@article { author = {Pourahmad, Ahmad and Ziari, Keramattolah and Hataminejad, Hossein and Parsa, Shahram}, title = {Explanation of Concept and Features of a Smart City}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {15}, number = {58}, pages = {5-26}, year = {2018}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {}, abstract = {Statement of the problem: Cities inherently encounter complex, interrelated, and widespread challenges that can only be solved through a systematic approach. In other words, the accumulation of a huge mass of people has led to chaos, and created the conditions that not only led to the collapse of the balance of the cities but also achievement of stability is impossible with the current methods of administration and urban development. As a result, urban planners around the world are trying to provide models with an integrative perspective to all aspects of urbanization development in the 21st century in order to meet new demands and expectations of today. One of the new concepts that deals with the current challenges in the field of urban planning is development of a smart city that has attracted much attention in recent years. Smart City has been raised as a pivotal factor of the Millennium Development that can open new concepts in urban planning and combine capabilities of real and virtual world to solve urban problems. Research goal: The aim of this study is to provide a foundation for researches in smart cities. In fact, it aims to explain the concept, meanings, dimensions, attributes, indexes, conventional beliefs, challenges and risks facing the smart city theoretically through profound analysis of relevant literature in this field and discussing the concept. Research Methodology: The research method is descriptive-analytical. Results: The results show that despite extensive literature on the concept of smart cities, a clear understanding and consensus on this issue does not exist and various academic researchers have suggested various contents. So that some smart technologies are considered as the only or least important component of the smart city, others have suggested a definition that goes beyond technology and believe that technology adoption is not the end. Technologies can be used in cities to empower citizens by adapting these technologies to their needs rather than adapting their lives to the requirements of technology. In addition, the meaning of a smart city is multifaceted. The key point is that cities must respond to changes in the context in which they operate. Moreover, what should be considered as intelligent depends on a variety of underlying conditions such as the political system, geography and dissemination of technology. In fact, smart solutions simply cannot be copied; therefore, the value for each field should be evaluated differently.}, keywords = {Smart city,Smart components,Smart risks,rapid urbanization}, title_fa = {تبیین مفهوم و ویژگی‌های شهر هوشمند}, abstract_fa = {طرح مسئله : شهرها به‌طور ذاتی با چالش‌های پیچیده و گسترده‌ای (و مرتبط به هم) مواجه هستند که تنها از طریق یک رویکرد سیستماتیک قابل حل است. به عبارت دیگر تجمع انبوه عظیمی از ساکنان منجر به آشفتگی و بی‌نظمی شده و شرایطی را به وجود آورده که نه تنها تعادل شهرها را به سقوط کشانده، بلکه دستیابی به پایداری را با روش‌های کنونی اداره و توسعه شهری ناممکن ساخته است. در نتیجه برنامه‌ریزان شهری در سراسر جهان می‌کوشند تا با نگاهی یکپارچه به تمامی ابعاد شهرنشینی، مدل‌هایی را برای توسعه شهرهای قرن 21 به منظور پاسخ‌گویی به خواسته‌ها و انتظارات جدید دنیای امروز توسعه دهند. یکی از مفاهیم جدید جهت مقابله با چالش‌های کنونی شهرها در عرصه برنامه‌ریزی شهری، توسعه شهر هوشمند است که در طول سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. شهر هوشمند به عنوان محور تحول و توسعه هزاره مطرح شده و به معنای گشایش مفاهیمی نو در برنامه‌ریزی شهری است که قابلیت‌های جهان واقعی و مجازی را برای حل مشکلات شهری با هم ترکیب می‌کند.هدف تحقیق : هدف کلی این تحقیق ارایه یک پایه و اساس برای تحقیقات در زمینه شهر هوشمند است. در واقع به دنبال تبیین نظری مفهوم، معانی، ابعاد، مشخصه‌ها، شاخص‌ها، باورهای متعارف و چالش‌های پیش روی شهر هوشمند از طریق تجزیه و تحلیل عمیق و ژرف ادبیات مرتبط در این حوزه با به بحث گذاشتن این مفهوم است.روش تحقیق : روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. نتایج تحقیق : نتایج این تحقیق نشان می‌دهد علی‌رغم ادبیات گسترده در مورد مفهوم شهر هوشمند، هنوز یک درک روشن و واضح و اجماع عمومی در این‌باره وجود ندارد و محققان حوزه‌های علمی مختلف محتوای متنوعی را پیشنهاد کرده‌اند. به طوری که برخی فناوری‌های هوشمند را به عنوان تنها یا حداقل مهم‌ترین جزء شهر هوشمند مدنظر قرار داده‌اند، عده‌ای دیگر تعاریفی را پیشنهاد کرده‌اند که فراتر از فناوری است و بر این باورند که اتخاذ فناوری پایان کار نیست. فناوری‌ها می‌تواند در شهرها برای توانمندسازی شهروندان از طریق تطبیق این فناوری‌ها با نیازهای آنها به جای تطبیق زندگی آنها با الزامات فناوری مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه معنای یک شهر هوشمند چند‌وجهی است. نکته کلیدی این است که شهرها باید پاسخ‌گوی تغییرات زمینه‌ای که در آن عمل می‌کنند، باشند و اینکه چه چیزی باید به عنوان هوشمند در نظر گرفته شود بستگی به شرایط زمینه‌ای متنوع (متن و بستر) از قبیل سیستم سیاسی، شرایط جغرافیایی و انتشار فناوری دارد. در واقع راه‌حل‌های هوشمند به سادگی نمی‌تواند کپی شود و نیازمند این است که ارزش آنها برای زمینه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.}, keywords_fa = {Explanation of Concept and Features of a Smart City}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_59572.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_59572_91b4712fc349407ad00413f7aea172f2.pdf} } @article { author = {Yarahmadi, Samaneh and Ansari, Mojtaba and Mahdavinejad, Mohammadjavad}, title = {Re-Commentary of Sa’adat Abad Garden of Qazvin A Comparative analysis of Abdi Beig Shirazi’s poems and historical documents}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {15}, number = {58}, pages = {27-50}, year = {2018}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {}, abstract = {Sa’adat Abad Garden of Qazvin was built during the kingdom of Shah Tahmasb Safavid while transfering the capital to Qazvin. According to the available documentations, the reason for this transfer in 1554 A.D. (962 A.H.) was the hazard of Ottoman and Russian regimes for Tabriz. At the order of Shah Tahmasb Safavid, gardens and necessary settlements, court spaces and other buildings were made. He encouraged some of the country’s squirearchy and close relatives to build gardens alongside state-owned gardens. Around the Sa’adat Abad garden, there were about twenty three gardens. Shah Tahmasb asked a poet named Khaje Zein al-Abedin Ali Navidi, known as Abdi Beig Shirazi, born 1515 A.D. (921 A.H.) in Tabriz (d. 1580 A.D.-988 A.H. in Ardebil), who was present at the Royal Court, to verse descriptions of Qazvin gardens. Abdi Beig’s Penta "Janat Aden (Gardens of Heaven)" including five Masnavis "Rowdah-al-Sefat (garden of qualities)", "Dohat-al-Azhar (Tree of blooms)", "Jinnat-al-Asmar (Heaven of fruits)", "Zinat-al-Owragh (Ornament of leaves)" and "Sahyfeh-al-Ekhlas (Book of devotion)", was the result of such effort, which contains valuable information about the generalities and details of this garden and its mansions. Abdi Beig’s poems are one of the most important documents about this garden, and it is clear from its description that Sa’adat Abad Garden wasa unique garden in that period. Among the most important spaces and features described in these poems it can be pointed to the street, gate, Arshikhaneh, Shervani’s house, porches, plane tree platform, pool house, garden geometry, and various types of trees and plants. The information available and the spaces mentioned in these poems are more than what is left today, and based on this information, one can get an overview of the general map of the garden and its spatial characteristics. The purpose of this study is to the design of this imperial garden complex based on the poems of Abdi Beig Shirazi and to compare it with other texts and historical documents. The method used in this research is a historical-interpretative. The results are deducted by analyzing existing texts, images and maps. method that will result in goals after induction and analyzing the texts, existing images and maps. The general structures of the garden and its main elements including Aliqapu gate, Arshikhaneh (Chehelsotun), Shervani’s House, Royal court (Shah’s loggia) are among the most important elements analyzed in this study. This historical source, in addition to clarifying the various objective aspects of architecture, landscape and gardening, can reveal the subjective-semantic aspects and the principles of aesthetics of that time. This paper finallyattempts to draw overall structure of the garden as a map and sketch sto form the basis for further studies and future development plans.}, keywords = {Sa’adat Abad Garden of Qazvin,Persian Garden,Safavid Garden,Janat Aden poems,Abdi Beig Shirazi}, title_fa = {بازخوانی باغ سعادت‌آباد قزوین ؛ بر‌اساس اشعار عبدی‌بیگ‌شیرازی و انطباق با اسناد تاریخی دیگر}, abstract_fa = {باغ سعادت‌آباد قزوین در دوره شاه‌طهماسب صفوی و در­جریان انتقال پایتخت به قزوین ساخته شد. با ­توجه به مستندات موجود، علت این انتقال در سال 962 ق. مخاطراتی بود که از­ سوی حکومت‌های عثمانی و روسیه متوجه تبریز بود. به دستور شاه طهماسب صفوی باغ‌ها و فضاهای لازم برای بخش‌های سکونتگاهی، دیوانی و سایر عرصه‌ها ساخته شد. وی عده‌ای از بزرگان کشوری و خویشاوندان نزدیک خود را تشویق کرد که باغ‌هایی در کنار باغ‌های سکونتگاهی حکومتی بسازند. در اطراف باغ سعادت‌آباد حدود بیست ­و­سه باغ و گلزار وجود داشت. شاه طهماسب از شاعری به نام خواجه زین ­العابدین ­علی­ نویدی معروف به عبدی‌بیگ شیرازی متولد 921 ق. در تبریز (متوفی 988 ق. در اردبیل) که در دیوان­خانه همایونی حضور داشته، خواست که مجموعه باغ‌های قزوین را به زبان منظوم وصف کند. خمسه "جنات ­عدن" عبدی­ بیگ شامل مثنوی‌­های "روضه‌الصفات"، "دوحه‌الازهار"، "جنه‌الاثمار"، "زینت­‌الاوراق" و "صحیفه­‌الاخلاص" حاصل این تلاش است که حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره کلیات و جزییات این باغ و عمارت‌­های آن است. اشعار عبدی‌بیگ از مهم‌ترین اسناد در مورد این باغ بوده و از توصیفات آن روشن می‌شود که باغ سعادت‌آباد در زمان خود باغی کم‌­نظیر بوده است. از مهم‌ترین فضاها و ویژگی‌­هایی که در این اشعار به توصیف آن­ها پرداخته شده می‌­توان به خیابان، سردر، ارشی‌خانه، خانه­‌شروانی، ایوان­‌ها، صفه سرچنار، حوضخانه، هندسه باغ و انواع درختان و گیاهان اشاره کرد. اطلاعات موجود و فضاهای اشاره شده در این منظومه‌­ها بیش از چیزی است که امروزه بر جای مانده است و بر‌اساس این اطلاعات، می­‌توان تصویری کلی از نقشه عمومی باغ و ویژگی‌­های فضایی آن به‌­دست آورد.هدف این پژوهش باز­خوانی طرح این مجموعه باغ حکومتی بر‌اساس اشعار عبدی‌بیگ‌شیرازی و مطابقت آن با دیگر متون و اسناد تاریخی است. روش به‌­کار رفته در این پژوهش، روش تفسیرى-تاریخى است که پس از استنتاج و تحلیل متون، تصاویر و نقشه‌­های موجود به هدف خواهد رسید. ساختار کلی باغ و عناصر اصلی آن شامل سردر عالی­‌قاپو، ارشی‌خانه (چهلستون)، خانه شروانی، دیوانخانه (ایوان شاهی) از مهم‌­ترین عناصر مورد بررسی در این پژوهش هستند. این منبع تاریخی می‌­تواند علاوه بر روشن کردن جنبه‌­های کالبدی مختلف معماری، منظر و باغ‌سازی، جنبه‌­های ذهنی-معنایی و اصول زیبایی‌شناسی آن زمان را نیز آشکار کند. این نوشتار سعی دارد تا ساختار فضایی کلی، توصیفات و جزییات این باغ‌ها را از میان اشعار استخراج و در قالب نقشه و کروکی به تصویر بکشد تا مبنایی برای مطالعات بعدی و برنامه‌­های توسعه­ آتی پدید آید.}, keywords_fa = {باغ سعادت‌آباد قزوین,باغ ایرانی,باغ صفوی,منظومه جنات­‌عدن,عبدی‌بیگ‌شیرازی}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_59574.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_59574_6fac0b0c2179081ee627273b8d904bab.pdf} } @article { author = {Mahboobi, Ghorban and Mokhtabad, Mostafa and Etesam, Iraj and Attarabbasi, Mostafa}, title = {Symbiosis of Inside and Outside in Architecture of the Naqsh-e Jahan Square}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {15}, number = {58}, pages = {51-64}, year = {2018}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {}, abstract = {Statement of Problem: Architecture can be defined as the art and practice of providing a balance between inside and outside spaces. It is thus possible to explore the traditional architecture as a treasure of knowledge and experience of the predecessors from a new perspective. It is assumed that the symbiosis of the inside and outside has changed in the Isfahan-i architecture as a heritage of the Safavid period, a major period of Iranian architecture.Objective: The present paper mainly aimed at the spatial and physical analysis of special buildings of the Naqsh-e-Jahan Square in terms of status, factors, the inside-outside symbiosis, and the role of each in the development of urban identity and the architecture of this historic complex.Methodology: This is a descriptive-analytical study through library and field research with the aim of developing the architectural thinking and design.Conclusion: The results of the study indicate that the relative preference for urban spaces and landscape over the particular characteristic of each building. Nevertheless, there is a balance between inside and outside with the relative importance of inside in each building. The increasing importance of urbanism, urban development, and focus on urban complexes instead of single buildings as the product of an architect’s creativity during the Safavid period are all examples of the special attention to the “outside”, which can be attributed to the display of government power and competition in the Islamic world. The integration of the bazaar with public buildings in a new form and the combination of columned porches and monuments in large dimensions and multi stories are both among the innovations of Isfahan-i style, resulting from a change in the attitude towards the inside-outside relationship in architecture. In addition, the significant role of entrance in terms of both meaning and function in this period can be considered as an emphasis on the display of boundaries and hierarchy in architecture. The most important element of the interactive region and transition area where the inside and outside are intertwined.}, keywords = {Symbiosis,Architecture,Inside and Outside,Naqsh-e-Jahan Square}, title_fa = {همزیستی درون و برون معماری در اَرسن نقش جهان}, abstract_fa = {بیان مسئله: معماری را می‌توان تنظیم رابطه درون و بیرون متأثر از ماهیت دو وجه آن­ دانست و معماری سنتی نیز به عنوان گنجینه دانش و تجربه پیشینیان می‌تواند از زوایای نوینی مورد کنکاش قرار گیرد. فرض بر این است که در معماری مکتب اصفهانی به عنوان دوره­ای مؤثر از معماری ایران، همزیستی درون و بیرون دگرگون شده است.هدف : تحلیل فضایی و کالبدی بناهای شاخص میدان نقش جهان از منظر جایگاه، عوامل و چگونگی همزیستی درون و بیرون و نقش هر کدام در تکوین هویت شهری و معماری مجموعه، هدف اصلی این مقاله است. روش تحقیق : این پژوهش با یافته‌اندوزی کتابخانه­‌ای و میدانی، به روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته و هدفی توسعه­‌ای در راستای تقویت تفکر و طراحی معماری دارد. نتیجه گیری : نتایج تحقیق بیانگر رجحان نسبی فضاها و سیمای شهری بر نمود ویژه هر بنایی بوده؛ با این حال تعادلی بین درون و بیرون با اهمیت نسبی درون در هر بنا برقرار است. ارجحیت یافتن مقوله شهرسازی و رشد و توسعه شهر و توجه به مجموعه‌های شهری در مقابل تک بناهای مبتنی بر خلاقیت‌های فردی معمار در دوره صفوی، نوعی از توجه ویژه به "بیرون" قلمداد می‌شود که می‌تواند ناشی از نمایش قدرت حکومتی و رقابت در جهان اسلام باشد. در میدان نقش جهان تلفیق بازار با ابنیه عمومی به صورتی نوین و الحاق ایوان ستون‌دار در ابعاد وسیع و به صورت مطبق به بناها، از ابداعات معماری سبک اصفهانی است که ناشی از تغییر نگرش در رابطه درون و بیرون معماری است. همچنین اهمیت یافتن نقش آستانه از حیث معنایی و کارکردی در این دوره را می توان تأکیدی بر نمایش مرز و قلمرو و رعایت سلسله مراتب در معماری تلقی کرد؛ مهم‌ترین عنصر ناحیه تعاملی و منطقه گذار و جایی که دنیای درون و بیرون را در هم می‌آمیزد.}, keywords_fa = {همزیستی معماری,درون و بیرون,میدان نقش جهان}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_59577.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_59577_726841bc1f41d157df00bf3586fd029a.pdf} } @article { author = {Saffari ahmad abad, Somayeh and Saffari, Sara and Zaravandian, Seyed Mostafa}, title = {Analyzing the PostmodernistVisual Art Events from Douglas Crimp’s Viewpoint}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {15}, number = {58}, pages = {65-76}, year = {2018}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {}, abstract = {Postmodernism attitude towards ?all of the arts varies from one art filed another both in terms of motivation and temporal framework. The issue has been largely attended to and investigated in various areas of art by the contemporary critics. Douglas Crimp is amongst the contemporary art critics whohave investigated visual arts, especially the effect of photography on the paintings as well as the functions of museums in modernism era and their whereabouts in the postmodernism era based on Walter Benjamin’s discussions onthe process of mass reproduction and also the archeological notions proposed by Michel Foucault. Thus, the present study aimed to analyze their ideas about the postmodernism art events in order to elucidate the end of painting theory and the effects of photography and the mass reproduction process on the failure of the originality and the dissolution of the sacred Aura of the artworks which will finally lead to such a crisis as the isolation of the museums in the contemporary era. Based on the findings of present study, Crimp’s opinion has been based on this important principle stating that art postmodernism is radically segregated from artistic modernism and the painting dominance era; the main questions of the present study is that, from Douglas Crimp’s perspective, what approach, in the contemporary era, has made the art world face the annihilation and death of painting and how it has influenced the function of the museums in the present era? Finally, the result obtained based thereon is that, considering his notions, the minimalist art, pop art, photography followed by mass reproduction and propagation as well as the shift towards audience-orientation are the most important reasons giving rise to the widening of the distance between painting and the postmodern world. As caused by all these happenings, the painting gradually lost its originality and this was the major process that eventually led to such a crisis as the seclusion of museums as places where the original works are kept. The present study employs a descriptive-analytical research method. Data the library research was used to collect the data.}, keywords = {Postmodern photography,Mass reproduction,Performance art,Sacred Aura of the artwork,Termination of paining,Museums crisis}, title_fa = {تحلیل رویداد پسامدرنیسم، در هنرهای تجسمی از نگاه داگلاس کریمپ}, abstract_fa = { نگرش پسامدرنیسم برای تمامی هنرها، هم از حیث انگیزه و هم از حیث چارچوب زمانی آن متفاوت است و این موضوع در حوزه‌های گوناگون هنر از سوی منتقدان معاصر مورد بررسی و توجه بسیار قرار گرفته است. داگلاس کریمپ از جمله‌ نظریه‌پردازان هنر معاصر است که بر پایة مباحث والتر بنیامین در فرایند باز تولید انبوه، و آراء دیرینه‌شناسیِ میشل فوکو، به بررسی هنرهای تجسمی، به ویژه تأثیر عکاسی بر سرانجام نقاشی، و به دنبال آن کارکرد موزه‌ها در دوران مدرنیسم و احوال آنها در عصر پسامدرن پرداخته است. لذا انگیزه و هدف اصلی این نوشتار تحلیل آراء ایشان در رخداد هنر پسامدرن، جهت آشکارسازی نظریه‌ پایان نقاشی و تأثیر عکاسی به همراه فرایند باز تولید انبوه، در شکست اصالتِ هاله مقدس اثر هنری است که در نهایت به بحران انزوای موزه‌ها در دورة معاصر می‌انجامد. بر پایه‌ یافته‌های تحقیق، اعتقاد کریمپ بر این اصل مهم پی‌ریزی شده که پسامدرنیسم هنری گسست اساسی با مدرنیسم هنری و عصر استیلای نقاشی دارد. لذا پرسش اصلی که این پژوهش براساس آن شکل گرفته، این است که از منظر داگلاس کریمپ چه رویکردی در دوره‌ معاصر سبب ‌شده عالم هنر با زوال و مرگ نقاشی روبرو شود و این موضوع چگونه بر عملکرد موزه‌ها در عصر حاضر تأثیر می‌گذارد؟ سرانجام بر این اساس نتیجه‌ حاصل شده این است که بر پایه‌ آراء او، هنرهای کمینه‌گرا، جمعی، عکاسی و به دنبال آن روش تکثیر و باز تولید انبوه و همچنین دگرگونی به سوی مخاطب محوری، مهم‌ترین علت‌های وسیع‌تر شدن فاصله‌ هنر نقاشی با دنیای پسامدرن است، و به دنبال این رخدادها، هنر نقاشی رفته رفته اصالت خود را از دست داده و این فرایند در نهایت به بحران انزوای موزه‌ها می‌انجامد که همواره محل نگهداری آثار اصیل هستند. روش تحقیق در این نوشتار توصیفی  _ تحلیلی بوده، همچنین ابزار و شیوه‌های گردآوری اطلاعات در بردارنده جستجوی کتابخانه‌ای است.}, keywords_fa = {عکاسی پسامدرن,بازتولید انبوه,هنر اجرا,هاله مقدس اثر هنری,پایان نقاشی,بحران موزه‌ها}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_59578.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_59578_b89507962a47fc8b17d8cec57f4ed15e.pdf} } @article { author = {Bahrani, Hamidreza and Sepehri ahrami, Azadeh}, title = {Recognizing and Determining the Existence Reason and Functional Role of Senasir in the Historical Context of Bushehr}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {15}, number = {58}, pages = {77-88}, year = {2018}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {}, abstract = {Statement of the Problem: Our past architecture has always fulfilled needs of its users, displaying it in the form of architectural elements with various features. It seems that today, in order to solve many problems, these elements can be used and recreated. It should be said that in order to recreate these elements, we need to have a precise recognition of the role and function of these elements. In previous studies, these roles were not explicitly and accurately described in relation to an element of the vernacular architecture of Bushehr, known as Senasir. Objectives: Unlike previous studies, in this research, we try to investigate different dimensions of Senasir in order to find the roots and the reasons for the existence of Senasir to recover it, because the restoration of this kind of elements is necessary to solve many of our problems today, such as excessive energy consumption in order to reduce and adjust the environmental conditions in a warm and humid climate and the problems of equalization in different regions of our country. Methodology: For this purpose, the method of library research, field research and stating rational reasons (reciprocating-intuitive arguments) are used to identify the main role of Senasir and express the contradictions in previous researches and implicit functions of Senasir. Conclusion: In this regard, it should be mentioned that in most of the previous studies, Senasir has been defined as a space for the use of windflaw and space for living, but in this research, hypotheses are expressed and proved by rational reasoning indicating that it has not been a place or location to spend time or to do something in which the comfort conditions are of importance, but it has been an element providing the use of maximum airflow in the 6-door and 5-door rooms as well as safety and preservation of privacy. In this research, it has been argued that there are other benefits, such as shading on the wall and the central courtyard, or the interface between the upper floor spaces, etcetc.,, but none of them was the main reason for the creation of Senasir, but there were benefits for the inhabitants of the house along with the main performance of SenasirSenasir,, as stated above.}, keywords = {Senasir,Vernacular architecture,Bushehr,Climate,Historical context}, title_fa = {بازشناسی و تدقیق علت وجودی و نقش کارکردی شناشیر در بافت تاریخی بوشهر}, abstract_fa = {بیان مسئله : معماری گذشتة ما همواره پاسخ‌گوی نیازهای کاربران خود بوده که این پاسخ‌گویی خود را در قالب عناصر معماری با ویژگی‌های گوناگون به نمایش می‌گذارد. به نظر می‌رسد امروزه نیز برای حل بسیاری از مشکلات خود می‌توان این عناصر را مورد استفاده و بازآفرینی قرار داد. در این باره باید بیان کرد که برای بازآفرینی این عناصر به شناختی دقیق نیازمندیم تا نقش و کارکرد این عناصر نزد ما تدقیق ‌شود. به نظر می‌رسد که این ‌نقش‌ها در ارتباط با عنصری از معماری بومی بوشهر به نام شناشیر در ‌پژوهش‌های پیشین درست و به صورت مشخص بیان نشده است.هدف : در این پژوهش سعی بر آن است تا بر خلاف ‌پژوهش‌های پیشین که در آنها شناشیر تنها از یک بعد بررسی شده است، هم‌زمان از ابعاد مختلفی بررسی ‌شود تا بتوان ریشه‌ها و دلایل وجودی شناشیر را به منظور احیای آن، شناخت، چرا که احیای این گونه از عناصر برای حل بسیاری از مشکلات امروزمان مانند : مصرف بسیار زیاد انرژی به منظور کاهش و تعدیل شرایط محیطی در اقلیم گرم و مرطوب و مشکلات حاصل از یکسان‌سازی در مناطق مختلف کشورمان، ضروری است. روش تحقیق : بدین منظور با استفاده از روش مطالعة ‌کتابخانه‌ای، بررسی‌های میدانی و بیان دلایل عقلانی (استدلال‌های شهودی_بازتابی) نقش اصلی شناشیر شناسایی، تناقض‌های موجود در ‌پژوهش‌های پیشین بیان و کارکرد‌های ضمنی شناشیر بیان ‌می‌شود. نتیجه‌گیری : در این راستا باید بیان داشت که در اکثر ‌پژوهش‌های پیشین شناشیر به عنوان فضایی برای استفاده از جریان باد و فضایی برای زیستن معرفی شده است اما در این پژوهش، فرضیه‌هایی بیان و با استفاده از استدلال‌های عقلانی اثبات می‌شوند که نشان ‌می‌دهد شناشیر محل یا مکانی برای گذراندن وقت یا ‌انجام فعالیتی نبوده که شرایط آسایش در آن اهمیت داشته باشد بلکه شناشیر عنصری بوده است که استفاده از حداکثر جریان هوا را در اتاق‌های 6 دری و 5 دری به همراه داشتن ایمنی و همچنین حفظ محرمیت فراهم ‌می‌کرد. در این پژوهش بیان ‌می‌شود که شناشیر فواید دیگری هم چون سایه‌اندازی بر روی جداره و حیاط مرکزی داشته یا رابط بین فضاهای طبقات بالا هم بوده و ... ولی هیچ کدام دلیل اصلی به وجود آمدن شناشیر نبوده بلکه فوایدی بوده که ساکنان خانه در کنار عملکرد اصلی شناشیر (که در بالا بیان شد) از آن بهره‌مند می‌شدند.}, keywords_fa = {شناشیر,معماری بومی,بوشهر,اقلیم,بافت تاریخی}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_59579.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_59579_fe99e139495ffa393e6fe0aa13421ad4.pdf} } @article { author = {Aghaie, Abdollah and Ghadernejad, Mehdi}, title = {Perspective as a Commodity: The Economic Context of Linear Perspective Appearance in Late Safavid Painting}, journal = {The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar}, volume = {15}, number = {58}, pages = {89-100}, year = {2018}, publisher = {Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)}, issn = {1735-9635}, eissn = {2251-7197}, doi = {}, abstract = {From the mid-Safavid era and with the rise of commercial and cultural exchanges between Iran and West, a major transition in mode of displaying "space" in Persian Ppainting had appeared. Therefore, Persian painters in various methods applied the "Linear Perspective" in Persian painting at that time. The historical origins of this technique stemmed from the European Renaissance. Some theorists have considered economic context as the reason for scientific and cultural Revolution of Renaissance. In this respect, the appearance of this technique in painting is also dependent on the initial stages of development of the capitalistic mode of production. The purpose of this paper is to study the application of this technique in the late Safavid painting in relation to the economic context of that period. The findings of this study show that linear perspective have been applied incompletely and regionally in late Safavid paintings and Iranian painters did not conduct a serious determination for accurate and comprehensive application of this technique in their works. Simultaneously, in the economical context, following the centralization of power by Safavid (especially from the reign of Shah Abbas) and the monopolizing of the "economy", the conditions for the emergence of free class of laborers and independent merchants as requirements of production relations of capitalism were not provided. Hence, the materialistic culture based on this method of production was not developed. Despite the familiarity and the needs of Safavids to the technological goods of Modern West, at that time, "the mode of production" of these goods couldn’t progress in economy of Iran. It shows that the application of linear perspective technique in Persian painting  is structurally analogous to the mode of entering and use of these technological goods. Similarly, perspective in Persian painting couldn’t be customized. If perspective in Renaissance painting is a symbol of the capitalism economy at certain stages of its growth, this technique in Persian painting is only a "representation" of that symbol; a symbol that will not refer to its economic context.  }, keywords = {Economic context,Mode of production,Late Safavid painting,Space,perspective}, title_fa = {مَتاعِ پرسپکتیو : زمینة اقتصادی پیدایش پرسپکتیو خطی در نقاشی متأخر صفوی}, abstract_fa = {از اواسط دورۀ صفوی با اوج گرفتن مراودات تجاری و فرهنگی ایران با غرب، تحولی اساسی در شیوۀ نمایش «فضا» در نقاشی ایرانی پدیدار شد. از این زمان «پرسپکتیو» به شیوه‌‌هایی گوناگون در نقاشی ایرانی به کار بسته شد که تا دوران معاصر تأثیری عمیق بر فضای نقاشی ایرانی داشت. خاستگاه تاریخی این تکنیک رنسانس اروپایی بود، بنابراین ورود این تکنیک به نقاشی ایرانی می‌تواند تصویرگر نخستین بارقه‌های تأثیرات غربِ مدرن بر نقاشی ایرانی باشد. مسئلۀ این مقاله «چگونگی پذیرش تکنیک پرسپکتیو خطی در نقاشی متأخر صفوی» است. برخی صاحب‌نظران به وجود زمینه‌ای اقتصادی در انقلاب علمی و فرهنگی رنسانس‌ قایل هستند. از این منظر پیدایش این تکنیک در نقاشی نیز وابسته به آغازین مراحلِ رشدِ شیوة تولید سرمایه‌داری است. هدف این مقاله تفسیر شکل ویژة کاربست این تکنیک در نقاشی متأخر صفوی در پیوند با زمینة اقتصادی آن دوران است. این تفسیر رویکردی «اقتصادی» دارد و بر اساس روش «همتایی‌» انجام شده است.  این روش مبتی تشخصی گونه‌ای شباهت ساختاری میان صورت‌بندیِ اقتصادی و اشکالِ فرهنگی و هنری است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که تکنیکِ پرسپکتیو در نقاشی متأخر صفوی به گونه‌ای ناقص و منطقه‌ای اجرا ‌شده است و نقاشان ایرانی «خواستی» برای کاربست دقیق و فراگیر آن بر فضای آثارشان نداشتند. در زمینة اقتصادی نیز در همین زمان به‌دنبالِ تمرکزگرایی قدرت در حکومت صفوی (مخصوصاً از زمان شاه عباس) و انحصاری‌تر شدن «اقتصاد» شرایط برای به ظهور کارگران آزاد و تجار مستقل به عنوان ملزومات مناسبات تولیدی سرمایه‌داری فراهم نشد؛ بنابراین فرهنگ «کمی‌باور» مبتنی بر آن شیوة تولید نیز امکان رشد نیافت. علی‌رغم آشنایی و نیاز دستگاه حکومت صفوی به کالاهای تکنولوژیکِ غرب، «شیوة تولید» این کالاها در این زمان نتوانست در اقتصاد ایران ریشه بدواند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کاربست تکنیک پرسپکتیو در نقاشی ایرانی به صورت ساختاری مشابه نحوة ورود و مصرف این کالا‌های تکنولوژیک است؛ یعنی نگاه پرسپکتیوی در نقاشی ایرانی نتوانست «درونی» و «فراگیر» شود. اگر «پرسپکتیو» در نقاشی رنسانس نمادی از اقتصاد سرمایه‌داری در مرحله‌ای خاص از رشد آن است؛ این تکنیک در نقاشی ایرانی تنها «بازنمایی» آن نماد است. بازنمایی نمادی که با زمینة اقتصادی خود پیوندی ندارد. در این زمینه کاربست پرسپکتیو خطی در نقاشی متأخر صفوی را می‌توان گونه‌ای «بازنمائی مضاعف» تعبیر کرد.}, keywords_fa = {نقاشی متأخر صفوی,زمینة اقتصادی,مناسبات تولیدی,فضا,پرسپکتیو}, url = {http://www.bagh-sj.com/article_59580.html}, eprint = {http://www.bagh-sj.com/article_59580_9038b3be97f8898d4ee9d74e88d6d858.pdf} }