per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2008-11-01
5
10
3
16
43
Research Article
درآمدی بر نظریه نقش و جایگاه زبان های بومی در قرائت و درک فضا و محیط زیست انسانی؛ با تأکید بر زبان فارسی
An introduction to the theory of the role of local language in the reading and perceiving space and human environment: Case study of Persian language
ناصر براتی
nasserbarati1955@yahoo.com
1
مبحث رابطه زبان و ذهن از مدت ها قبل در جهان مطرح و نظریات متعدد و روبه تحولی در این حوزه مطرح بوده است؛ آنچه در این عرصه متأخر به حساب می آید نحوه ارتباط متقابل زبان و محیط زیست از طریق ارتباط بین زبان و ذهن و فرآیندهای تفکر است. در این میان، و در مورد خاص زبان فارسی و فرهنگ ایرانی، موضوع ما در این مقاله ارتباط مستقیم بین زبان و محیط زیست است. این ارتباط آن قدر مستحکم و عمیق است که هر فارسی زبانی برای درک، شناخت، ارزیابی و اظهار نظر در مورد محیط انسان ساخت یا طبیعی چاره ای ندارد جز یاری گرفتن از چارچوب و اجزای زبان فارسی. این بدین معنا است که زبان تنها یک وسیله ارتباطی نیست و نقش آن بسیار فراتر از این محدوده کوچک می رود. در این مقاله ضمن ارائه مستنداتی محکم در قالب روش تحلیل محتوا در مورد وجود غیر قابل انکار نقش زبان (در اینجا زبان فارسی) در فهم جهان اطراف، نشان داده شده است که وقتی ما در زبان فارسی به مفهومی اشاره می کنیم آن مفهوم ویژه این "جهان – زبان" خاص است و ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد. به زبان دیگر فهم ما از محیط از زبانمان نشأت می گیرد و در نتیجه زبان فارسی مرجع بسیار مهم و غیر قابل جانشینی برای دریافت و فهم ویژگی های خاص محیط زیست انسانی اصیل ایرانی است.
There has been several different scientific discussions about mutual interrelationships between human Mind and The Language he is using as Mother Tongue. But what is recently on the top of the discourses in this field refers to the relationship between Man and his Environment through language.
In this article we will focus on the Iranian style built environment and it`s relations with the Persian language. We will try to show that when a Persian language speaker uses his language to discuss the environment actually the language affects his environmental perception as well as his cognition. So any environmental evaluation also will be derived from the structure and the meaning which hidden in the particular language. Therefore if we want to achieve original principles and criteria of Iranian style built form and built environment there is no way but refer to the official an non-official Persian language. This is the theory this article is trying to introduce.
http://www.bagh-sj.com/article_43_e1c89e0000d165e90b9c6ee0e5e61e87.pdf
زبان
فضای زیست
فرهنگ
معماری
شهرسازی
ادراک
شناخت
language
Living Space
culture
Architecture
urbanplanning and Design
Perception
cognition
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2008-11-01
5
10
17
26
44
Research Article
ماهیت دیالکتیک آثار هنـری در آراء سنت آگوستین
The Dialectic Nature of Artworks in St. Augustine's notions
عبدالرسول چمانی
chamani.rasoul@gmail.com
1
اینکه هنر واجد حقیقت است یا نه، موضوعی است که پیشینه آن به دوران کهن رسیده، و امروزه نیز مناقشات متعددی پیرامون آن وجود دارد. در این میان، دیدگاه آگوستین، فیلسوف اواخر دوران باستان و اوایل قرون وسطی، در این باره هم پذیرش انسانی نسبت به هنرهای بازنمایانه و تجسمی را مدنظر قرار میدهد، و هم، راه را برای نقد و تفسیر آثار هنری بازمیکند. آگوستین هنرهای تجسمی را در پائینترین درجه قرار داده، و آنها را واجد کذب میداند. او با برگذشتن از افلاطون، بر این باور است که هنرهای بازنمودی درگیر نوعی «کذب اجتنابناپذیر» هستند؛ آنها به میل خود کذب نیستند، بلکه بنا بر ماهیت خود، نمیتوانند صادق باشند؛ در واقع، وجود یک اثر هنری در همین نیمه غیرحقیقی آن است، و اگر نتوانیم خود را با این کذب آشتی دهیم، به سلب تمامی هنر اقدام کردهایم. در این مقاله از این خصیصه به عنوان «ماهیت دیالکتیک آثار هنری» یاد شده است. به زعم نگارنده نظریه آگوستین نه تنها گامی در خور تأمل در تاریخ نظریه مدرن «خودپایندگی هنر» به شمار میرود، بلکه از آن مهم تر، وجه کاذب اثر هنری راه را برای تفسیر و دیالوگ با آن گشوده، و از آنجا که نمود اثر هنری را مد نظر قرار می¬دهد، گویی بر شرط وجودی اثر هنری، یعنی نمود آن، تأکید می¬کند.
One of the most contentious issues in aesthetics is whether there is any place for ‘truth’ in art or not; an ancient subject which still arises various debates between contemporary philosophers. The notion of St. Augustine, a late Ancient and early Middle-Ages philosopher, about representational art works is remarkable. Since painting and sculpture are mimetic in their nature and consequently contain less numerical order and unity, Augustine gives the lowest ratio to them among others. In addition, he believes that representational art works involve in inevitable falsehoods. In fact ‘false’ is such indispensable issue to art works that without it, there would not be true art works. Failure to reconcile one to the falsehood of an art work amounts to a failure to reconcile to art in general. In this paper, it will be tried to show that Augustine’s theory of “the dialectic nature of artworks” is a remarkable step in history of the modern theory of autonomy of art. Moreover, though Augustine’s theory of beauty and art is specially religious and spiritual, his theory of the dialectic nature of artworks could be seen as the base of a secular interpretation. On the other hand, he gives an emphasis on presentation in art which could be one of the conditions of existence of artworks.
http://www.bagh-sj.com/article_44_12ac108796957861c22470c6baba0303.pdf
سنت آگوستین
ماهیت دیالکتیک آثار هنری
حقیقت در هنر
قرون وسطی
دوره باستان
St. Augustine
the dialectic nature of artworks
truth in art
the Middle Ages
ancient times
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2008-11-01
5
10
27
36
45
Research Article
شهرسازی منظر :
رویکردی نوین درمعماری منظر و طراحی شهری
Landscape Urbanism:
A New Approach in Landscape Architecture & Urban Design
محسن فیضی
mfaizi@iust.ac.ir
1
سینا رزاقی
sinarazzaghiasl@gmail.com
2
وجود مشکلات ناشی از رشد شهرنشینی سریع، بی توجهی به فضاهای باز، حومه های شهری و مسایلی نظیرآن بالاخص در شهرهای اروپایی و آمریکای شمالی موجبات بروز رویکردی جدید تحت عنوان شهرسازی منظر را فراهم آورد. از طرفی به دلیل تعامل و هم پوشانی های زیاد میان رشته های معماری منظر و طراحی شهری در دهه های اخیر و بی توجهی آنها به مسأله منظر و فضای باز به عنوان زیر ساخت اصلی شهر در مقابل رویکرد سنتی به معماری به مثابه عنصر اصلی ساخت شهر، بر رشد و تقویت ایده شهرسازی منظر در جوامع آکادمیک و حرفه ای جهان افزوده است. پژوهش حاضر با هدف شناخت ماهیت، پیشینه و برخی از مهم¬ترین تجارب صورت گرفته در این حوزه ضرورت پرداخت به این رویکرد را بالاخص در شرایط ایران متذکرمی شود. دراین راستا یافته های این نوشتار بر این نکته تأکید داردکه شهرسازی منظر به عنوان گرایشی جدید، مبانی نظری، اهداف و موضوعات خود را بیش از همه وامدار رشته های معماری منظر و طراحی شهری بوده و واجد ماهیتی میان رشته¬ای می باشد. منظر و فضای باز به عنوان عناصر اصلی ساخت شهر، تأکید مرکزی این رویکرد به شمار می روند. بررسی شرایط آکادمیک نیز نشان می دهد که دانشگاه¬های اندکی به برگزاری دوره های مستقل شهرسازی منظر می پردازند و عمدتاً واحدهای درسی تحت این عنوان در برنامه های درسی رشته های مرتبط به چشم می خورد.
The problems of rapid civilizations, ignorance of urban open spaces & urban sprawls especially in Europe and North American cities, cause the new approach "Landscape Urbanism" in recent decades. Besides, interaction and overlaps between landscape architecture and urban design and ignorance of them to the landscape and open space as a main infrastructure of the city has been increased the need for this approach. In the traditional approaches, architecture always considered as a main element of city building. However, with the growing importance of landscape urbanism, this emphasize as been changed.
The main goal of this article is to understand landscape urbanism as a new approach emergent according to the interaction of landscape architecture and urban design. The result of this article shows that landscape urbanism as a new trend owns its fundamentals and goals from landscape architecture and urban design. This approach has an interdisciplinary nature. In this trend, landscape and open space as main elements of the city building are the core emphasizes. The survey of academic conditions shows that a few universities establish independent educational programs of landscape urbanism. Teaching the courses of this discipline is done in the middle of the related programs syllabuses.
http://www.bagh-sj.com/article_45_1acbd161e78a2724c1addff44e5dcae4.pdf
شهرسازی منظر
معماری منظر
طراحی شهری
منظر
فضای باز
Landscape Urbanism
Landscape architecture
Urban Design
landscape
Open Space
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2008-11-01
5
10
37
48
46
Research Article
تحولات نوین در زیبایی شناسی تصویر متحرک :
تاثیرات فن آوری دیجیتالی بر تولید فیلم های داستانی انیمیشن از دهه 1980 به بعد*
History and basis of recent evolutions of animation : Effects of digital technology on production of feature animation films since 1980 's.
عطاءالله کوپال
atakoopal2000@yahoo.com
1
شیوا وزیری
shvazirus@yahoo.com
2
انیمیشن از دهۀ 1980 تا کنون تغییرات و تحولات مهمی را پشت سر گذاشته است. در این دوران، هنر و صنعت انیمیشن سازی با ورود کامپیوتر به این عرصه، متحول شده است؛ و بدین ترتیب، ضروری است که برای این محدودۀ تاریخی، برگ جدیدی به تاریخچۀ انیمیشن سازی اضافه شود. این سالها دوران مهم و تأثیرگذاری برای انیمیشن بوده است. تغییرات در مدیریت شرکتها، بازنشسته شدن گروههای قدیمی و ورود و شکوفایی نسل جدید، همگی دست به دست هم داد تا تغییراتی اساسی در جریان تولیدات انیمیشن به وجود آید. در این دوره، دنیا با امکانات جدید هنر انیمیشن و قابلیتهایی که میتوانست با کمک تکنولوژی دیجیتال به دست آورد، کمکم آشنا شد و آن را وسعت داد؛ تا جایی که امروزه میتوان گفت، کمتر فیلم بلند، کوتاه و تجربی انیمیشن را میتوان یافت که از تکنولوژی کامپیوتری - دست کم در یکی از مراحل تولیدش- استفاده نکرده باشد. این مقاله به طور کلی به سه موضوع اصلی میپردازد. نخست به پیدایش انیمیشن کامپیوتری و ورودش به دنیای انیمیشن، تا تسخیر آن پرداخته شده است. سپس شرکتهای مطرح و جریان ساز در صنعت انیمیشن سازی جهان و تولیداتشان مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این قسمت تولیدات استودیوهای والت دیزنی (Walt Disney)، پیکسار (Pixar)، دریمورکز (DreamWorks)، آردمن (Aardman) و گیبلی (Ghibli) در سالهای پس از 1980 بر شمرده میشوند. در انتها، به جریان تولید انیمیشن در اروپا اشاره شده است و انیماتورهای مستقل برجسته و تأثیرگذار در عرصۀ این هنر معرفی شدهاند.
Animation has passed critical changes and evolutions since 1980s. With the introduction of computer into this field, art and industry of animation have evolved in this era; as a result, it may be mandatory to add a new page to the animation history for this period. These years have been an important and effectual age to the animation. Alternations in management of companies, retirement of old groups and entrance of new generation altogether led to crucial changes in the course of animation production. In this period, the world gradually became aware of new possibilities of animation art and the abilities it could have with assistance of digital technology, and expanded it. Hence, today we can assume few features, short and experimental animations are found with no use of computer technology –at least in one of their production procedure stages. This paper generally describes three issues. First, genesis of computer animation and its introduction to the animation world till its dominance are discussed. Then, leading companies in the world animation industry and their productions are defined. In this part, productions of Walt Disney, Pixar, DreamWorks, Aardman and Ghibli studios after 1980 are named. Finally, animation production in Europe is briefly explained and top, effective independent animators in the field of this art will be introduced.
http://www.bagh-sj.com/article_46_aa63c70964a3bffe8457ca2550f06832.pdf
هنرهفتم(سینما)
هنر هشتم (انیمیشن)
انیمیشن کامپیوتری
CGI (Computer Graphic Images - تصاویر گرافیک کامپیوتری)
انیمیشن دو بعدی
انیمیشن سه بعدی (کامپیوتری و خمیری)
انیمیشن روی طلق (cell animation) و فیلم زنده (live action)
Computer animation
C.G.I
3D animation
2D animation
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2008-11-01
5
10
49
68
47
Research Article
بررسی و بازشناسی صفۀ فرهاد تراش در بیستون: نمونه ای ساسانی از معماری منظر
Farhad Tarash in Bisotun: A Sample of Sassanid Landscape Architecture
سید امیر منصوری
seyedamir.mansouri@gmail.com
1
بهرام آجورلو
ajorloo@tabriziau.ac.ir
2
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
فرهاد تراش صفحۀ تراشیدۀ عظیمی در سینۀ کوه بیستون است که می توان آن را با کتیبۀ داریوش بزرگ هخامنشی در کوه بیستون مقایسه کرد. به واسطۀ همین شباهت، شرق شناسانی چون جکسن، تامپسون، اردمان و هرتسفلد این صفحۀ سنگی را نقش برجسته- کتیبه ای ناتمام از عهد هخامنشی معرفی کرده اند. در دهۀ 1960م یک هیئت باستان شناسی آلمانی به سرپرستی هاینز لوشای و ولفرام کلایس آثار باستانی زیر دهکدۀ بیستون را کاوش کرده و در نتیجه بقایای معماری منسوب به عهد ساسانی از زیر خاک پدیدار شد که آن را یک کاخ معرفی کردند. با این حال باستان شناسان آلمانی نتوانستند رابطۀ این بقایای معماری را با صفۀ فرهاد تراش توضیح دهند. فقط بعدها والتر سالزمان پیشنهاد کرد که شاید صفحۀ فرهاد تراش نیز اثری ساسانی بوده و قصد داشته اند آثاری مشابه طاق بستان کرمانشاه در آنجا حجاری کنند. در این مقاله، نتایج تحقیقات هیئت معماری- باستان شناسی دانشگاه تهران در بررسی و مطالعۀ ناحیۀ بیستون و آثار فرهاد تراش در تابستان 1381 ه.ش منعکس شده است. بنابر نتایج این تحقیقات، ناحیۀ بیستون- کنگاور- کرمانشاه برای ییلاق سلاطین ساسانی دارای اهمیت بسیار بوده و آثار معماری یافته از زیر دهکدۀ بیستون در اصل بقایای یک سیستم آب نما و دسکره و شکارگاه سلطنتی از عهد ساسانی است که همراه با صفۀ فرهاد تراش در مجموع یکی از نمونه های بدیع معماری منظر در عهد ساسانی را شکل می داده است که دیگر نمونه های آن در کنگاور و طاق بستان مشاهده می شود.
A huge rock cut panel like that with the inscription of Darius the Great at the Bisotun mountain of Kermanshah is named as Farhad Tarash. By the mid of 20th century some orientlists such as Jackson, Thompson, Erdmann and Hertzfeld introduced Farhad Tarash as an incomplete monumental rock relief dated back to the Achaemenid imperia. In the 1960s H. Luschay and W. Kleiss excavated the village of Bisotun, next to Farhad Tarash, and recovered some architectural remains. The German expedition to Bisotun realized such ancient remains as a Sassanid palace, but they could not explain any connectivity between Farhad Tarash and those architectural relics. According to W. Salzman the panel of Farhad Tarash is the incomplete Sassanid project of a rock cut Iwan like Taq-i- Bostan in Kermanshah. By this paper, based upon the results of expedition of the Tehran University to Bisotun in summer 2002, Farhad Tarash is dated to the Sassanid relics in both Kermanshah and Kangavar. The paper explains how the incomplete bas- relief of Farhad Tarash is related to the ancient architectural remain found from the village of Bisotun whose its function is proposed a hunting garden or Daskereh in accordance with classic Persian texts. In consequence Farhad Tarash is established as a sample of Sassanid art of gardening- landscape architecture by the authors.
http://www.bagh-sj.com/article_47_b1ce51b732533e07fa925dbaa6b17cf7.pdf
عهد ساسانی
بیستون
فرهاد تراش
معماری منظر
باغ و دسکرۀ ایرانی
Iran
Bisotun
FarhadTarash
Kermanshah
Sassanid Era
Landscapearchitecture
gardening
Iranian gardening
Daskereh
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2008-11-01
5
10
69
88
48
Research Article
نظریۀ فُرمال، اساسِ نقد، تفسیر و فهم آثار هنری
Formalistic Approach As the Basis of Criticism in Arts (artistic criticism)
علیرضا نوروزی طلب
noroozi_110@yahoo.com
1
اساس نقد در هنرها (The Basis of Criticism in the Arts) با هر رویکردی، معطوف به شکل (فرم) اثر هنری است. شکل، اساس و اصلی است که اثر هنری را هستی می بخشد و آن را متعیّن می کند. هر اثر هنری شکل و فرم و ساختمانی است که هنرمند با شگرد ها و تمهیدات خلاقانه و با تخیل ابداعی¬اش آن را می آفریند. آفرینش اثر هنری در صورت یا فرم (شکل ) تحقق پیدا می کند و زیبایی، صورت تحقق یافته ای است که در اثر هنری عیان می شود.
هر گونه نقد و تفسیر اثر هنری از طریق ابژه ای که صورت بندی و ساختمان اثر هنری نامیده می شود، امکان پذیر خواهد شد. دریافت معنا یا محتوای اثر هنری، فهم و بازخوانی نیت مولف، ارجاع متن (بافتی از کلمات، اشکال و رنگ¬ها، حرکات و اصوات) به حوزه¬های روانشناختی، جامعه¬شناختی، تاریخی و اساطیری، از طریق فرم (شکل) و صورت مندی (formality) اثر هنری است. فرم، محل یا مکان تلاقی هنرمند با مخاطب و مخاطب با هنرمند است. اگر اثر هنری ابژه¬ای مستقل پنداشته شود و آزادانه در افق های تاریخی متفاوت مورد تفسیرهای متعدد قرار گیرد، آنچه که هر تفسیری را امکان¬پذیر می¬کند، نهایتاً فرم هنری است که ذاتِ آن، زیبایی بیان (expression) است. پرسش از اثر هنری می تواند جنبه های گوناگونی داشته باشد. همچون: اثر هنری چه می گوید؟ مقصود هنرمند از آفرینش اثر هنری چه بوده است؟ اثر هنری در زمان حال بیانگر چه معنایی است؟ اثر هنری چگونه قادر به انتقال افق تاریخی گذشته به دوران جدید است؟ هرگونه پاسخ به این قبیل پرسش ها منوط به شناخت دقیق و اصیل حوزه نقد و تحلیل صورت و ساخت اثر هنری است.
The basis of criticism in the arts with any reading is attributed to the from of the artwork. Form is the principal and basis which gives birth to an artwork and reveals it.It is on basis of shape, form and structure of any artwork that an artist his/her talent and creative devices and by inventional imagination creates it. Art creation happens to come out in the form shape and beauty is the uncovered and undamental figure which appears in artwork.It is possible to have any critics and interpretations of an artwork through the objects composition and form which is called artwork meaning or concept of artwork, understanding and decoding the core idea of the author, the text antecedent (words chain, shape and color, motion land sounds) to psychological and sociological, historical and mythical fields through the artwork form (shape) and its formality. form is the contact point of an artist and interlocutors and vice versa.
If an artwork is taken as an independent object on an artist and interpreted in the historical horizons frequently then what makes any interpretation possible finally is the art form ;the¬ essence of which is the beauty of expression. Questioning an artwork may /be done in different aspect such as what does it mean? What has been the intention of its creator? What does the work mean in the present time? How an artwork can convey past historic horizons to the modern era?.
Any answer to such questions depends on precise and original information of the artwork form and composition critics analysis.
http://www.bagh-sj.com/article_48_62c5f21c02710507ab93e8be06bf8173.pdf
فرم
فرمالیسم
نقد
بیان
ابداع
ساختگرایی
صورت مندی
هنر به مثابه شگرد
هنر به مثابه تکنیک
تفسیر
محتوا
form and formalism
criticism
Expression
Invention
Structuralism
formalistic
art as device
art as technique
interpretation
Concept
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2008-11-01
5
10
89
104
49
Research Article
مطالعه بخشی از یافته های باستان شناسی مرتبط با هنر دوره هخامنشیان در مصر
Study of archaeological Findings Related to the Art, Achaemenid Period in Egyptian
رحیم ولایتی
rahim.velayati@yahoo.de
1
موضوع این تحقیق بررسی هنر هخامنشیان در مصر بر اساس یافته های باستان شناسی ایرانی در این سرزمین و آثار مصری در ایران می باشد. در این پژوهش از روش کتابخانه ای وبررسی و مطالعه گزارش های پژوهش¬های میدانی استفاده شده است. برای فهم تأثیرات فرهنگی هنری و آگاهی از گستردگی روابط متقابل تمدن ایران و مصر لازم است یافته های باستان شناسی کاوش¬های علمی در ایران و مصر مورد مطالعه قرار گیرد تا براساس حجم داده¬های باستان شناسی به سطح وگستردگی روابط فرهنگی و هنری دو تمدن پی برده شود. براساس پژوهش¬ها تا به امروز می توان این آثار را در دو دسته طبقه بندی نمود. 1. یافته های باستان شناسی ایرانی در مصر. 2. یافته¬های باستان شناسی مصری در ایران. بعضی از نمونه های ایرانی در مصر عبارتند از:کتیبه های هخامنشی به خط هیروگلیف از وادی "حمامات" و کتیبه های آرامگاهی هخامنشی و پاپیروس¬های به خط آرامی از جزیره"الفانتین"و¬ همچنین¬ نقش¬برجسته-های هخامنشی¬ در شهر باستانی "ممفیس" بر روی دیوارهای معبد"هیبیس"و یادگارهای معماری هخامنشی در مصر شامل معبد هیبیس و آثار معماری هخامنشی در الفانتین وسنگ یادبودهای داریوش در کنار کانال سوئز و همچنین مهر های حکومتی هخامنشیان می¬شود. در ایران، مجسمه داریوش، اشیاء، آلات و ابزار کوچک به¬دست آمده از کاخ داریوش در شوش، مهره¬های سوسکی دشت قزوین، ظروف کتیبه دار هیروگلیفی و یافته های طلسمی و اعتقادی از تخت جمشید مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. تحلیل نتایج این مطالعه تطبیقی نشان می دهد، که تأثیر گذاری هنر و معماری مصر بر ایران بیشتر بوده است.
The literature of the present study is so huge and the material used in their inscription and findings are archeological. In this research, the Librerian method and field reports were used. To the authers archeological materials are needed to understand the cultural relations between Persia & Egypt during this time. Thus, one could divide these materials in to two groups. First, the Persian archaeological finds in Egypt and second, the Egyptian archaeological finds in Iran. There are some typical archaeological materials in Egypt refer to Achaemenids. The inscriptions of Wadi Hammamat in Hieroglyph writing، the inscriptions of mausoleum achaemenids and Elephantine Papyrus carrying an Aramaic and the bas relieves from Memphis & Carved motives on the walls of Hibis، and the inscriptions of Darius I in Suez Cannel. We can refer to such an Egyptian style Statue of Darius I in Susa. The Egyptian Scrubs Stamp from Qazvin Plain، the wares with hieroglyph inscriptions from Perspolis and the objects related to the Egyptian Myth & magic believes found in Perspolis. Also Achaemenid administration seal impression. According to the finds it is concluded that there was a strong effect of Egyptian culture on the Persian one.
http://www.bagh-sj.com/article_49_e1efa8dae27bced03afc15b7c8a3236e.pdf
مصر
ایران
هخامنشیان
ارتباط
کتیبه
نقش برجسته
داریوش اول
تأثیر و تأثر
Egypt
Achaemenid
Dynasty
Hibis
temple
Darius I
Wadi Hammamat Aramian Papyrus
Scrabs Stamp