per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2005-03-01
1
2
3
15
1386
Research Article
باغ و باغ سازی در فرهنگ ایرانی و زبان فارسی
Gardens and Construction of the Gardens in the Iranian Culture and Persian Language
ناصر براتی
nasserbarati1955@yahoo.com
1
استادیار گروه شهرسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی
در این مقاله ضمن اشاره به اهمیت زبان در تولید، حفظ و تداوم فرهنگ و هویت در جامعه، به یکی از دست آوردهای زبان فارسی در انتقال یک حوزه معنایی و نظام مفهومی میپردازیم. این حوزه معنایی همانا بیان فرهنگی - مفهومی فضاهای سبز طراحی شده و ساخته شده توسط جامعه ایرانی در طول تاریخ است. برای نامیدن اینگونه فضاها در زبان فارسی از لغات متعددی استفاده می شده است. مجموعه این کلمات و معانی مرتبط با آنها یک انگاره ذهنی- فرهنگی را ترسیم و تصویر می کند که می توان آنرا الگوی فرهنگی – تاریخی باغسازی بومی و با هویت ایرانی دانست. الگویی که در ضمن، در طول زمان، متحول و متنوع شده ولی متاسفانه امروزه ما اطلاع زیادی از آن نداریم. در نهایت هدف این مقاله آن است که خواننده را با ارتباط متقابل و پویای فرهنگ - زبان- فضا، و این بار در رابطه با طراحی فضاهای سبز، در ایران آشنا نماید. از سوی دیگر این مقاله در صدد نشان دادن روش متفاوتی در تفسیر فضاهای انسان ساخت گذشته در ایران است. شاید این روش بتواند به شناخت برخی از ناشناخته های موجود در مورد فلسفه وجودی و تفسیر اینگونه فضاها کمک کرده و ما را در مورد پیوند بین گذشته، حال و آینده، در فرایندهای برنامه ریزی و طراحی های محیطی در ایران، یاری رساند.
In this essay firstly the significance of the language and its role in developing، protecting and continuity of the culture and identity is being explained; and secondly، the Persian language achievements in transmission of meaning and conceptual systems in the field of designing of the green space،based on cosmological patterns، are being described. Persian language has many words to name natural and designed green spaces، which are based on Iranian history، culture and aesthetics. These words nowadays are being neglected. In this article، the worlds are using to name green spaces in Persian language are presented. By mentioning this we are trying to show a new way to read and to interprete the built environment elements` in Iran، particularly green spaces.This kind of seeing and reading the environments may help to solve some of the problematic and unknown dimensions of planning and designing urban green spaces in Iran and to make connection among past، present and the future in this field.
http://www.bagh-sj.com/article_1386_79643956768f97822337861da3f3c3c4.pdf
باغ. باغسازی. فرهنگ. زبان. فضای سبز. فارسی. معنا. الگوی ذهنی
Garden. Culture
language
green space
Persian language
Meaning
Conception
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2005-03-01
1
2
16
24
1387
Research Article
عناصر منظر در هنر ساسانی
landscape elements in Sassanian Art
شهره جوادی
shohreh.javadi@gmail.com
1
عفت بستار
2
استادیار گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
هنر ساسانی هنر «ایرانی نو» است که سنتهای هخامنشی و پارتی را در خود جای میدهد. معماری ساسانی با گنبدهای عظیم آجری خودنمایی می کند در حالی که همواره در ارتباط با طبیعت و منظر بوده است. نقش برجسته های ساسانی اسناد مهم و معتبری از اوضاع سیاسی-مذهبی و اجتماهی در این عصر می باشد. این نقش برجسته ها معمولاً در مقابل سرابها و رودخانه ها برپا شده است و اکثراً در ناحیه فارس و سپس نزدیک شهر کرمانشاه در کنار جاده ابریشم دیده می شوند. مراسم تاج بخشی، جنگ، شکار و جشن از موضوعات عمده دیوارنگاره های ساسانی است که در این موضوعات عناصر منظر مانند: آب، کوه، درخت، انواع گیاهان و پرندگان نقش مهمی را به عهده دارند و از آنجا که منظره سازی ساسانیان بر مبنای تفکرات و اعتقادات ایشان ناشی از سه دین مزدیسنا، زرتشت و مهرپرستی است و در تمام این ادیان به خصوص زرتشت، اشارات بسیاری به طبیعت و آب و گیاهان شده، بنابراین طبیعت گرایی در آثار هنری آنها نقش اصلی را دارد. در این خصوص برخی از عناصر منظر در نقش برجسته های طاق بستان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، چراکه وجود تمامی این عناصر طبیعی و نمادین مانند کوه، برکهی آب، درخت و گیاهان، شکوفه های گل بر سر آناهیتا، قطرات آب روی لباس خسروپرویز و غیره در این نقش برجسته ها دارای بار فرهنگی و اعتقادی می باشند. هم چنین در این بررسی نقش و نگاره هایی مانند گل لوتوس (نیلوفر آبی)، درخت زندگی و پرندگان نمادشناسی شده است.
فرضیه: عناصر منظر در نقش برجسته های ساسانی جنبه نمادین داشته که براساس اعتقاد و تفکر ساسانیان شکل گرفته است.
http://www.bagh-sj.com/article_1387_95b2a6a76994bcc3fb4db714889cf59b.pdf
منظر
نقش برجسته
طاق بستان
آناهیتا
آب
لوتوس
درخت زندگی و پرندگان
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2005-03-01
1
2
25
34
1388
Research Article
روند طراحی و چگونگی بهره گیری از پوشش گیاهی در معماری منظر
Procedure for design and methods for plant coverage in landscape Architecture
مهدی خاک زند
mkhakzand@iust.ac.ir
1
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
طراحی منظر عمدتاً مربوط به طراحی مناطقی سرسبز می شود که به دلیل زیبایی و دلپذیری فضای خود و دخالتی که به سبب پوشش گیاهی شان در پاکیزگی هوا دارند مورد توجه عموم می باشند و توانسته که تا حدودی آرامش را به انسان تند خو و متشنج عصر صنعت وتکنولوژی بازگرداند. رسیدن به مبنا و الگویی برای طراحی فضای سبز آنهم در شهرهای بزرگ مسایل زیادی را پیش روی ما می نهد و مسلماً آشنایی با چگونگی طراحی باغ ها و فضاهای سبز در گذشته مفید خواهد بود، چرا که معتقدیم هر طرز تفکر درستی با شناخت صحیح به دست می آید.
The design of landscape is mostly related to the design of green areas that due to their natural beauty and the pleasant surroundings they present, are highly regarded by most people. These qualities in addition to the very active role they play in reducing air pollution, has enabled landscape Architecture to offer some degree of relaxation in the life style of people in this age of industrial and technological competition, which is mostly, hostile, ill- tempered and irritable. Defining the basic principles and creating the right model for designing the landscape of larger cities presents some major obstacles. What will definitely help in removing these obstacles is familiarity with the principles of garden design in previous generations. A correct researched knowledge.
http://www.bagh-sj.com/article_1388_b4a1bdc2de779e038c8a5bf5b684f4a8.pdf
معماری منظر
روند طراحی
پوشش گیاهی
اجرای طرح منظر
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2005-03-01
1
2
35
42
1389
Research Article
بررسی سلیقه های زیبا شناسانه کاربران در انتخاب نوع گیاه و خصوصیات مربوط به آن به عنوان عنصری مهم در منظر
Studing the Aesthetic favorites of users in planting design and the related charracteristics as an important element of landscape
محسن کافی
mkafi@ut.ac.ir
1
مرتضی عسگرزاده
2
استاد مهندسی فضای سبز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و عضو وابسته گروه معماری منظر دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و گروه معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی
کارشناس ارشد فضای سبز دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران
عناصر گیاهی زینتی، در محیط و منظر جنبه کاربردی بیش از زیبایی دارند. در اینگونه فضا باید در کنار مسائل زیبایی به جنبه های عملکردی گیاهان نیز توجه نمود. برخی گیاهان که دارای کیفیات خاص زیبا شناسانه و محرک حواس آدمی هستند، نقش کلیدی در این میان بازی می کنند. در تحقیقی سعی در برآورد نوع نگرش زیباشناسانه 450 نفر از کاربران فضای سبز به صورت آزمون نظرسنجی گردید، به نحوی که فضای طراحی شده در نهایت مطابق سلیقه و ذائقه کاربران باشد. از طرف دیگر با طرح این سوال که آیا اختلاف معنی داری بین پسران و دختران در معیارهای زیباشناسی پوشش گیاهی وجود دارد یا خیر، به بررسی اختلاف نظرات جنس مذکر و مؤنث در نوع مسائل زیباشناختی و همچنین نگرش دانشجویان و غیر دانشجویان، جهت کاربردی تر کردن فضای سبز برای اقشار مختلف جامعه پرداخته شد. با این کار می توان اصول طراحی را اولویت بندی و استاندارد سازی نمود. در این تحقیق، محوطه هشت دستگاه دانشکده کشاورزی کرج دانشگاه تهران با وسعت 7/1 هکتار به عنوان نمونه موردی در نظر گرفته شده که در قسمتی از آن، طراحی به صورت سه بعدی توسط نرم افزار3D-Studio MAX ver.6 صورت گرفت. تصاویر در اختیار 450 نفر از کاربران محیط قرار داده شده و از آنها نظر سنجی به عمل آمد. نظرسنجی های صورت گرفته توسط نرم افزار Spss ver.11 به روش کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان دهنده علاقه استفاده کنندگان فضا به وجود عواملی مانند سایه، فرمهای طبیعی، تراکم کاشت بالای گیاهان و رایحه گیاهان در فضا و اولویت بندی دیگر علایق بود با استفاده از نتایج اینگونه نظرسنجی ها می توان فضایی را طراحی کرد که علاوه بر رعایت اصول علمی، متناسب با انتظارات و فرهنگ بومی کاربران نیز باشد.
Ornamental plant elements have some roles in environment and landscape more than aesthetics. In these spaces, we should consider both aesthetics and application reasons. Some plants, which have special aesthetic qualities, and can stimulate people senses, have most important roles in this case. In a research, we tried to evaluate the kind of aesthetic opinions of 450 people of landscape users through an opinion assessment. At last, this landscape should be adaptive with people desires and demands. On the other side, with asking this question that is any differences between girls and boys in aesthetic parameters of plant covers and planting design. So, the differences between girls and boys and also students and non-students were studied to make the spaces more applied. With these studies, we can make our principles of designs, more standard and graded. The case in study was “Hasht Dastgah”, Agriculture Faculty,UniversityofTehran, which was 1.7 hectare and designing was done in one part of it, by using 3D Studio MAX ver. 6.0 as 3-dimentional software. The survey which was done among people, was analyzed by using Spss software through Chi-square test and it’s results obviously appeared the acceptance of some factors such as shades, natural forms, intensive culture and scents. Finally by using the results of such studies, we can design spaces, which are not only due to scientific principles, but also in harmony with Iranian native culture, and it’s expectations.
http://www.bagh-sj.com/article_1389_e6b39fb3d4197e6e75e574b8e4ec4bbf.pdf
فضای سبز
منظر
زیبا شناسی
SPSS
3D-Studio MAX
landscape
Aesthetics
scenery
SPSS
3-D Studio MAX
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2005-03-01
1
2
43
49
1390
Research Article
چشمه عمارت عباس آباد
The Spring of Behshahr Mansion
علی اکبر سرفراز
sarfaraz@nazar.ws
1
زینب آزمون
2
دکترای باستان شناسی و حفاظت آثار سنگی. امریکا و انگلستان
کارشناس باستان شناسی
گرایش به آب و نوازش و ستایش آن و حتی به نوعی بازی با آب در دورههای مختلف به شکلهایگوناگون وجود داشته است، اما این امر در دوره صفویه با ساختن بناها، کاخها و باغهای باشکوه بسیارچشمگیر میشود. به ویژه جویها و فوارههای موجود در کاخها و باغهای این دوره میتواند علاقهپادشاهان صفوی و مردم این دوره را به آب و چشماندازهای آن به خوبی نمایان سازد. چشمه عمارتهای مختلفی از عهد صفویه برای ما به یادگار مانده است که برخی از آنها از نظر فنون علمی بسیارجالب توجه هستند. اغلب واژه چشمه عمارت، به بنایی که روی آب ساخته شده باشد اطلاق می شود. در حالی که معنای واقعی چشمه عمارت، بنایی است که در جوشش و جریان آب نقش داشته باشد. در میانبناهای مختلفی که به نام چشمه عمارت در ایران و کشورهای دیگر ساخته شده، چشمه عمارتعباسآباد بهشهر را میتوان چشمه عمارت واقعی دانست؛ چرا که این بنا در زیر آب قرار گرفته و در جوشش، جریان و فوران آب نقش اساسی داشته است. این بنا به همراه ملحقات خود همچون سد، اسکله، تنبوشه ها و بنای آلاچیق طبقه دوم آن در کنترل آب دریاچه، هدایت آب و ایجاد دهها فوارهدر نقاط مختلف باغ و مجموعه عباسآباد که تعداد آنها بنا بر گفتة جهانگردان به پانصد عدد میرسید، نقش تعیینکنندهای داشته است. ساخت این بنا به همراه ملحقات دیگر بیتردید به منظور دستیابی به یک هدف مشترک بوده، اما کارکرد شگفتآور آن که در جهان بینظیر است، نشاندهندة اندیشه و توانمندی دانشمندان ایرانیعهد صفوی است. در مقاله حاضر ویژگیهای این بنا، بخشهای مختلف آن و چگونگی کارکرد چشمة عمارتعباسآباد، بر اساس تحقیقات و کاوشهای میدانی که اینجانب در سال 1352در اینمجموعه به انجام رسانده ام، تدوین گشته است.
Attention to the water and giving respect to it has very long history Iran ,however this phenomenon has reached to its zenith in safavid by building many palaces as weii as gardens. The patterns of these gardens show the Iranian peoples respectful attitudes towards thew. Springs have a special role in gardening in safavid period. The combination of palace and spring is called spring – building. Abbas-Abad spring – building in behshahr is one of the best example for these spaces inIran. This building contains many componet suchas dam-lake-port-etc. The complexity of this garden shows powerful potentials of concentrated on this garden, it,s pattern, and functions.
http://www.bagh-sj.com/article_1390_f00249e6f894f24f58f67ebf72fa81a7.pdf
بهشهر
چشمه عمارت
چارطاقی
عباس آباد
Behshahr
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2005-03-01
1
2
55
68
1391
Research Article
جایگاه طبیعت در اشعار سهراب سپهری
Nature in Sohrab Sepehri's Poems
سیده ندا قاضی زاده
ghazizadeh@ut.ac.ir
1
دانشکده معماری و شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
سپهری هر چه در کشف و شهود خود پیش می رود، طبیعت برای وی عظیم تر و بزرگتر می گردد چنانچه منظومه های پایانی وی پر است از تصویر های تازه، گرایش، ستایش، احترام و پر شدن از طبیعت.اما در شعرهای دوره اول، طبیعت بکلی غایب است. شاعری که بعدها می گوید " صدای پر بلدرچین را،رنگ های شکم هوبره را، اثر پای بز کوهی" را می شناسد و خوب می داند "ریواس کجا می روید، کبک کی می خواند، باز کی می میرد" در سراسر مجموعه خوابها حتی از یک پرنده یا گیاه نام نمی برد. تنها پرنده ای که در این مجموعه است "مرغ افسانه" و تنها گیاه گل نیلوفر است که آن هم گیاه واقعی نیست. او پله های عرفان را با گذر از طبیعت طی می کند. خدای او لای شب بوها است پای آن کاج بلند، روی آکاهی آب، روی قانون گیاه. از اینرو هر چه مراحل بالاتری از عرفان را طی می کند، قداست طبیعت برای او بیشتر می گردد. تا جایی که طبیعت برای او آیه ای می گردد از پروردگار.
Sepehri,as an Iranian poet, has a great imagination about the Nature through his intutinon and inspirations. While,in his first poems, sepehri,has given less attention in to the nature his last poems are full of appreciation as wel as respect in to the nature. So, from his point of views,as he ascended his mystical path,nature trans formed to a Divinty verse.
http://www.bagh-sj.com/article_1391_6eae87156b1f84fc71f8e55191bd192a.pdf
سهراب سپهری
طبیعت
هشت کتاب
صدای پای آب
مسافر
عرفان
خدا
Sohrab Sepehri
nature
Hasht-ketab the sound of water
God
mysticism
traveler
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2005-03-01
1
2
55
68
1488
Research Article
روند شکلگیری مجموعه باغهای تاریخی بهشهر
The Process of the Creation of the Behshahr Complex Gardens
سلماز مصباح نمینی
solmazmesbah@gmail.com
1
دانشکده معماری و شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
باغ ایرانی مظهر قدرتمند معنوی است. مفهوم مقدس گیاه در دوران قبل از اسلام و بعد از آن به نوعی باغها را تصویر بهشت بر زمین معرفی می کرده باعث شده که در جای جای این سرزمین ما شاهد باغهای زیبایی باشیم. یک نمونه از این باغهای زیبا مجموعه باغهای بهشهر در استان مازندران است. استانی که خود مجموعه ای از باغهای زیبای خداوند است. در این مقاله ابتدا این باغها از نظر تاریخی مورد مطالعه قرار گرفته شده اند و سپس بطور اجمالی تغییراتی که در هر دوره بر روی این باغها به وجود آمده مطرح شده است و در نهایت نقشه هایی برای سیستم آبرسانی و مجموعه باغها ارائه شده است.
The Iranian garden is a powerful manifestation of spirituality. The sacret concept of the plants in Iran, before and after Islam,led to the creation of many gardens all over the country as an image of the pardise. One of the examples of these gardens is the complex Gardens in the northen city of Behshahr. The city which already can be called a garden -city. This article is due to study these gardens from the historical point of view. The study will be full filed by giving some suggestions about its watering system.
http://www.bagh-sj.com/article_1488_307d697a0f4e297a638d8d0f1493eac4.pdf
اشرف البلاد- باغ ایرانی- مجموع باغهای اشرف- صفوی
Ashrafol- Belad
Iranian Garden
Ashraf- compelex gardens Safavid
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2005-03-01
1
2
69
78
1489
Research Article
درآمدی بر شناخت معماری منظر
An introduction to Landscape architecture identification
سید امیر منصوری
seyedamir.mansouri@gmail.com
1
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
معماری منظر هنر و دانش جدیدی است که از همنشینی رشته های مختلف علم و هنر پدید آمده است. موفقیت آن در ساماندهی فضاهای بیرونی و توجه خاص به زیبایی فضا و ابعاد خاطره انگیز آن موقعیت ویژه ای برای آن در میان هنرهای رایج جهان کسب کرده است. در عین حال به دلیل آغاز دیر هنگام آن در جامعه ایران با نوعی سطحی نگری و بی مبالاتی در تعاریف علمی مواجه بوده است. منظر در تعریف امروز خود پدیده ای پویا شناخته می شود که محصول توامان عین و ذهن بوده و به صورت محسوس و بی واسطه ادراک می شود. معماری منظر در تولید محصولات خود وامدار هنرهای تجسمی، گیاهشناسی، جامعه و روانشناسی، تاریخ هنر، عمران و محیط زیست و تخصصهای دیگری است که حول محور طراحی فضای بیرونی وارد عمل می شوند. اهداف اصلی معماری منظر در سه زمینه زیبا شناسی، کارکردی و خوانا سازی محیط و فرهنگی - هویتی جمع بندی شده است. این مقاله تلاش دارد تا در دوره تاسیس رشته نوین معماری منظر از بد آموزی، بد فهمی و نقص در تعاریف مبنایی آن جلوگیری کند.
Landscape Architecture, as a new born knowledge and Art, is the result of combination of some to the knowledge and Arts. This course, because of its considerations in to the external spaces, spatial aesthetics, and its memoir dimensions has reached to a great positions. In Iran, unfortunately, there has been a wrong and superficial understanding about it. This course uses many different subjects from various disciplines such as sociology, psychology, art history, etc, in order to cope with the landscapes. In this article, the main goal is giving a clear definition about landscape Architecture in order to correct probable misunderstanding about it.
http://www.bagh-sj.com/article_1489_b0cb39679a6a616564c8b55c4cb21276.pdf
معماری منظر- تئوری منظر- طراحی شهری- توسعه پایدار- میراث فرهنگی
Landscape architecture
Landscape theories
Urban Design
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2005-03-01
1
2
79
82
1490
Research Article
پزشکی در منظر سازی نوین: باغهای شفا بخش
Medicine in Landscape Architecture: Healing Gardens
علی نیکبخت
anikbakht@cc.iut.ac.ir
1
گروه علوم باغبانی، دانشگاه صنعتی اصفهان، ایران
باغهای شفابخش، از جمله مباحث جدیدی هستند که عمر آنها به بیشتر از 20 سال نمی رسد و در واقعی پلی هستند بین طراحی منظر نوین و علوم پزشکی. باغهای شفا بخش باغهایی هستند که فقط کارکرد زیبایی شناختی ندارند بلکه به خاطر ارتباطی که با کاربر برقرار می کنند باعث شفای بیماریهای جسمی و خصوصا روحی و روانی او شده و در مرتبه عالی تر از ایجاد بیماری در او جلوگیری می کنند. این باغها ابتدا برای مراکز درمانی و بیمارستانها تعریف شدند، اما دامنه آنها به اماکن عمومی و باغهای شخصی نیز کشیده شد. راز موفقیت باغهای شفابخش در کشش ذاتی انشان به سوی طبیعت است و مهمترین چیزی که این نوع باغ به یک شخص می بخشد، احساس حیات و آرامش است. برای اینکه باغی شفابخش نامیده شود یک سری مولفههایی باید در طراحی آن در تظر گرفته شود که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است.
Healing gardens are relatively new subjects in landscape architecture, and are not older than 20 years. They are as a connective bridge between new landscape architecture and medical sciences. They are important not only for their atheistic reasons but also for making a connection with users which cure their physical and specially mental and spiritual diseases and in a higher position prevent them become ill. Such kinds of gardens were primarily defined for health centers and hospitals but finally they found they place in other public centers and private places. The secret of healing gardens is in the innate eager of man to the nature and on the other hand the major gifts of a healing garden to man that are life and calm feelings. For calling a garden "Healing Garden" some circumstances should be met which are discussed in this paper.
http://www.bagh-sj.com/article_1490_91cfb6290e416d1d2c8ee49469ba2e88.pdf
باغهای شفابخش
پزشکی و منظر سازی
فرضیه حیات دوستی(Biophilia)
درمان با طبیعت
Healing Garden
medical sciences and landscape architecture
Biophilia theory
curing with nature
horticultural therapy