per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2017-03-01
13
45
5
12
43399
Research Article
باغ ایرانی، هستیِ نوشونده
Persian Garden, Ever-Renewed Being
مهدی شیبانی
m_sheybani@sbu.ac.ir
1
سیدامیر هاشمی زادگان
hashemi.a@ut.ac.ir
2
استاد دانشگاه شهید بهشتی
پژوهشگر دکتری معماری منظر دانشگاه تهران
افزایشِ تعدد و گوناگونی مطالعاتِ باغ ایرانی علیرغم فواید بسیار، به علت کمتوجهی به چارچوب نظری حاکم بر آنها منجر به بروز جدالهایی شده که پیش از اعتبار بیرونی هر یک، مربوط به اعتبار درونی آنهاست. در این زمینه یکی از مسایل مهم، معنایِ «مقدس» بودنِ باغ بهمثابه بهشت است. از این رو مسئله قدسی بودن به عنوان «دست آوردی آسمانی» که الگویی ثابت با توانایی ایجادِ گسترده تغییرات است یا انکار قدسی بودن و محدود کردن آن به واقعیتهای فیزیکی و سایر اندیشهها، بهروشنی در میان مطالعاتِ باغ ایرانی تفاوتگذاری نشده، به همین سبب مخاطب از جنبة حکمت باغ ایرانی با ابهام روبهرو است. هدف مقاله دستهبندی مطالعات باغ ایرانی براساس چارچوب نظری حاکم بر آنهاست؛ تا با تمرکز بر مسئله «قدسی» بودن و تشریح اینکه «پیدایشِ یکبارة باغ ایرانی با لحاظِ عقلِ امروز بسیار بعید است»، اعتبار درونی آنها را بررسی کند. از این رو با دستهبندی مطالعات موجود در چهار ساختار اصلی «اسطورهای»، «جوهر ثابت»، «انکار جوهر» و «جوهر متحرک»، به تحلیل آنها جهت شناسایی و رفع تناقضها پرداخته میشود. روش کار، استدلال منطقی از نوع فرهنگی/گفتمانی و شامل دو مرحله است. اول، مطالعات کتابخانهای و استدلال برای تبیین اعتبار درونی. دوم، تفسیر رابطهای جدید میان یافتهها و مقایسه با هنر شعر فارسی جهت تبیین اعتبار بیرونی. نتایج نشان میدهد باغهایایرانی همچون شاعران متعدد هنر فارسی در سطوح مختلف، فهمهای متعددی از خصلت شاعرانگی ایرانی هستند که استعلا یافتهاند. خصلتی که حاصل «فهمی از سازوکار عالم» در چرخهای از نهفتگی-اشتداد-فعلیت (حرکت جوهری) است. نمودِ احساسیِ این فهم در یکی از قلعههای رفیعش از نگاه مولانا «حضور مداوم خداوند» است. وجه منحصربهفرد هنرمند باغساز ایرانی، التفات او بر این حضور مداوم است. تغییرات پدیدهها در باغ که حواس مادی تا مفهومی را اغناء میکنند، سرمستی از این «نگاه آیهنگر» است که نمود مهرورزی آن ارزش «قدسی» مییابد. کیفیتِ باغ ایرانی از «تکوین» زیباییها و منافع عالم ماده به ماورا «استعلا» یافته و نه اینکه ثابت و از پیش وجود داشته باشد.
The increase and diversify of Persian garden studies, in spite of their numerous advantages, because of not paying enough attention to the theoretical framework, leads to contentions which is relating to their internal more than external validity. a critical issue is the meaning of garden’s sacredness as paradise. the sacredness as a fixed model, or limiting sacredness to the physical realities and other thoughts, has not been differentiated clearly in studies. so the audience will be confused about wisdom of Persian garden. This paper aims at categorizing Persian garden studies based on their dominant theoretical framework in order to study their internal validity by focusing on the issue of sacredness. It also tries to explain that "sudden emergence of Persian garden seems very unlikely considering the current intellect". Therefore, by categorizing the existing literature (studies) in four major structures of thought including mythical, stable essence, materialist, ever-renewed essence, they will be analyzed in order to be used in further identification and elimination of contradictions. The used survey method is logical argument from cultural/discourse types and it consists two phases: first, library studies and arguments for explaining internal validity; second interpreting a new relation among findings and contrasting it with Persian poetry to explain external validity. Results show that Persian gardens like numerous poets of Persian art in different levels are transcended understandings of Iranian poetry feature; a feature resulting from understanding of cosmos meaning in a cycle of virtuality- intensiveness- actuality (unrested motion). The emotional presentation of this understanding, in one of its highest peaks, from Mawlana viewpoint, is the continuous presence of God. The unique aspect of Persian garden architect artist is thr consideration of this uninterrupted presence. Changes of phenomena in the garden which satisfy material to conceptual senses show intoxication from this evidence-looking view whose kindness aspect finds sacred value. The quality of Persian garden has transcended from the emergence of beauties and benefits of the material world to supernatural and isn’t stable and pre-existing.
http://www.bagh-sj.com/article_43399_e86045afb0c7316158691d9030359345.pdf
باغ ایرانی
فهم انسان از سازوکار هستی
قدسی
هستی مدام نوشونده
خرد و شهود
Persian garden
human understanding of cosmos meaning
the Sacred
continually-renewed being
wisdom and intuition
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2017-03-01
13
45
13
26
43431
Research Article
ارزیابی تطبیقی ادراک فضای شهری از نظرگاه مخاطبین و متخصصین عرصه شهری (مطالعه موردی مجموعه شهری امامزاده صالح تجریش تهران)
Comparative Assessment of People’s and Experts’ Perception of Urban Space (Case study of urban collection of Emamzadeh Saleh, Tajrish, Tehran)
اعظم کریمی یزدی
mahtab.karimi4066@yahoo.com
1
ناصر براتی
nasserbarati1955@yahoo.com
2
مجید زارعی
m.zarei@arc.ikiu.ac.ir
3
غیرشاغل
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
دکتری شهرسازی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره). معاون آموزشی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره).
مهمترین مسئلهای که در تفکر امروزی طراحی شهری به چشم میخورد در نظر گرفتن طراحی شهری به عنوان یک محصول تمام شده و کامل به جای"فرایندی بلندمدت و ادامهدار است که با مکانیزمهای اجتماعی و سیاسی در هم بافته شده باشد". نگرشی که طراحی شهری را از حالت انفعالی به فعال، از شکلگرایی صرف به عملکرد ـ شکلگرا، از طرح محوری به فرایند محوری و از دستوری به تعاملی ـ مشارکتی تبدیل میکند، ارتقای واقعی کیفیت محیط شهری را هدف غایی خود قرار میدهد. آنچه در اینجا دنبال میشود مدنظر قرار دادن تؤامان جایگاه کاربران و سازندگان فضای شهری است. در نظر گرفتن کیفیات مکانی مورد ادراک کاربران یک فضای شهری همتراز با مؤلفههای مکانی مدنظر سازندگان شهری، بیانگر توجه به بعد اجتماعی فضاست. ادراک شهروندان از فضا تؤام با ریشههای فرهنگی و عرف جامعه تعلق فرد به آن، زمینهساز شکلگیری چارچوب عملی فرد در استفاده از فضا و بروز رفتارهای اجتماعی در محیط است.در ساماندهی و احیاء هر محیط شهری باید سه عامل را هم زمان مدنظر قرار داد : محیط شهری یا فضا، کاربران در فضا، و طراحان بر فضا. هر محیط شهری در گذار به شخصیت مکانی خویش باید ریشههای هویتی و ساختار معنایی خود را در زمان تداوم بخشد تا موجد جاری شدن زمان در مکان شود. آنچه در عرصههای واجد پیشینه هویتی در شهر امروز مشهود است تنزل مکان نسبت به پایههای معرفتشناختی آن و ضعف ادراک لایههای مختلف زمانی در فضاست.این پژوهش بر آن است ارزیابی کیفیات ادراک مکان را با تکیه بر"فضای وجودی عمومی" مخاطبین و متخصصین عرصه شهری مورد توجه قرار دهد. در این راستا، مجموعه شهری امامزاده صالح (ع) تجریش تهران (محدوده فضای مقابل امامزاده و بازار، حدفاصل بستر رود جاری و میدان تجریش)، را به عنوان نمونهای موردی مورد سنجش قرار داده و به صورت اخص به این پرسش پاسخ دهد : در ارزیابی سنجههای ادراکی مکان مورد پژوهش ـ مجموعه شهری امامزاده صالح (ع) تجریش ـ چه وجوه افتراق و تفاوتی میان نگرش شهروندان و متخصصین شهری وجود دارد. دادههای کمّی و کیفی حاصل از پرسشنامه در برداشت اطلاعات ذهنی مخاطبین از کیفیات مکان، در قالب نقشه و نمودار به روش توصیفی ـ تحلیلی مورد ارزیابی قرار میگیرد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از سطح سنجش مناسبتر شهروندان نسبت به متخصصین در غالب هنجارهای مورد ارزیابی است. لیک سنجش شهروندان نیز در هر هنجار کمتر از "متوسط متمایل به خوب" است. لذا در ارزیابی کلیت یک فضا تا زمانی که نیازهای نخستین فرد در مواجهه با عرصه عمومی پاسخ داده نشود، فرد قادر به دستیابی به ادراک سطوح بالاتر کیفیات محیطی نخواهد بود. دراین تحقیق با مراجعه به آراء مردم و متخصصان سعی شده است به کیفیات شهریِ متعارف معنایی عمیقتر و هم پیوند با مؤلفههای اجتماعی-فرهنگی داده شود.
The most important issue in urban design thought is consideration of designing process as a short time process rather than a long term and continual process that is entangled with social and political mechanisms. Therefore, designing may fail due to ignoring essential processes that are effective on forming projects. Processes form actions while adding meaning to it. This leads to flexibility and conservativeness in expressing definite solutions. The approaches that change urban design form a passive state of being into an active one, from formal to functional-formal , from being design-oriented into process-oriented and from administrative into participative situation, mostly focus on real quality enhancement. Here, both users’ and manufactures’ (urban planner and designer) role in considered in perception of urban space. Consideration of place quality perceived by users in an urban space accompanied by place components considered by urban designers demonstrates the social aspect of the space. Citizen’s reception of space according to their cultural origin and community norms, embody the users’ personal framework in use of space and demonstration of environmental and social behaviors. There are three main factors in the regeneration and reorganization of every urban environment: environment or urban space, users of space, and urban planners and designers of space. Each urban environment should continue its identifying and semantic structure basis throughout time in order to embody time (sense of time) into its place characteristic. What seems obvious in the background identity of urban spaces is the degradation of place from its epistemological foundations and undermining of the perception of different layers of time in space.The current study attempts to examine users’ and experts’ perception of place quality with an emphasis on their "common existential space". In this regard, urban collection of Emamzadeh saleh (The enclosed space across Emamzadeh Saleh and market place, between riverside space and Tajrish square) is assessed as a case study. This research specially tries to answer this question: What are the differences and similarities in assessment of perceptive measuring according to people’s and urban experts’ points of view in the case study (urban collection of Emamzadeh Saleh). The quantity and quality data are obtained questionnaire that captured people and quality of place in frame of map and graph that is assessed descriptive - imaginative. The results are obtained from the research that indicates suitable measurement level of citizen rather than expert inform of factors that assess. But citizen’s measurement in two factors is less them average tend to well. So in assessment the total of one space by the time that first needs of individual don’t replied in facing to public space, the individual is unable to acquire higher stages perception of qualities environment. Use of the technique that approximates viewpoints of experts and users space must situate among specialist’s agenda of organizing spaces.
http://www.bagh-sj.com/article_43431_371f83a476d93dea87db6bd4f21f8c08.pdf
ادراک
مخاطبین
متخصصین شهری
فضای شهری
Perception
People
Urban experts
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2017-03-01
13
45
27
42
43402
Research Article
بازاندیشی در سرعت دگردیسی کالبدی محیطهای مسکونی از منظر ساکنین نمونه موردی : محله نیاوران، تهران
Rethinking in the Residential Environment’s Physical Changes’ Pace from Resident’s Point of View
A Case Study in Niavaran Neighborhood, Tehran, Iran
هادی پندار
h.pendar@umz.ac.ir
1
کامران ذکاوت
zekavat.k@gmail.com
2
استادیار گروه شهرسازی دانشگاه مازندران
هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
محیطهای مسکونی همواره در حال تغییر هستند. تغییر ویژگیهای کالبدی و تماس دائمی ساکنین با چرخههای تمام ناشدنیِ ساختوساز اهمیت ویژهای در ارزیابی کیفیت محیط مسکونی دارد. با این حال کنترل شدت یعنی نوع و سرعت تغییرات کالبدی در جهت رضایتمندی ساکنین نیز چندان مورد توجه سیاستگذاران ابعاد کالبدی در محلات شهری نبوده است. این امر مستلزم دریافت تجربه ساکنین از شدت تغییرات است که از تحلیلهای ریختشناختی و کمی حاصل نمیشود. بنابراین وجوه معنادارِ اشتراکات و تفاوتهای شاخصهای مؤثر بر ارزیابی عاطفیِ ساکنین براساس معیار رضایتمندی در کوچههای متفاوت ازنظر سرعت تغییرات کالبدی، پرسش اصلی این پژوهش است. لذا شناخت چگونگی تشخیص نوع و شدت تغییرات و روایت ارزیابانه ساکنین از آنها در فهم فرایند پیچیده انطباق و عوامل مؤثر بر آن سودمند است. این پژوهش به روش ترکیبی اکتشافی با تکنیکهای کیفی و کمی گردآوری اطلاعات همچون مصاحبه و بررسی ریختشناختی تغییرات در دوره زمانی بیست ساله به انجام رسید. بستر پژوهش کوچههای قدیمی محله نیاوران از محلات واقع در شمال تهران بوده است. فاز کیفی امکان اکتشاف سؤالات، تحلیل دادهها به روش تفسیری پدیدار نگاری و تشکیل فضاهای نتیجه در سرعتهای کم، متوسط، بالا و شرایط دگرگونی را فراهم کرد. پرسشنامه 5 درجهای لیکرت بهمنظور آزمون روایی و پایایی نتایج در کوچههای اصلی و کنترل به روش نمونهگیری هدفمند اجرا شد. با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل واریانس و اعتبارسنجی سؤالات در هر یک از گونهها، تحلیل مقایسه زوجی بین گونهها و عوامل ششگانه چارچوب مفهومی با آزمون کروسکال والیس انجام شد. نتایج حاصل، شاخصهای تجربه و روایت ارزیابانه تغییرات را براساس چارچوب نظری تأیید کرد اما در عوامل مؤثر در انطباق و معیارهای رضایتمندی در سرعتهای مختلف تفاوتهای معناداری دیده شد. بررسی نتایج حاکی از تفاوت معیارهای ارزیابی و رضایتمندی ساکنین در کوچههای دگرگون شده نسبت به سایر گونههای سرعت بوده است. رضایتمندی نیز مستلزم تنظیم نگرش و انطباق با معانی جدید است. به دلیل ماهیت کیفی دریافت تجربه ارزیابانه ساکنان در محیطهای مختلف تدارک آن در محلات مشابه میتواند زمینه مطلوبی جهت انجام مطالعات فرا تحلیل و دستیابی به چارچوب نظری پاسخگو به شرایط محلات مشابه کلانشهر تهران را فراهم کند.
Residential environments are constantly changing. Permanent Changes in the physical properties and residents’ constant contact with the never-ending cycle of construction is particularly important in assessing the quality of the residential environment by them. On the other hand, understanding how physical changes lead to interruption, or vice versa residents’ effective link with the environment, to assess the quality of the residential environment is essential. However, controlling the type and speed of physical changes in resident’s satisfaction have not been enough attention from policymakers in urban neighborhoods. Similarities and differences between the effective indices of residents’ affective appraisal in terms of satisfaction scale pace of physical changes, is the main question of this research. The aim of this research is achieving a theoretical framework for understanding the adaptation process and residents’ satisfaction with physical changes at different magnitude at residential alleys. Therefore, knowing how the type and intensity of physical changes identify by residents and their affective appraisals, is beneficial for understanding the complex process of adaptation and the factors influencing it. This mixed and exploratory research combined with qualitative and quantitative data gathering techniques such as interviews and morphological surveys over the last twenty years. Field of study was alleys of Niavaran neighborhood in north of Tehran. Qualitative phase of research, provide the question’s exploration, data analysis by phenomenological interpretive research method and result’s space in low, medium, high and transformed pace of physical changes. The Likert Scale in five point scale questionnaire used to assess the validity and reliability of the results in the main and control alleys and purposive sampling was conducted.Using SPSS software, variance analysis and validation of questions in each species, Post-hoc analysis (LSD) and comparative analysis of six factor of the conceptual framework was done by Kruskal-Wallis test. The results of research approved the experience and affective appraisal criteria in the theoretical framework. But the satisfaction criteria shows significant differences at different speeds. Based on results, evaluation criteria and residents’ satisfaction in transformed alleys become different from the other cases. Because of the qualitative nature of getting resident’s experience in different environments. It’s running in the same neighborhoods can be a good background for meta-analysis studies and achieve a theoretical framework responsive to the same conditions of the Tehran metro polis.
http://www.bagh-sj.com/article_43402_d3cbec97ae9537aeb16e05a5db5e5a2d.pdf
شدت تغییرات کالبدی
سرعت تغییرات
ارزیابی عاطفی
رضایتمندی
روش تحقیق ترکیبی
Magnitude of physical changes
Pace of changes
Affective appraisal
Stisfaction
Mixed Method research
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2017-03-01
13
45
43
60
43403
Research Article
بینشی نوین در خوشههای خلاق شهری (پتانسیلهای فضای واسط میدان نقشجهان و دانشگاه هنر اصفهان به عنوان مکان جاذب طبقة خلاق)
New Insight into the Creative Urban Clusters
(The potentials of joint space between Naqhsh- e Jahan Square and
the Art University of Isfahan as an attractive place for the creative class)
مینو قره بگلو
m.gharehbaglou@tabriziau.ac.ir
1
طناز کارگر
tannaz.kargar@tabriziau.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
دانشجو
شهر خلاق مکانی برای رشد و نمو خلاقیت در دینامیک خوشههای خلاق جامعه است که این خوشهها، طبقة خلاق را در خود حفظ کرده و پرورش میدهند. مکان دانشگاه نیز به عنوان مکان گردهمایی نیروی فکری خلاق به عنوان دارایی ارزشمند شهرها محسوب میشود که میتواند به عنوان خوشهای خلاق برای نیل به اهداف شهر خلاق بسیار تأثیرگذار باشد. هدف از این مقاله، بررسی معیارهای مکانی جاذب طبقة خلاق در فضای واسط دانشگاه هنر اصفهان و میدان نقشجهان است که پتانسیلهای این فضا در جهت تبدیل به خوشهای خلاق مورد واکاوی قرار میگیرد. در این راستا، مقاله درصدد پاسخگویی به این سؤالات است : میدان نقشجهان و دانشگاه هنر اصفهان به عنوان فضاهای شهری چه معیارهایی را در راستای انطباق با خوشههای خلاق شهری دارا هستند؟ فضای واسط میدان نقشجهان و دانشگاه هنر اصفهان چه پتانسیلهایی جهت تبدیل به خوشهای خلاق دارد؟ این فضا چگونه و به چه میزان در جذب و ترویج طبقة خلاق موفق بوده است؟. بنابراین این پژوهش ابتدا با رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوای ادبیات موضوع به بررسی نقش خوشههای خلاق شهری و نقش مؤلفههای محیطی موجود در این مکانها در جذب طبقة خلاق میپردازد. سپس با رویکرد کیفی پتانسیلهای میدان نقشجهان و دانشگاه هنر اصفهان را در راستای انطباق با معیارهای خوشههای خلاق شهری مورد بررسی قرار داده و با واکاوی رابطة تعاملی میان این دو خوشه به استخراج معیارهای مکانی جاذب طبقة خلاق در فضای واسط با این دو خوشه میپردازد. در گام نهایی با رویکرد کمی به بررسی میزان نفوذپذیری دانشگاه هنر اصفهان با میدان نقشجهان از طریق فضای واسط به عنوان مکانی با پتانسیل جذب طبقة خلاق میپردازد. دستاورد نهایی این پژوهش تدقیق معیارهای مکانی جاذب طبقة خلاق در فضای واسط میدان نقشجهان و دانشگاه هنر اصفهان است که در این راستا راهکارهایی پیشنهادی مانند ارتقاء تعاملات اجتماعی، افزایش امنیت و ارتقاء دخل و تصرف کاربران در جهت عمومیت بخشیدن به عرصة فضای باز دانشگاه با هدف تبدیل این فضای واسط به مفصل ارتباط دانشگاه و شهر ارایه میشود.
The creative city is a place for the development of creativity in dynamic of community’s creative clusters; which these clusters maintain and nurture creative class of experts with the wide range of skills. Universities can provide a setting for interaction of creative talent with intellectual power within a community, such spaces should be regarded as a valuable asset for a city that can be used as a creative cluster to achieve a creative city’s goals. The purpose of this paper was to analyse the joint space between the Art University of Isfahan and Naqhsh- e Jahan Square as a cluster for creativity. Analysis focused on potential of open spaces for nurturing a creative class and promoting a culture of creativity. In this regard, this paper seeks to answer these questions: "What criteria do Naqhsh- e Jahan Square and the Art University of Isfahan as urban spaces have in order to adapt to urban creative clusters? What potential does the joint space between the Art University of Isfahan and Naqhsh- e Jahan Square have in order to convert to creative cluster? And how and how much this space has been successful in attracting and promoting the creative class?". In this regard, these questions of paper were addressed through a qualitative, theoretical study, using analysis of the related literature, and the term creative class is defined followed by investigation of the role of urban creative clusters to attract the creative class in a society. Then by analysing the Naqhsh- e Jahan Square and the Art University of Isfahan as two creative clusters; by qualitative approach and by analysing the interactive relationship between these clusters extracted the absorbent place criteria of creative class in the joint space between the Art University of Isfahan and Naqhsh- e Jahan Square. In the end, with quantitative analysis the permeability of Naqhsh- e Jahan Square and the Art University of Isfahan by the joint space between them as a place with potential of absorbing creative class has been done. The final outcome of this article is to achieve the absorbent place criteria of creative class in the joint space between Naqhsh- e Jahan Square and the Art University of Isfahan and in this context, the proposed solutions such as promoting social interaction, increasing security and improving user manipulation in order to generalizing the open space of university with the aim of transforming the joint space into the commissure of university and city, will be presented.
http://www.bagh-sj.com/article_43403_8d234e6ceabb12afc578f3097ffc9eba.pdf
شهر خلاق
طبقة خلاق
خوشههای خلاق
فضای عمومی شهری
دانشگاه
Creative City
Creative Class
Creative Clusters
urban public space
university
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2017-03-01
13
45
61
76
43432
Research Article
بازشناسی معنی خانه در قرآن رهیافتی در جهت تبیین مبانی نظری خانه
Recognizing The Meaning of Home in Quran: A Way to Explain Home Theoretical Bases
علی کبیری سامانی
kabirisamaniali@gmail.com
1
علیرضا ملکوتی
alireza_malakooty@yahoo.com
2
زهره یادگاری
zo_yadegari@yahoo.com
3
عضو هیات علمی
دانشجو
دکتری
این نوشتار به معنی خانه، واژگان قرآنی در مورد خانه و مفاهیم مرتبط با مسکن و سکونت در قرآن میپردازد، ابتدا با توجه به آیه 80 سوره نحل که خداوند میفرماید : «والله جعل لکم من بیوتکم سکنا و ... خدا خانههایتان را جای آرامشتان قرارداد و ...» شرط اول سکونت «سکینه» را تبیین میکند و سپس رابطه «سکینه» و «آرامش» را در قرآن تشریح کرده و با استناد به آیه 28 سوره رعد «الا بذکر الله تطمئن القلوب»، که «ذکرالله» شاه کلید رسیدن به آرامش است به این مهم دست مییابد که خانه تنها زمانی میتواند بستری برای رسیدن به آرامش باشد که محلی برای به یادآوردن خداوند بوده و ذکرالله در آن تجلی یابد. در ادامه به تجلیات «ذکر» در عرصه آفرینش، همچون شب و روز، زمین و همسران میپردازد که مصداق آرامش در نعمتهای الهی هستند و از آنجایی که مطابق نصّ صریح قرآنی، هستی بر مدار قدر و اندازه وجود یافته و قدر و انداره همان هندسه است این گونه امتداد مییابد که هندسه و قدر، شاه کلید معماری ذاکرانه آفرینش است. در نتیجه برای ساختن خانهای که موجب ذکر یاد خدا میشود و در نتیجه آرامشبخش باشد. باید ابتدا کلید و رمز آفرینش در طبیعت کشف و استخراج شده و ثانیاً در روند طراحی و ساخت خانه باید ارتباط بلاواسطهای بین طبیعت،کالبد و فضای خانه برقرار کرد تا معماری خانه همچون پنجرهای رو به سوی آیات الله باشد. بنابراین از منظر قرآنی هندسة خانهای که معماری آن مذکِّر خداوند و آیاتش است میتواند آرامش و سکونت انسانی را مهیا کند. از آنجاییکه ذکر [یادآوری] مقدمهای برای فکر و تفکر انسان است در نهایت مذکِّر بودن، خانه بستری برای مفکِّر بودن انسان را فراهم آورده و سرانجام چنین بیان میشود که خانة مذکِّر؛ خانة مسکِّن و مفکِّر است. مقاله حاضر در حوزه تحقیقات کیفی قراردارد که با روش هرمنوتیک و تأویلی سعی در استخراج مفاهیم و معانی مرتبط با خانه از منظر قرآنی دارد. در نحوه رجوع به آیات قرآنی از تفسیر قرآن یا از روش تفسیر آیه به آیه بهره گرفته شده و کلمات و معانی استخراج شده در روش تأویلی و هرمنوتیک، از واژگان قرآنی استفاده شده است.
This study considers the meaning of house and settlement in Quran. First, considering Surah An-Nahl verse 80, God proclaims: "And Allah has made for you from your homes a place of rest …", and He explains that "rest" is the first condition for settlement. Then, He explains the relationship between "rest" and "tranquility" in Quran. By referring to Surah Ar-Rad verse 28, He proclaims "remembrance of Allah" is the main key to reach rest. He concludes that homes are places to attain rest when they are places to remember God. Then He mentions remembrance of Allah in creation as days and nights, earth, and spouses that are examples of rest among divine blessings. According to Quran clear text and regarding the fact that world has been created based on size and measure which is called geometry, it is obvious that geometry and measure are the main architectural keys in world creation. Thus, the key and secret of creation in nature should be found so as to build a house which leads into rest and remembrance of Allah. Second, in order to design and make a house, a direct relationship should be made among nature, house frame, and atmosphere. Then, home architecture will be like a window opened into God sings. Therefore, according to Quran, a house geometry which helps God remembrance and his sings can provide human settlement and rest. Since God remembrance is an introduction to human thought and contemplation, it will lead into human contemplation as well. Finally, it is stated that a house with the feature of God remembrance is a peaceful and thoughtful house. This study is a qualitative research which attempts to derive house related words in Quran through a Hermeneutic and interpretative method. In order to refer to Quran verses, Quran interpretation or verse to verse interpretation has been used.
http://www.bagh-sj.com/article_43432_709f73ae79e3d43a3332eeee0c083391.pdf
خانه
قرآن
سکینه
ذکر
فکر
Home
Quran
Rest
Remembrance
thought
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2017-03-01
13
45
77
90
43405
Research Article
عوامل مؤثر بر آفرینش نقوش انتزاعی و تجریدی در دستبافتههای قشقایی
The Nature of Abstract Motifs in Ghashghaie Hand-woven Objects
محمد افروغ
nashmine_1982@yahoo.com
1
اصغر جوانی
a.javani@aui.ac.ir
2
امیر حسین چیت سازیان
chitsazian@kashanu.ac.ir
3
فتحعلی قشقایی فر
ghashghaeifr@yahoo.com
4
پژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، نویسندهی مسؤول.
دکتری پژوهش هنر، گروه نقاشی، دانشگاه هنر اصفهان
دکتری پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشگاه کاشان
مربی گروه فرش، دانشگاه کاشان
چیستی، چرایی و چگونگی آفرینش نقشها در دستبافتههای کاربردی ایلی و عشایری همواره یکی از مهمترین پرسشهای موجود در حوزة هنر بافندگی عشایری بوده است. طرحها و نقشهای موجود در متن و محتوای دستبافتههای عشایری انتزاعی، تجریدی، شکسته و رو به سوی سادهگرایی دارد. فرآیند بافت نیز به صورت ذهنیبافی، حفظیبافی و بداههبافی است که از مهمترین شاخصهای زیباییشناختی و دیداری (بصری) این نوع از دستبافتههای ایرانی است. شیوه یا فن (تکنیک) بافت نیز به عنوان یک مؤلفة فنشناسانه در دستبافتههای عشایری به ویژه قشقایی دارای تنوع است. بهگونهای که بافنده از انواع فنون و ساختارهای بافت یا تلفیق آنها با قوه ذوق و احساس و بازی تار، پود، پُرز و پیچ، جهت آفرینش انواع دستبافتهها با کاربردهای مختلف، استفاده میکند. نگارنده در پژوهش پیش رو، نخست به مطالعه، بررسی و طبقهبندی انواع دستبافتههای ایل و عشایر قشقایی از دو منظر کاربرد و فنون بافت پرداخته و سپس با ذکر نظرات چهار محقق (پرویز تناولی، آرمن هانگلدین، سیسیل ادواردز و محمدرضا امینی) در باب چیستی و چرایی نقشهای انتزاعی، تجریدی و شکسته در دستبافتههای عشایری و همچنین رصد این نظرات به صورت میدانی و در قالب دو سؤال اساسی از بافندگان عشایری و انطباق پاسخ بافندگان با نظرات محققان یاد شده، بهدنبال علل انتزاع، تجرید و سادهگرایی طرح و نقش دستبافتههای عشایری[قشقایی] بوده است.روششناسی پژوهش : این پژوهش ازنظر هدف، بنیادین و از نظر ماهیت و روش توصیفی - تحلیلی است. شیوة گردآوری اطلاعات نیز به صورت توأمان کتابخانهای و میدانی بوده است. پرسشهای پژوهش:آیا انتزاع، تجرید و شکستگی در نقوش دستبافتههای قشقایی آگاهانه و با اختیار یا ناآگاهانه و بر اثر جبر صورت میگیرد؟ نظرات محققین و مفسرینی که در حوزة تحلیل و تفسیر نقوش دستبافتههای عشایری مطرح میشود، چقدر به واقعیت موجود نزدیک است؟ عوامل مؤثر بر انتزاع، تجرید و سادهگرایی کدامند؟ آیا هدف بافندة عشایری در خلق یک نقشمایه منطبق با نظر نظریهپرداز این حوزه در ارتباط با نقشپردازی است؟
One of the key questions concerning nomadic hand-woven objects in Iran deals with designs and motifs used in them; with the nature of the motifs and the techniques applied to create them. Generally, the intended designs and motifs used in nomadic Persian hand-woven objects are broken (abstract) in shape and as simple as possible. In addition, they are often woven quite subjectively or intuitively; a feature that has made such hand-woven objects unique in terms of aesthetic criteria. Another outstanding feature is the application of a wide variety of weaving techniques. This is true especially in Ghashghaie hand-woven objects. In fact, the weavers take advantage of various techniques (sometime a combination of them), through making different arrangements with wefts and yarns. First, various kinds of nomadic Persian hand-woven objects were classified in terms of application and weaving techniques. Then, the views of three distinguished experts, Parviz Tanavali, Armen Hangeldin and Cecil Edwards, concerning the nature of broken and/or abstract designs and motifs used in nomadic Persian hand-woven objects were reviewed and examined. Finally, the views of the experts were compared with those of the nomadic weavers themselves in order to discover the real explanation for applying such motifs and designs. In order to extract the nomadic views on the rationale behind applying the indented motifs, the weavers were asked two key simple questions. This study is descriptive-analytic in nature. Data were gathered based on library sources and field studies.
http://www.bagh-sj.com/article_43405_a4c071ec2608767a934b7f7b86719c60.pdf
دستبافتهها
فنون بافت
طرح و نقش
انتزاع
شکسته
قشقایی عشایر قشقایی
Ghashghaie
Hand-woven object
Motif
Design
abstract
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2017-03-01
13
45
91
104
43406
Research Article
نشانهشناسی محتوا و زمینههای مؤثر بر دیوارنگاری و تزییناتِ دوره زندیه با تأکید بر درونمایههای هنر قومی
Semiotics Content of the Fields affecting on Graffiti
and Decorations of Zand Era with an Emphasis on Folk Art Themes
تابان قنبری
tb_ghanbari88@hotmail.com
1
حسین سلطان زاده
hos.soltanzadeh@iauctb.ac.ir
2
محمد رضا نصیر سلامی
moh.nasirsalami@iauctb.ac.ir
3
عضو هیئت علمی تمام وقت موسسه آموزش عالی حافظ شیراز
عضو هیئت علمی/ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، ایران
استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
آثار هنر و معماری دوره زندیه مجموعه بینظیری از معماری ایران تا پیش از تحولات فرهنگی دوره قاجار است که به زعم اکثر متون موجود در مقایسه با آثار دوران قبل و بعد از خود دارای ساختاری سادهگرا و زمینههای عاریتی از هنر و معماری باستانی (هخامنشی) و برخی تکنیکهای دوره صفویه است. اما تاکنون محتوای هنر این دوره با نگاهی عمیقتر به ریشهها و نگرشهای هنر قومی ایل زند مورد مطالعه قرار نگرفته است. این تحقیق به روش تاریخی-تفسیری و با راهبرد نشانهشناسی فرهنگی، بهعنوان ابزاری در تحلیل و تأویل دلالتهای تصریحی و تلویحی موجود در پدیدههای فرهنگی، جهت یافتن زمینههای مؤثر بر دیوارنگاری و تزیینات زندی، به رمزگشایی و شناخت مفاهیم و استعارههای معنایی موجود در آثار این دوره پرداخته است. نتایج حاصل ضمن رمزگشایی تزیینات دوره زندیه بیانگر این مطلب است که هنر قومی واجد انگیزههای متعالی حیات و مراتبی از خلق دنیایی تجریدی (انتزاعی) است که با تلفیق روح کارکردگرا و عدم وجود هرگونه نگاه کارکردی و محافظهکارانه صرف را در محتوای هنر و معماری دوره زندیه تأیید و مشخص میکند. «سادهسازی حاصل از انتزاع مفاهیم» در کنار «کارکردگرایی اندیشهورزانه هنر قومی» با رویکرد «طبیعتگرایی و طبیعت نگاری» مهمترین ویژگی دیوارنگاریها و تزیینات بناهای این دوره است. این ویژگی سبب ایجاد تنوع گسترده و حضور قوی دیوارنگارههایی با نقوش انتزاعی و چکیده نگاری انواع لچک-ترنج و قاببندیهایی با مضمون نقوش طبیعت چون گیاهان و پرندگان ماهیت هنر و معماری این دوره را به خصوص در بناهای منسوب به حکومت(ارگ، دیوانخانه، عمارت هفتتنان و کلاهفرنگی) بهعنوان بهترین محل برای نشر و نمود نقشمایههای نوین شکل داده است.
Art and architectural works of the Zand period are a unique collection of Iranian architecture before cultural developments of the Qajar period. According to most literatures, they have a simple-oriented structure and borrowed fields of art and ancient architecture (Achaemenid era) and some techniques of Safavid period compared to works before and after them. But the content of the art of this period has not been studied with a deeper analysis of the roots and folk art of the Zand tribe yet. This study aims at decoding and understanding the concepts and semantics metaphors and areas affected by illustrations and images of this period using attitudes and folk art themes of the Zand dynasty with a historical-cultural method and a cultural semiotic strategy as a tool for analysis and interpretation of the affirmative and implicit implications of the phenomena as a system of socio-cultural implication. The results show that tribal art has some degree of creating a non-representational world in which another visual reality independent of any representational and expressive character is raised. Considering this process (items such as simplicity, freestanding, connection with nature, joy, happiness and peace) approves the absence of any absolute functional and conservative look, at the content of art and architecture of the Zand period and clarifies that "Deliberative Functionalism of Ethnic Art" has been effective as the third important theme of folk art in graffiti and internal and external decorations of buildings in this period after the themes: "Naturalism" and "Simplification of Abstract Concepts". Wide diversity and a strong presence of graffiti with abstract designs and abstracting of Lachak (a small scarf tied tightly to the head), bergamot and framings which are themed with realistic designs of natural elements such as plants and birds in government buildings (castle, courthouse , Haft Tanan and Kolah Farangi mansions) are the best places to publish and represent modern motifs, to emphasize on tendency to abstracted affairs in expression and the reflection of pure concepts abstracted in the nature of folk art as an indicative of the flexible spirit and adaptability of this art with the cultural context and lyrical atmosphere of Shiraz in this course.
http://www.bagh-sj.com/article_43406_a9cee571083b80df453378f39ad0e55f.pdf
هنر قومی
دوره زندیه
تزیینات
نشانهشناسی فرهنگی
Ethnic Art
Zand Period
Decorations
Cultural Semiotics
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2017-03-01
13
45
105
114
43407
Research Article
نقش درخت سرو و معانی نمادین آن در نگارههایی از "شاهنامه تهماسبی"
Studying the Role and Symbolic Meanings of Cypress Tree (Sarv)
in Miniatures of “Tahmasbi Shahnameh”
صبا آل ابراهیم دهکردی
saba_dehkordi@yahoo.com
1
مربی گروه هنر و معماری دانشگاه پیام نور
درخت همواره در اعتقادات و فرهنگهای مختلف جایگاه ویژه و ارزش و تقدسی خاص دارد. ایرانیان نیز به درختان احترام بسیار میگذاشتند. از جمله درختانی که نزد مردم ایران دارای مفاهیم رمزی و نمادین و دارای قدرت اساطیری بوده، سرو است که همواره مورد توجه شاعران و ادیبان در دورههای مختلف به ویژه سدههای چهارم و پنجم هجری قرار داشته است. حکیم ابوالقاسم فردوسی از شاعرانی است که از تمامی گیاهان به ویژه سرو و مفاهیم نمادین آن استفاده کرده، با توجه به انواع گوناگونش صفات بسیاری را منتسب به آن دانسته و با بهره جستن از آن توصیفات دل انگیزی از طبیعت و انسانها داشته است. شاهنامه تهماسبی به عنوان یک شاهکار هنر نگارگری همین مفاهیم نمادین و رمزگونه را در نگارههای خویش به تصویر کشیده است. تاکنون هیچ پژوهش مستقلی درباره بررسی نقش درخت سرو در نگارههای این شاهنامه انجام نگرفته است. بررسی و تحلیل دقیق نگارههای این شاهنامه نیازمند نمادشناسی گیاهان و به ویژه درخت سرو در آنهاست. نوشتار حاضر پاسخی است به این سؤالات : آیا درخت سرو در این نگارهها نقش تعیین کنندهای دارد و نیز میزان ارتباط این عنصر با دیگر عناصر تصویر تا چه حد است؟ فرضیه حاکی از آن است که سرو هم از لحاظ بصری و هم نمادین نقش مؤثری در تصویر دارد و میزان ارتباطش با پهلوانان و و شخصیتهای برجستة نگاره بسیار زیاد است. روش تحقیق به شیوه تحلیلی و توصیف تعدادی از مهمترین نگارههای این شاهنامه با استناد به متون نمادشناسی و منابع دیگر است. نتایج پژوهش نشان میدهد که نگارگر ایرانی با توجه به نمادهای طبیعت با به کار بردن نمادهای دیگر از جمله آب، کوه، سنگ و درختان دیگر در کنار سرو معانی و مفاهیم نمادین آن و نیز ارتباط او با قهرمانان و شخصیتهای نگاره اش را پررنگ تر و زیباتر جلوه داده است. همچنین در این نگارهها سرو نماد نامیرایی، مردان بزرگ، جاودانگی، عظمت، نیکی، آزادی و آزادگی است.
According to different beliefs and cultures, trees are considered as valuable and sacred beings, and Iranians also have much respect for the tree. Cypress tree is one of the trees with symbolic concepts and mythological power among the Iranians who has won the attention of the poets and authors in different periods, especially the 4th and 5th centuries AH Hakim AbulQasim Ferdowsi is one of the poets, who has used all types of plants, particularly cypress and its symbolic concepts and, considering its various types, has attributed many traits to it; thus,he could present many pleasant descriptions from the nature and human Tahmasbi Shahnameh, as a Persian miniature masterpiece, has depicted the same symbolic and mysterious concepts in the miniatures. There has been no independent research on the role of cypress tree in the miniatures of Tahmasbi Shahnameh. Detail analysis of the miniatures in this Tahmasbi Shahnameh required the symbolism of plants, particularly the cypress tree. The present article is a response to the questions such as "Is the cypress tree important in these miniatures?" and also "How much this element is associated with other elements?" The hypothesis indicates that the cypress plays an effective role in images, both visually and symbolically, and it is highly associated with heroes and prominent characters of the miniature. The research method is analytical and some of the most important miniatures of Tahmasbi Shahnameh are described based on symbolism literature and other references. The results show that Iranian miniaturist, considering the symbols of nature, has presented the symbolic meanings and concepts of cypress and its association with heroes and characters in the miniatures using other symbols such as water, mountain, stone, and other trees along with cypress. In these miniatures, the cypress tree is also the symbol of immortality, great men, eternity, grandeur, goodness, and freedom.
http://www.bagh-sj.com/article_43407_6fa4ba457429bdcef1b8a5811c7b1b28.pdf
شاهنامه
نگارگری
درخت سرو
نماد
Shahnameh
Miniature
cypress tree
Symbol