per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2023-05-01
14
50
5
22
48657
Research Article
تحلیلی بر چگونگی نقد و ارزیابی آثار معماری آوانگارد
An Analysis of How to Criticize and Evaluate Aavant-Garde Architectural works
الهه رحمانی
e.rahmani@srbiau.ac.ir
1
ایرج اعتصام
i.etessam@srbiau.ac.ir
2
سید مصطفی مختاباد امرئی
mokhtabm@modares.ac.ir
3
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده هنر و معماری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. دانشکده هنر و معماری
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
یکی از مهمترین مسایل زمانه ما، درآویختن با شتاب مهارناپذیر زمان است؛ آثار معماری آوانگارد، که خود محصولی از تحولات سریع زمینهها، نیازها و مقتضیات زمانی- مکانی هر دورهاند، نقطه عطفی در تحولات تاریخ معماری و انتقال سبک محسوب میشوند. تاریخ هنر و معماری معاصر، بسیاری از دگرگونیهای خود را، مرهون نگاه آوانگاردیسم بوده است. بنابراین، چگونگیِ نقد و ارزیابی این آثار، نسبت به آن دسته از آثار معماری که دنبالهروی قراردادهای رایج جامعه هستند موضوع حساستر و پراهمیتتری تلقی میشود. میتوان اذعان داشت که در بسیاری موارد، نقد و ارزیابی این آثار با اختلافات و چالشهای زیادی همراه بوده است. بنابراین، پرسشهایی که این پژوهش با آن آغاز میشود عبارتند از : «بایستههای نقد صحیح اثر معماری آوانگارد کدامند؟» و «عنصر زمان و مکان چگونه بر نقد اثر آوانگارد مؤثر است؟». این پژوهش، ماهیتاً کاربردی، با رویکردی تفسیرگرا، به شیوهای تحلیلی- تفسیری است؛ با استنتاج منطقی، به تحلیل و واکاوی چگونگیِ نقد و ارزیابی آثار معماری آوانگارد، مبتنی بر نظریههای «بازیهایزبانی»2، «نشانهشناسی فرهنگی»، «نشانهشناسی پساساختارگرا» و «رفتاربودن نقد» میپردازد که چهارچوب نظری پژوهش را تشکیل میدهند. سپس، بهعنوان شواهد تاریخی، نمونههایی از نقد آثار معماری آوانگارد در تاریخ معماری ارایه میشود که میتواند «شاهد» و «مؤیدی» بر درستی پاسخ به پرسشهای تحقیق باشد. یافتههای تحقیق، حاکی از این است که نقد و ارزیابی آثار آوانگارد، از ویژگی «نسبی»، «مقیّد به زمان» و حتی «مقیّد به مکان» برخوردار است و نتیجه ارزیابی این آثار بسیار وابسته به زمان و مکان است. به منظور داشتن نقدی منصفانهتر، وجود تناسب بین اثر معماری آوانگارد و شیوه خوانش آن امری مطلوب بهنظر میرسد منتقد معماری باید بدان آگاه باشد. درنهایت نتیجهگیری میشود که اگر هدف از نقد معماری، ایجاد تغییر، و فراهمآوردن زمینههای یک حرکت رو به جلو در تاریخ معماری باشد، معیارهای از پیشتعیینشده، انتخاب چندان مناسب، کارآ و منصفانهای برای ارزیابی یک اثر آوانگارد نیستند و بنابراین، در زمان خلق اثر آوانگارد، نتیجهای بر نقد آن اثر، مبتنی بر رویکردهایی که قوانین و معیارهای از پیشتعیین شده دارند مانند نقد اثباتگرایانه و نقد ساختارگرایانه، مترتب نیست.
One of the most important issues of our age is to find a way to keep up with the uncontrollable pace of the time. The works of avant-garde architecture which are in turn the product of rapid development of contexts, needs and spatial-temporal circumstances of each era can be considered as a turning point in the historical evolution of architecture and style transfer. The progress of contemporary art and architecture history is greatly indebted to the avant-gardism. Thus, it is of utmost importance to criticize and evaluate these works compared to the ones following society’s conventional mainstream. One can say that in many cases, the criticism and evaluation of these works has been faced with a lot of disputes and challenges. So, we begin the study with the following questions: "what are the requirements for a correct criticism of avant-garde architecture works?" and "how do the two elements of time and place affect the criticism of avant-garde works?" The present study is an applied research in nature performed using interpretive-analytical methods which tries to analyze and explore how to criticize and evaluate the avant-garde architecture works based on theories of "language games", "cultural semiotics", "post-structuralist semiotics" and "critique as a behavior" which make up our theoretical framework. Then, as an historical evidence, examples of avant-garde works critiques throughout the history of architecture will be addressed which could confirm that the answers given to the questions raised are correct. The findings suggest that criticism and evaluation of avant-garde works is characterized by qualities including "relativity", being "time-bound" or even "place-bound", that is, the outcomes of reviewing such works are highly dependent on time and place. In order to offer an impartial criticism, the proportionality between avant-garde architecture work and how to read it seem desirable which should be taken into account by architecture critics. In the end, we came to the conclusion that if the purpose of architectural criticism is to make changes and pave the way for a move forward in the history of architecture, predetermined criteria won’t be an efficient and fair choice to assess the avant-garde works. When building avant-garde works, therefore, outcomes obtained from criticism of the project based on approaches with definite rules and standards such as positivistic and strcturalist critique cannot be accepted.
http://www.bagh-sj.com/article_48657_da6a532514cc10ba3ac0de3f91d37547.pdf
نقد
نسبیت
بازیزبانی
آوانگارد
نشانهشناسی
criticism
Relativity
Language game
avant-garde
Semiotics
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2023-03-21
14
50
23
38
48659
Research Article
حمامهای سنتی؛ حافظ سلامت، عامل درمان
Traditional Baths; The Preservative of Health, The Factor of Cure
وحیده رحیمی مهر
yekta.rahimi@yahoo.com
1
حشمت الله متدین
motedayn@ut.ac.ir
2
مهرزاد مهربانی
mzmehrbani@sbmu.ac.ir
3
دانشجوی دکتری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبا
استادیار گروه پزشکی، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، کرمان، ایران
بناهای تاریخی و عامالمنفعه ایران بخشی افتخارآمیز از هنر معماری ایران و نیز زبان گویایی از فرهنگ غنی ایرانی حاکم بر آن هستند؛ یکی از این بناها حمامهای سنتی است. حمامها یکی از زیباترین، مردموارترین، فنیترین و متنوعترین فضاها هستند که متأسفانه در کتب و مقالات ارایهشده پیرامون حمام، بیشتر جنبه اجتماعی و فرهنگی آن موردتوجه بوده و جنبه بهداشتی- درمانی آن و رابطه کالبد بنا با انسان کمتر موردتوجه قرارگرفته است. بنابراین هدف پژوهش این است که با رجوع به متون طب سنتی ایران به رابطه عناصر و اندامهای حمام با سلامتی انسان و شکلگیری حمام درگرو تعادل ارکان اربعه (آب، باد، خاک و آتش)، مزاج و اخلاط (سودا، صفرا، بلغم، دم) بپردازد. طرح اصلی پژوهش بر این اساس شکل میگیرد که تأثیرپذیری شکل، ساختار و عناصر حمامهای سنتی از انسان و تأثیرگذاری فاکتورهای طراحی حمام بر انسان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. تحقیق با این نظریه که نظام سلسله مراتبی در حمام از دستورات خاص طبی پیروی کرده، در پی بررسی این فرضیه است که معماری حمامهای سنتی در راستای دو شاخه طب جسمانی و روحانی شکل گرفته که علاوه بر انطباق با ارکان و امزجه، در راستای تعادل اخلاط و ارواح انسان طراحی میشده است. این نشان دهنده ارتباط بین معماران و طبیبان است. این تحقیق در راستای بررسی فرضیه بر پایه روشی توصیفی و تحلیلی و با شهادت بر اینکه معماری بهمثابه مکان زندگی انسان و امتداد وجودی اوست، با نگاهی به سلامتی او، کیفیت معماری را تبیین میکند. نتایج پژوهش بر این نکته صحه میگذارد که بین شکل و ساختار و عناصر حمامهای سنتی و انسان رابطه دوسویه وجود داشته است. هدف این رابطه ایجاد محیطی متناسب با طبیعت انسان برای سلامتی جسم، روح و روان است و آن را میتوان با بررسی معماری حمامهای سنتیو استناد به مطالب ذکرشده در کتب طب سنتی ایران مشاهده کرد.
Historical and beneficial buildings in Iran are honorable parts of Iranian architecture and also an expressive language of the rich culture dominated in Iran. One kind of these buildings are traditional baths. Baths are amongst the most beautiful, public, technical and various environments. Unfortunately, however, its social and cultural aspects have been more considered in books and articles than its hygiene –Therapy ones, and the relationship between the body of the building and human has been focused less; hence the aim of this study referring to Iranian traditional medicine texts is to discuss the relationship between elements and organs of the bath and human’s health and the formation of the bath due to four elements (water, wind, earth and fire), temperaments and humors (melancholia, bile, phlegm and blood). The main purpose of the study is to analyze the influence of shape, structure and elements of traditional baths from human and the influential designing factors of these kinds of baths on human. On the base of the theory discussed in this article, designing baths has been on the foundation of traditional medicine, and the elements and organs of the bath used to be designed to influence on human’s temperament and soul in order to keep his health and cure him. The research, with this theory that the hierarchy system in bath follows specific medical instructions, goes on to study this assumption expresses that architecture in traditional baths has been formed regarding to two medical branches, physical and spiritual, that beside matching with the four elements and temperaments, has been designed to make balance between human’s humor and spirit, and also it shows the relationship between architects and physicians. This study aims to examine the theory on the basis of descriptive and analytical method, and to explain the quality of architecture by considering the human hygiene and certifying that architecture is human’s home and his existence survival. The result of the study focuses on this point that there is a mutual relationship between the shape, structure and elements of human and those of traditional baths that the purpose of the relationship is to create a suitable environment with human nature for your body, soul and psyche and it can be observed in studying the architecture of traditional baths and referring to the mentioned points in Iranian traditional medicine texts.
http://www.bagh-sj.com/article_48659_2cc1cf4a3b2a579c4492e750cc2c76d9.pdf
معماری حمامهای سنتی
سلامتی
اخلاط
طب روحانی
طب سنتی ایران
Traditional baths’ architecture
Health
Humors
Spiritual Medicine
Iranian traditional medicine
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2023-03-21
14
50
39
48
48661
Research Article
منظر فرهنگی باغستان سنتی قزوین : بررسی مفاهیم پایه و تحلیل عناصر و خصیصهها در حوزة کالبدی
Vernacular Cultural Landscape of Qazvin’s Traditional Gardens:
A Review of Basic Conepts and Analysis of Elements and
Features within the Scope of Built Environment
الهام اندرودی
andaroodi@ut.ac.ir
1
بتول صحراکاران
sahrakaran@alumni.ut.ac.ir
2
هیات علمی پردیس هنرهای زیبا، دانشکدۀ معماری
کارشناس ارشد مرمت بناها و بافتهای تاریخی دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه نهران
منظر فرهنگی مفاهیم مختلفی را در تعامل انسان با محیط زیست، تداوم تاریخی، مظاهر فرهنگی و سنتهای بومی منتقل میکند. واژة فرهنگ در تعاریف پایه بیان کنندة رابطة مردم با محیط به منظور آبادانی و حضور ارزشهای ملموس و غیر ملموس بوده و وجه مشترک میان مفهوم منظر و داراییهای فرهنگی است. هدف از این مقاله بررسی یکی از آثار ثبت شدة میراث فرهنگی یعنی باغستان سنتی قزوین با رویکرد منظر فرهنگی است. فرضیة پژوهش طرح مفاهیم مشترک منظر فرهنگی و باغستان یعنی تعامل خردمندانة مردم با محیط طبیعی و مدیریت هوشمندانة آب برای امرار معاش در طول تاریخ است که بر پایة تعاریف پایه و مراجع جهانی تبیین میشود. برای اثبات این فرضیه شواهد موجود از رابطة میان انسان و محیط در باغستان تحلیل میشود. به طور مثال باغستان به روش کشت مختلط به شیوة غرقابی در فصل بهار توانسته است موانع محیطی همانند سیلاب رودخانههای فصلی را به منابع جهت آبیاری تبدیل کند و با گونههای درختان بومی مقاوم در برابر اقلیم سخت در طول تاریخ محصولات با ارزشی همانند پسته و بادام، انگور و زردآلو تولید کند. دو خصوصیت بارز باغستان سنتی قزوین یعنی تداوم تاریخی و بروز خصوصیات بومشناختی فرضیة پژوهش را تقویت میکنند. بدین ترتیب در دستهبندیهای ارایه شده در مراجع جهانی باغستان زیر مجموعة منظر متداوم یا منظر بومی تاریخی قرار میگیرد. سهم اصلی پژوهش تحلیل خصیصهها و عناصر منظر فرهنگی باغستان با کمک مراجع جهانی همانند مرکز میراث جهانی یا بنگاه بوستانهای ملی است. این عناصر به شکل چند جانبه در سه دستة کلی طبیعی، پوشش گیاهی و سیستمهای اکولوژیکی، مصنوع شامل سازماندهی فضایی، مسیرهای حرکت، سیستمهای آبیاری، و ساختارها و اشیا و خصیصههای انسانی و مدیریتی، شواهدی برای رابطة مستقیم میان مردم و بستر طبیعی باغستان ارایه داده و به هم پیوستگی هوشمندانهای را میان یکدیگر به نمایش میگذارند. به عنوان مقالهای در حوزة معماری این پژوهش عناصر محیط مصنوع را با جزییات بیشتری ارایه کرده است. در نتیجهگیری بر لزوم حفاظت از باغستان سنتی قزوین با رویکرد منظر فرهنگی به شکل نگهداری از کلیة عناصر شاکلة به هم پیوسته و همچنین ضرورت نظارت دراز مدت بر سلامت عناصر معرفی شده در این مقاله تأکید شده است. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ نحوة گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی- تحلیلی محسوب شده و به لحاظ نوع دادهها از نوع کیفی است.
Cultural landscape represents different meanings such as the interaction between people and the environment, evolution through time, cultural tangible and intangible values and vernacular traditions. The term "culture" represents people’s relationship with their inhabited environment to gain a livelihood and presence of tangible or intangible values. These values are the common notion between cultural landscapes and cultural properties. This research aims to study one of the registered sites of Iran’s cultural heritage, the Qazvin’s Traditional Gardens with the cultural landscape approach; The research hypothesis is to discover common notions between cultural landscape and the Gardens such as evidences of mutual relationship between the Qazvinians and the natural environment of the region and management of water resources throughout history which will be investigated by referring to national and international documents. For example, the inhabitants as the gardeners have used the annual flood of seasonal rivers and have implemented a special irrigation system for the Gardens named floating agriculture in the submerged area once a year. The Garden trees such as pistachio, almond, apricot and grape are resistant to harsh weather and have produced precious fruits throughout history. Two major characteristics of the Gardens, that means historic continuity and vernacular characteristics can categorize them under "continuing landscape" or "vernacular historic landscape" according to the upper level classifications. The major contribution of the research is an analysis of the Garden’s features or elements according to the documents of WHC or NPS. These multifaceted features are studied specifically in three categories of natural resources, plantation, and ecological systems; built environment consisting of spatial organization, circulation paths, irrigation systems and objects and structures; and human factors and management systems of traditional gardening. These wisely interconnected features are evidences of mutual interaction between people and the environment. As a paper in the field of architecture the research has studied physical elements such as land patterns, spatial organization, structures, site furnishings and objects in more detail. Conclusively, the research shows an integrated interrelated relationship between elements of the cultural landscape of Qazvin’s Traditional Gardens. The research emphasizes on a comprehensive approach toward preservation of different interconnected built and natural elements of the Gardens and human factors to ensure a sustainable relationship between people, environment and economy of Qazvin’s city over the centuries. This work is an applied research with descriptive and analytic method of information gathering and retrieval. Its data type is qualitative.
http://www.bagh-sj.com/article_48661_c1b33e8032cd2d206b51f5c8d9999121.pdf
منظر فرهنگی متداوم
باغهای بومی تاریخی
باغستان سنتی قزوین
خصیصههای منظر
محیط کالبدی
کشت غرقابی
Continuing Cultural Landscape
Historic Vernacular Landscape
Qazvin’s Traditional Gardens
Landscape Features
Built
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2023-03-21
14
50
49
56
48667
Research Article
رویکردهای بازنمایانه در طراحی گرافیک
Representational Approaches in Graphic Design
اصغر جوانی
a_javani@yahoo.com
1
محمد خزایی
mohamad.khazaei@gmail.com
2
منصور کلاه کج
kolahkaj@gmail.com
3
دانشگاه هنر اصفهان
دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه شهید چمران اهواز
اساس گرافیک برمبنای ارتباط آسان با مخاطب دریک فرآیند خلاقانه و تأثیرگذار است. شاخههای متنوعی چون صفحهآرایی، طراحی نشانه، تصویرسازی، بستهبندی کالاهای تجاری و فرهنگی، طراحی صفحات وب، بخشی از عملکرد طراحی گرافیک است که برای ایفای سه کارکرد عمدة آن یعنی، اطلاعرسانی و آموزش، معرفی و هویتنمایی، عرضه و تبلیغات به کار گرفته میشوند. هرکدام از این کارکردها بهگونهای خاص در ارتباط با مخاطب نقشآفرینی میکنند. گرافیک هم به مانند دیگر رسانههای بصری پیامهای خود را به سه شیوة بیانی، چون بازنمایی یا شبیهسازی طبیعت، انتزاعی ونمادین، ارسال میکند. ازآنجاکه شیوة انتقال پیامها بسته به نوع اثر گرافیک و محتوی آن متفاوت است، مقاة حاضر، پژوهشی است پیرامون کاربرد بیان بازنمایی و چرایی استفاده از آن در آثار گرافیک. موضوع این مقاله شناخت بیان بازنمایی، انواع و نقش آن در آثار گرافیک است. هدف این مقاله، شناخت چند و چون شیوههای ارتباط و نقش آنها در آثار ارتباط تصویری به منظور آشنایی بیشتر علاقهمندان و دانشجویان این رشته است. این پژوهش از جهتی که مفهوم بازنمایی و نسبت آن با خلاقیت، ارتباط و همچنین کپی یا نسخه برداری را که در تعریف بازنمایی آمده را معلوم میکند، مهم و ضروری است. سؤالات این مقاله بدین شرح است : بازنمایی در گرافیک از چه جنبههایی مطرح است؟ هدف از آن چیست؟ نمایش و بروز آن در گرافیک چگونه است؟ تحقیق حاضر، کاربردی است که با رویکردی کیفی، به شیوه توصیفی تحلیلی به بیان نتیجه میپردازد. شواهد این مقاله برگرفته از منابع کتابخانهای و آثار گرافیکی منتشر شده است. یافتههای مقاله نشاندهندة آن است که باورپذیری، معرفی، ارتباط سر راست و مستقیم، جلب توجه و اعتماد، اقناع، هدایت و راهنمایی، مسیریابی، در غالب عملکردهای سه گانه گرافیک چون هویتنمایی اطلاع رسانی و تبلیغات از دلایل عمدة بازنمایی در طراحی گرافیک است.
Graphic design tries to convey the message to the viewers through an effective and innovative process. It includes a wide variety of branches such as book illustration, trademark design, motion pictures, packaging, web site design, etc, all of which try to meet three basic functions: giving information or instruction, making introduced and identity presentation and advertisement or promotion. Each distinct function communicates with the viewer through a different way. Like other forms of visual media, graphic design conveys the messages through three different ways: representational (or simulation of nature), abstract and symbolic (or encoding).Different messages are generally expressed by different modes of graphic design approaches. The present study focused on representation approach in graphic design and on its justification usage. To meet this end, this study first addressed the content of representational approach, its different kinds and the ways it worked in graphically designed works for graphic design students and all those interested in this field. Meanwhile, different ways of communication as well as how they can be realized graphically were addressed. Since creativity always plays a major role in graphic design and seemingly representational expression conflicts with creativity, the present study aimed to make clear the relationship between creativity and representational expression. The main questions posed here include 1- In what ways representation is realized in graphic design? 2- Basically what intention is met by graphic representation? 3- How is a creative graphic representation possible? The data were collected based on library sources and on certain graphic designs. The results of this applied research were analyzed descriptively. The results indicated that in all three functions of graphic design mentioned earlier, certain objectives are met including believability, introducing, straightforward communication, attracting attention, establishing credibility, guiding direction, being convinced
http://www.bagh-sj.com/article_48667_027d3c0385e404d7c8f61398918871b3.pdf
بازنمایی
گرافیک
ارتباط تصویری
Representation
Graphic
visual communication
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2023-03-21
14
50
57
70
48670
بررسی تطبیقی معماری دینی در مسیحیت و اسلام با نقد نظریات تیتوس بورکهارت (مطالعه موردی : اصفهان)
A Comparative Study of Religious Architecture in Christianity and Islam
A Criticism of Titus Burckhardt’s Theory (Case study: Isfahan)
مینو خاکپور
minookhakpour@yahoo.com
1
فاطمه کاتب
nfkateb@gmail.com
2
دانشگاه علم و فرهنگ
دانشیار گروه پژوهش هنر / دانشگاه الزهرا
امروزه به دلیل تکثر در شیوه بیان سلایق مختلف در ادیان الهی، لزوم دستیابی به زبان مشترک، با رویکرد همپارچگی اقوام، احساس می گردد. واکاوی این مشترکات، بر همگرایی مذهبی - قومی این ادیان موثر خواهد بود و هنر، مستمسکی مناسب برای ایجاد این زبان مشترک است. ساختار کالبدی بناهای نیایشی بسیار متأثر از نوع آیین عبادیی است که در آن ها برگزار می گردد؛ بنابراین تنوع ادیان به تنوع معماریِ بناهای مقدس، منتهی می گردد و وجود عناصر مشابه در معماری ادیان مختلف می تواند موجد زبان مشترک در هنر مقدس برای احتراز از تکثر سلایق، در نتیجه نیل به ایجاد زبان هنری واحد باشد. هدف از ارائه این مقاله جستجوی مشترکات معماری بناهای نیایشی ادیان مسیحیت (ارامنه) و نیز اسلام در ایران عصر صفوی بوده و تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سوال بر آمده است که: با توجه به نظریات تیتوس بورکهارت پیرامون خصایص هنری ادیان مسیحیت و اسلام که بر پایه قوانین دینی بنیان نهاده شده است، کلیساهای ارامنه و مساجدِ مسلمانان در بازه زمانی صفویه در اصفهان، از نظر کالبدی دارای چه مشابهت ها و تفرق هایی هستند؟ مطابق یافته های تحقیق تفاوت های ماهوی و وجود تفرقات موجود در قوانین ادیان فوق که منجر به ساخت بناهایی نیایشی با سازماندهی های داخلی متفاوت از یکدیگر شده است، مانعی برای انعطاف پذیری کالبد بنا و نیز تأثیر پذیری آن از معماری مذهبی غالب ایجاد نکرده است. بنابراین می توان به تأثیر و تأثر معماری این ادیان در پهنه جغرافیایی و تاریخی مشترک، بر یکدیگر و به تبع آن تأثیرگذاری غیر قابل انکار معماری صفویه و پس از آن، بر معماری ارامنه اصفهان که موجد کلیساهایی با ساختار ایرانی- اسلامی با استفاده از معماری مسیحی- ارمنی بوده است، اشاره نمود. روش گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و میدانی و تدوین آن به شیوه توصیفی- تحلیلی است.
Today, the plurality of different ways through which ideas in divine religions are expressed highlights an urgent need for a common language using the approach of ethnic unity. The analysis of these commonalities would be effective in coming to the point at which the spiritual-ethnic aspects of these religions converge. In so doing, art can serve as a common language. As the physical structure of religious buildings is mainly influenced by the type of ritual ceremonies in which they are held, it is more likely that the diversity of religions results in the diversity of the architecture of the holy buildings. However, the similar elements in the architecture of various religions can create a common and single language in the sacred arts to avoid the variety of ideas. This paper is an attempt to explore the common architectural features of religious buildings in Christianity (Armenians) and Islam during the Safavid era. Darwing upon Titus Burkharts’ theory, we attempt to explain how the structures of Armenian churches and Muslim mosques in the Safavid are different or similar? we scrutinize some samples of worship buildings. An extensive review of literature shows that essential differences in the mentioned religions have resulted in worship places with different interior designs. However, despite such differences, the building structures have been flexible architecture of these religions in shared geographic and historical domain influence each other. Similarly, apart from the influences, Armenians’ architecture in Isfahan is undeniably affected by the architecture of Safavid period and its subsequent periods. That might explain why churches with Iranian-Islamic structure reflect Christians-Armenians’ Architecture. The methods of data collection for this research are documentary and field-based. Data are analyzed in descriptively.
http://www.bagh-sj.com/article_48670_337da21b2e25b6c59710e14ecd2e77e2.pdf
بورکهارت
معماری صفویه
اصفهان
کلیسا
مسجد
Burckhardt
Safavid architecture
Isfahan
Church
mosque
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2023-03-21
14
50
71
80
48677
Research Article
شناخت مؤلفۀ پارالاکس و ریشهیابی آن در فلسفۀ طراحی استیون هال (نمونۀ موردی : موزۀ هلسینکی، اکتشافات درون و تسراکت زمان)
Recognition of the Component of Parallax and Finding its Roots in Forming the Design Philosophy of Steven Holl
حسن ابراهیمی اصل
hassan.ebrahimy@gmail.com
1
سیامک پناهی
siamak.panahi@yahoo.com
2
منوچهر فروتن
manouchehr.foroutan@gmail.com
3
گروه معماری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
دکترای معماری، عضو هیئت علمی واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
در پی تفکر انسان- محوری دکارتی، انسان و جهان پیش روی او به دو مستقل جدا از هم تقسیم شدند که با برجستگی فاز بصری محیطهای امروزی، این جدایی بیشتر شد. پدیدارشناسان بسیاری از جمله هایدگر و هوسرل در پی زدودن این فاصله بودند، در این راستا موریس مرلوپونتی با مطرح کردن ادراک تنانه، حضور تن را شرط ابتدایی رسیدن فضا به منصة ظهور معرفی کرد که هال نیز در راستای تأثیرگیری از وی و ترجمة پدیدارشناسی مرلوپونتی در معماری، مفهوم پارالاکس (پارالاکس از لحاظ لغوی به معنای حالتی است که در نتیجة تغییر زاویة دید و موقعیت نگاه به ابژه ایجاد شده و فضا را در نتیجة تغییر زاویة بیننده تعریف میکند، این امر زمانی اتفاق میافتد که محورهای حرکتی بعد افقی را ترک کنند) را مطرح میکند و ادراک فضایی را در گرو شکستن پرسپکتیو و ایجاد حرکت در ابعاد عمودی و مورب و یا به تعبیری اضافِ بعد زمان به فضا میداند. هدف این پژوهش شناخت پارالاکس و شاخصهای طراحی آن در افزایش غنای ادراک محیط است که در راستای آن پرسش اصلی تحقیق بدین صورت مطرح میشود : ارتباط بین پارالاکس و ادراک تنانه در معماری استیون هال چگونه است؟ این تحقیق با راهبرد تحقیق کیفی است و با رویکرد تفسیرگرایی، چارچوب فلسفی پدیدارشناسی و با بهره گیری از مدل تحقیق تلخیص شده از مبانی نظری، همچنین با کمک تحلیل نمونههای موردی نظیر موزة هلسینکی، اکتشافات درون و تسراکت زمان که جزء پروژههای مطرح استیون هال در زمینة توازن فضا و زمان است، سعی در شناخت پارالاکس و شاخصهای طراحی آن و ارتباط آن با ادراک تنانه دارد. حرکتهای عمودی و مایل در فضا با شکستن سطوح افقی یکنواخت و ایجاد سیّالیت ادراک با توالی و ترکیب دیدهای متنوع فضایی و اضافه کردن بعد زمان در فضا از شاخصهای به دست آمده تحت ایده پارالاکس در فضای معماری، هستند. مؤلفة پارالاکس زمینة ادراک تنانه را فراهم میآورد.
In the wake of anthropocentric thinking of Descartes, humans and the world surrounding them divided into two separate components. Highlighting the optical phase of contemporary environment, this separation becomes more obvious. Lots of phenomenologists like Martin Heidegger and Edmund Husserl tried to remove this separation, but he was Merleau-Ponti that considered the body as a primary factor in defining space and following Pontie’s theory, Steven Holl proposes the component of Parallax (the change in the arrangement of surface that defines space as a result of the change in the position of a viewer- is transformed when movement axes leave horizontal dimensions) and believes that spatial perception happens in case of breaking perspective, making oblique or vertical movements and finally adding time to space. The aim of this paper is the recognition of parallax and its design indicators in increasing the richness of environmental perception. In this way, the main question of research has been set: how is the relation between the parallax and bodily perception in the architecture of Steven Holl? This research has a qualitative approach and with the philosophical framework of phenomenology and the help of the research model abstracted from theoretical foundations in addition to analyzing the case studies like: Helsinki museum (Kiasma), an exploration of IN and Tesseract of time, tries to understand parallax and indicators of it in enhancing the perception of the environment. Oblique and vertical movements in space along with breaking the horizontal routine surfaces and creating the spatiality of perception with sequencing and combining various spatial views along with adding time are the indicators of the theory of parallax. The component of parallax is creating a way of bodily perception.
http://www.bagh-sj.com/article_48677_906a311921cae631b03dbdd94250a907.pdf
پارالاکس
مرلوپونتی
استیون هال
ادراک
تن
Parallax
Merleau-Ponti
Steven Holl
Perception
Body