per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2017-09-23
14
52
5
16
50512
Research Article
بررسی بازنمود روانزخم فردی و جمعی ناشی از دو جنگ جهانی در هنر با نگاهی به آثار دو تن از نقاشان آلمانی
A Study of the Representation of Individual and Collective Trauma Resulting from Two World Wars in Art with a Look at the Works of Two German Painters
مریم خسروشاهی بناب
m.kh.shahi@gmail.com
1
منصور حسامی
mansourhessami@gmail.com
2
گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا
از سده بیستم و پس از تجربه دو جنگ جهانی و فجایع بشری دیگر، مفهوم روانزخم به مثابه پدیدهای فردی و جمعی هر چه بیشتر در محافل علمی و نیز سپهر عمومی مطرح شده است. با وجود دشواری تعیین مرزهایی روشن برای تعریف یک دستهبندی مشخص از عوامل پیدایش روانزخم فردی و جمعی، همچنان میتوان با اطمینان جنگ را پدیدهای آسیبزا دانست و مفهوم روانزخم ناشی از جنگ را طرح کرد. بیان مسئله و پرسشهای کلیدی : این پژوهش به بازنمود روانزخم فردی و جمعی ناشی از جنگ در آثار هنری با نگاهی به نقاشیهای دو هنرمند آلمانی در سالهای پس از جنگ جهانی اول و دوم می پردازد. مسئله تحقیق ردیابی و مطالعه رابطه تعاملی این آثار با روانزخم فردی و جمعی در بستر شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه پساجنگ در کشور مغلوب است. در واقع این پژوهش در پی پاسخ به این پرسشهاست که بازنمود روانزخم فردی ناشی از جنگ در آثار نقاشی چگونه در متن جامعه پساجنگ در تعامل با روانزخم جمعی قرار میگیرد؟ بازنمود روانزخم جمعی در آثار هنری نسلهای مختلف پس از جنگ چگونه با نظریات روانکاوی فرویدی و پسافرویدی قابل تشریح است؟ روش تحقیق : برای نیل به پاسخ پرسشهای این تحقیق، نخست به طرح نظریات روانکاوی در باب روانزخم (و بالاخص روانزخم ناشی از جنگ) با تکیه بر آرای فروید در این زمینه پرداخته می شود. این رویکرد روانکاوانه در جریان تحلیل محتوای آثار به مثابه نقطه عزیمتی خواهد بود که ارزیابی شرایط فرهنگی و اجتماعی و نیز زندگینامه هنرمند در نسبت با آن صورت میگیرد. بر این اساس این پژوهش نشان میدهد که آثار هنری محملی برای بازنمود خاطرات روانزخم فردی و جمعی هستند. برای شناخت بهتر جنبههای مختلف فردی و جمعی روانزخم ناشی از جنگ، دو هنرمند آلمانی از دو نسل مختلف برای مطالعه موردی انتخاب شدهاند. تعلق یکی به نسلی که جنگ را تجربه کرده است و دیگری به نسلی که پیامدهای جنگ را از نسل والدین خود میراث برده است، امکان مطالعه بهتر بازنمود روانزخم به مثابه تجربه ای فردی یا جمعی را فراهم میآورد. هدف از تحقیق : پژوهش حاضر میکوشد نشانهها و ویژگیهایی را که روانکاوی برای تشخیص روانزخم تعیین کرده است، در آثار دو نقاش آلمانی پس از دو جنگ جهانی، به مثابه بازنمودی از روانزخم فردی و جمعی ناشی از جنگ بیابد و محتوای این آثار را با خوانشی روانکاوانه تشریح کند. این پژوهش امکان شناخت بهتر آثار تحلیلشده را فراهم میآورد و ضمناً الگویی برای مطالعه وجوه بازنمود روانزخم جنگ آثار مشابهی که در سایر دورههای تاریخی یا سایر جوامع پس از جنگ خلق شدهاند، ارایه می کند.
Since the 20th century and following the experience of two world wars and other human catastrophes, the concept of trauma, as an individual and collective phenomenon, has been widely discussed in both scientific and public spheres. Although it is difficult to determine clear boundaries for the categorization of factors causing individual and collective trauma, war can be regarded as a traumatic phenomenon and the concept of trauma resulting from war trauma can be thus advanced.● Problem Statement and Key QuestionsThe present research focuses on the representation of individual and collective war trauma in works of art with a look at the paintings of two German artists in the years following World War I and World War II. This study aims to trace and study the interactional relationship of these works with individual and collective trauma in the cultural and social context of the post-war society in the defeated country. In fact, this study tries to answer these questions: how does the representation of individual war trauma in these paintings interact with collective trauma in the setting of the post-war society? How can the representation of collective trauma in works of art by different post-war generations be explained by Freudian and post-Freudian psychoanalytical theories?● Research MethodologyTo answer the research questions, first psychoanalytical theories about trauma (especially war trauma), with an emphasis on the ideas of Freud, will be discussed. In the course of the content analysis of the works of art, this psychoanalytical approach will serve as a departure point in relation to which the assessment of cultural and social conditions and the biography of the artists will be undertaken. Thus, this study shows that works of art can serve as a means of representation of the memories of individual and collective trauma. For a better understanding of the different individual and collective aspects of war trauma, two German artists from two different generations have been selected for the case study. The fact that one of them belongs to a generation that has experienced war and the other is from a generation that inherited the consequences of war from the generation of their parents, provides us with a better opportunity to study the representation of trauma as an individual or collective experience.● Research ObjectiveThe present study tries to identify the signs and features determined in psychoanalysis to diagnose trauma in the works of two German painters from the era following the two world wars as a representation of individual and collective war trauma and explain the content of these works through a psychoanalytic reading. This study provides for a better understanding of the analyzed works and develops a model for the study of the representation of war trauma in similar works in other societies and historical eras following different wars.
http://www.bagh-sj.com/article_50512_2fd05f9da26e92d0599d5d58b90eca51.pdf
روانزخم فردی
روانزخم جمعی
جنگهای جهانی
اتو دیکس
گئورگ بازلیتس
Individual trauma
Collective trauma
World wars
Otto Dix
Georg Baselitz
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2017-09-23
14
52
17
26
50513
Research Article
ارایه مدل مفهومی معنای مکان و شاخصهای تداوم آن (تحلیل پدیدارشناسانه تفسیری تجربیات زیسته افراد)
Presenting a Conceptual Model for Place Meaning and Continuity Indexes (Interpretative Phenomenological Analysis of Lived Experiences)
مهران علی الحسابی
alalhesabi@iust.ac.ir
1
نصیبه چربگو
n_charbgoo@iust.ac.ir
2
راضیه رضازاده
rezazadeh@iust.ac.ir
3
دانشگاه علم و صنعت
دانشجوی دکتری دانشگاه علم و صنعت
هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت
هر عصری هویت خود را دارد، اما آنجا که گسست روی میدهد بحران رخ مینماید. بهنظر میرسد تجلی و تداوم معنا در محیط، راه حل پاسخ به بحران عدم بازیابی خود در شهرها در عصر امروز است. بنابراین، امروزه پرداختن به این سؤال ضروری به نظر میرسد که در شرایط تغییرات گسترده در شهرها، ادراک تداوم معنا به واسطه کدام مؤلفهها و با چه اولویتهایی ممکن میشود؟ به عبارتی، این نوشتار به دنبال پاسخگویی به بحران گسست معنا در محیط، چارچوب مفهومی معنای مکان و شاخصهای تداوم آن را ارایه داده است که میتواند راهنمایی در اولویتهای معنای مکان و جریان پیوسته آن باشد. به این منظور، ابتدا ادبیات مرتبط با مکان، معنای مکان و یکی از مهمترین اصول حاکم بر معنای مکان یعنی تداوم مرور شده، سپس چارچوب مفهومی پژوهش تبیین شده است. در چارچوب مفهومی، ضمن ارایه مدل مفهومی برگزیده از معنای مکان، شاخصهای اولیه تداوم معنا نیز ارایه شد که تکمیل و تدقیق آنها در ادامة پژوهش میدانی مد نظر بوده است. روش این پژوهش در تبیین و تکمیل شاخصهای تداوم معنا، روش کیفی است. رویکرد منتخب در مطالعه معنا، نشانهشناسی با دورنمایی از پدیدارشناسی است که به مرور تجربیات زیسته افراد میپردازد. با توجه به این موارد، در بخش تحلیل نیز رویکرد پدیدارشناسی تفسیری مد نظر بوده است. در پایان با توجه به هدف تحقیق که دستیابی به شاخصهای تداوم معنا در مکان است، جمعبندی از یافتهها صورت گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که تداوم یک پدیده منوط به حضور همزمان دو کیفیت پویایی و ثبات در آن پدیده است. به عبارتی ثبات در جایگاه و روابط بین اجزاء و پویایی در خود اجزاء پدیده مورد نظر در ادراک تداوم واجد اهمیت است. به علاوه، در تداوم معنای مکان ثبات روابط بین اجزا و مؤلفههای مکان از اهمیت بیشتری نسبت به ثبات اجزاء مکان برخوردارند. همچنین تحلیل دقیق تجربیات زیسته نشان داد، در روابط بین اجزاء مکان نیز رابطه دو جزء انسان و فضا واجد بیشترین اشارههای معنایی و ماندگاری ذهنی بوده است.
Todays, the emergence and continuity of place meaning is significant in response to identity crisis. Additionally, it is clear that when a breakup occurred in the continuous flow of identity, a crisis appears, which is the focus point of this article. For this, the authors presented a conceptual framework for place meaning and indexes for its continuity, which could be a helpful guide in determining the priorities and continuity of place meaning. Considering this topic is really important as there is a large amount of literature on the meaning of place and its elements but there is not much on the continuity. On the other hand, regarding vast changes taken place in the Central part of Mashhad city, searching for the perception of continuity is essential. So, first of all, literature of place, place meaning and continuity as one of its major principles have been reviewed. Then our position in this amount of literature has been modified in the form of conceptual framework. In the conceptual framework a new conceptual triple model has been presented for place, which consisted of three components of space, time and human. In the proposed model, the meaning of place is considered as relations between these components. In addition, the concept of continuity as a principle governing place meaning is placed at the middle of the model. The primary criteria of continuity have also been described in this part. The concept of continuity has dynamics and stability in itself, simultaneously. These two are major dimensions of this concept. Stability in component’s relation and dynamic in the components themselves are different aspects of these two dimensions. Indeed, relations expected to be series of psychological generalities perceived through mental process, which are usually called the invisible theme, connecting meaning and material. In this article authors try to define and complete detailed indexes of these two major major dimensions of concept of continuity through case studies. Memory has a significant role in studying place meanings. It is the function of memory, which connects time and space and results in reforming the straight time axis to a curved line through placing meanings. This is why here, authors choose qualitative method and studied lived experiences of people. Therefore, next part explains the approach and methodology of the article. Overall approach here in the study of meaning is phenomenological semiotics. The techniques used in gathering data is qualitative interview around lived experiences of people and the techniques in analyzing data is interpretative phenomenology. Finally, considering the goal of this paper, which is a modification of criteria for continuity of place meaning, results were discussed. Results explained that stability of relations between different components of place seems to be more important than the stability of components themselves. Moreover, detailed analysis of interviews and implicated meanings revealed that the relation between space and human was more regarded. The focused indexes of this relation were vitality and content richness of activities.
http://www.bagh-sj.com/article_50513_a2691589707172031059d4f88723cc22.pdf
مکان
معنا
تداوم
تجربه زیسته
مشهد
Place
Meaning
Continuity
lived experience
Mashhad
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2018-09-01
14
52
27
36
50514
Research Article
بررسی ساختار و زوایای دید باغایرانی در نگارگری باغی و قالیهای باغی دوره صفویه
Study of Structure and Viewing Angles of Persian Garden in Persian Garden Paintings and Garden carpets in Safavid Period
مهدی محمدزاده
m.mohammadzadeh@tabriziau.ac.ir
1
سونیا نوری
soniyanoori60@gmail.com
2
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
دانشجو
باغ ایرانی یکی از موضوعات تصویری رایج در حوزه نگارگری و قالی است. گونههای مختلف هنر ایرانی بعد از اسلام توجه خاصی به بازنمایی باغ داشتهاند. پژوهش حاضر بر آن است که باغایرانی و ساختار باغسازی دوره صفوی را در دو حوزة تصویری قالی و نگارگری مورد مطالعه قرار دهد. لذا این پژوهش به بررسی تطبیقی ترکیببندی و زوایای دید در قالیهایباغی و نقاشی دوره صفویه و ارتباط آنها با یکدیگر میپردازد تا از این طریق بتواند به ساختار طراحی باغ و نگاه تجسمی ناظر در این دو حوزه تصویری دست یابد. روش تحقیق در این پژوهش توصیـفی- تحلیلی بوده، تجزیه و تحلیل اطلاعات به شیوه جزیینگر (استقرایی) انجام گرفته و پژوهش از نوع تحقیقات کیفی با رویکردی تطبیقی است. بخش اصلی مطالعات این پژوهش براساس دادههای کتابخانهای صورت گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار اصلی باغ در قالیها و نگارگریهای دوره صفوی است، تا به تفاوتها و تشابهات دو حوزه تصویری در امر باغسازی بپردازد. در همین راستا پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که چه نسبت ساختاری میان قالب باغ در نگارگری و قالیباغی عصر صفوی وجود دارد؟ فرضیه مقاله حاضر بر این است که دو قالب هنری قالیباغی و نگارگری دارای تأثیرگذاری متقابل و روابط بینامتنی هستند، لذا در پی مطالعات انجام گرفته در جامعه آماری دوره صفوی، از جمله 20 قالی و 46 نمونه نگاره که 5 نمونه از هرکدام به طور تصادفی جهت تجزیه و تحلیل انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند و با تجزیه و تحلیل آنها و با رویکرد ساختارشناسانه و بینامتنی، به اثبات فرضیه مورد نظر پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که ترکیببندی باغایرانی در نگارهها و قالیهایباغی دوره صفویه برگرفته از الگوی چهارباغ بوده و تأکید بر مرکزیت حوض، شبکه آبرسانی جریان آب، تقارن، طبیعتگرایی، هماهنگی بین عناصر موجود در باغ و تفکیک فضاها تأکید دارد. زوایای دید موجود در این دو حوزه تصویری با توجه به موقعیت قرارگیری ناظر به لحاظ دیداری متفاوت است.
Iranian garden is one of the frequent and popular subject matters in Iranian paintings and carpets. Thevarious types of Iranian art in Islamic period widely focused on displaying gardens. The present studyaimed at examining Iranian garden and the process of building gardens in Safavid period in two visualfields of painting and scarpets. Therefore, this researchtries to study the composition and viewing anglesof on garden carpets and Iranian paintings of the Safavid period and their mutual relationship. soSo that itcould reach a comprehensive structure of designing gardens and spectator’s visual imagination in this twovisual fields.The study was in a type of descriptive analytic approach and data analysis was carried out inductively.The study was a qualitative research with a comparative approach. The main part of this study is based onlibrary obtained data. The purpose was to investigate the main structure of garden in carpets and Iranianpaintings of the Safavid period, to find out existing similarities and differences between these two visualfields. The main research question here is that what kind of the structural linkage is there between the formof garden in paintings and carpets of Safavid period?The hypothesis is that the two artistic forms of garden carpets and paintings have mutual effects andintertextual linkage.Therefore, and based on carried out investigations in Safavid period, we selected 20carpets and 46 paintings,and finally we randomly selected 5 samples out of each group for analysis thenwe tried to confirm the hypothesis having structuralistic and intertextuasl orientation. . The results showedthat the composition of Persian gardens in the Safavid paintings and garden carpets was derived from theChahar Bagh pattern with the emphasis on the centrality of dock, water distribution network, symmetry,naturalism, harmony of elements of the garden and the separation of spaces. existingExisting viewingangels varied according to the spectator’s position.
http://www.bagh-sj.com/article_50514_e1d1030f1156b63606db086f7c260511.pdf
باغایرانی
قالیباغی
باغ در نگارگری
هنرصفوی
Persian garden
Garden carpet
Garden in paintings
The Art of Safavid period
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2017-09-23
14
52
37
48
50516
Research Article
بررسی و تحلیل کاربری فضاهای دستکند حاشیه آبگرم ورتون استان اصفهان
Function Analysis of Man-made Caves Near Vartoun Hot Spring in Isfahan Province
حسن باصفا
hbasafa@gmail.com
1
محمدصادق داوری
sadeghdavari@yahoo.com
2
محمد حسین رضایی
mohammad.1561@yahoo.com
3
هیات علمی دانشگاه نیشابور (دانشکده هنر فردوسی مشهد)
هیئت علمی دانشگاه نیشابور
استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه نیشابور
بیان مسأله : چشمه آبگرم ورتون در روستای ورتون واقع در 35 کیلومتری شمال شرق شهرستان اصفهان، به دلیل اهمیت درمانیاش در ادوار مختلف تاریخی حائز اهمیت بوده است که از شواهد آن میتوان به ساخت حوضخانهها در دورههای مختلف تاریخی در مجموعه تاریخی آبگرم ورتون اشاره کرد. علاوه بر این بناها، در حاشیه چشمه آبگرم ورتون، فضاهای دستکندی نیز ایجاد شده است که تا به امروز ناشناخته مانده و مورد مطالعه قرار نگرفته است. انجام این پژوهش در صدد پاسخگویی به دو سؤال بنیادی در رابطه با کاربری و قدمت مجموعه دستکندهاست. هدف از این پژوهش، معرفی، گونهشناسی، ارایه گاهنگاری نسبی و تحلیل فضاهای مجموعه دستکند مذکور است. معرفی، تحلیل نسبی کاربری و زمان ایجاد این مجموعه دستکند میتواند زمینهای برای بررسیهای دقیق علمی در سطح منطقه برای شناسایی اینگونه معماری باشد که نقش مهمی در دوران قبل از اسلام تا کنون در نظام اجتماعی و شهری حکومتها و جوامع بشری ایفا کرده است. روش تحقیق : روش این پژوهش در تبیین زمان ایجاد این مجموعه، استفاده از رویکرد تاریخگذاری مکتب انالز با تأکید بر روش تطبیقی مارک بلوخ است؛ یعنی پژوهش در رابطه با حوزه یا ناحیه ویژه و مورد نظر خود که از طریق کاوش و جستوجو با حوزه موازی (همزمان) در ناحیه، کشور یا قارهای دیگر انجام میشود و یا فقط با همان ناحیه در یکزمان صورت میگیردکه نهایتاً منجر به بررسی و تطبیق مجموعه دستکند آبگرم ورتون در بستر تاریخی - فرهنگیاش از دوره ساسانی تا صفوی میشود که شواهد آن در مجموعه وجود دارد و به راحتی میتوان سبک، عناصر و مصالح معماری آنها را به روشی تطبیقی مطالعه کنیم. همچنین رویکرد مورد استفاده در تحلیل کاربری این مجموعه، رویکرد باستانشناسی فضایی است که مبتنی بر تحلیلهای هندسی و ریاضی است. در این راستا ابتدا مجموعه دستکند آبگرم ورتون معرفی و سپس کاربری و زمان ایجاد آن با توجه به مبانی نظری رویکردهای مورد استفاده، همچنین تکنیکهای معمارانه و تحلیل فضاها و مقایسه آن با سایر بناهای مجموعه، تحلیل و بررسی میشود.نتیجهگیری : نتایج حاصل از پژوهش براساس بررسی عناصر معمارانه موجود در فضاهای دستکند و تحلیل فضایی، نشانگر کاربری این فضاها به عنوان مجموعهای برای اسکان موقت مسافرین و بیماران مراجعهکننده به آبگرم است. همچنین با بررسی و تطبیق مصالح به کار رفته در ورودی فضاها، تکنیک معماری و مقایسه آنها با عناصر دیگر بناهای تاریخی موجود در مجموعه، میتوان بازه زمانی دوره ساسانی تا قرون میانی اسلامی (قبل از دوره سلجوقی) را برای ایجاد این مجموعه پیشنهاد کرد که در اداوار بعد، مورد استفاده قرار گرفته است. از دوره سلجوقی به بعد، مجموعه اتاقهایی از جنس سنگ چین در مجموعه ورتون جهت اسکان موقت ساخته شده که جایگزین این مجموعه شده است. در دوره صفوی نیز این اتاقها با آجر مرمت شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
Vartoun village is located 35 km North East of Isfahan County and is an administrative unit of Sagzi County. Karkas mountain range with a height of over 3000 meters covers North and West of Sagzi County as well as Vartoun village and a relatively flat plain covers other areas of this country. Villages and springs emerged in the margin of these mountains, which are considered the origin of contemporary nomadic people in these areas. During visits to villages and springs in this region, man-made caves were discovered in the margin of Vartoun hot spring. As far as we know, the man-made architecture has been developed in different periods and situations with various functions such as residence, refuge, warehouse and animal shelter. In this study, we first attempt to introduce spatial archaeology, architecture plan analysis, Annales school historiography approach and the collection of man-made caves of Vartoun hot spring in its historical-cultural context and analyze its application and creation time. Spatial and building material analysis as well as survey results of man-made caves in the historic-cultural context of Vartoun hot spring, given the therapeutic importance of hot spring and its long distance from nearby cities and villages, indicates a temporary residential use of man-made spaces before the Seljuks.
http://www.bagh-sj.com/article_50516_5a62a3fcb27b9702cfdc113439e8f45f.pdf
ورتون
چشمه آبگرم
معماری دستکند
Vartoun
Hot Spring
Man-made Architecture
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2017-09-23
14
52
49
58
50517
Research Article
تابآوری فضایی بازارهای سنتی (موردپژوهی : بازار قیصریه اصفهان)
Spatial Resilience In Traditional Bazaars; Case study: Esfahan Qeisariye Bazaar
زهرا شیرانی
shirani_sh@yahoo.com
1
پروین پرتوی
p.partovi@art.ac.ir
2
مصطفی بهزادفر
behzadfar@iust.ac.ir
3
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران
دکتری شهرسازی، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران.
تابآوری در شهرسازی مفهوم نوظهوری است که در سطح جهانی از اوایل دهه 1990 میلادی مورد توجه قرار گرفته است. این مفهوم در ابتدا دارای دیدگاهی صرفاً اکولوژیکی بود، لیکن در طی زمان گامبهگام توسعه یافت و به ابعاد و مسایل دیگرِ مرتبط با جوامع شهری، چون اجتماعی، اقتصادی و ... نیز توجه شد. یکی از ابعاد پراهمیت تابآوری، بُعدِ فضایی است که به ادامة حیات فضاهای شهری با حفظ هویتشان در طی تغییرات مختلف میپردازد. در بررسی تاریخی فضاهای شهری، میزان متفاوت حیات آنها و بهعبارتدیگر تفاوت در میزان تابآوریاشان مورد توجه است. ازاینرو میتوان این سؤال را مطرح کرد که چه عواملی در تابآوری یک فضای شهری اثرگذار است؟ ازطرفی یکی از انواع فضاهای شهری که علیرغم تغییرات و بحرانهای مختلف محیطی در طی تاریخ بهنحو مطلوبی به حیات خویش ادامه دادهاند، بازارهای سنتی هستند. لذا این سؤال نیز پیش میآید که چه عواملی سبب تابآوری در بازارهای سنتی طی ادوار طولانی شده است؟ در این راستا پژوهش حاضر با هدف پاسخ به سؤالات مطرحشده، بهطورخاص در بررسی بازار قیصریه شهر اصفهان میکوشد به عواملی بپردازد که موجب تابآوری این فضای شهری شده است. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر بررسی موردی با استفاده از شیوه توصیفی-تحلیلی و رویکرد تحلیل محتواست. ابتدا با شیوة استدلال قیاسی و مراجعه به منابع معتبر، دو عامل اجتماعی و کالبدی تابآور به عنوان شاخصهای مدل مفهومی تابآوری فضایی ارایه شده و سپس با بررسی نمونه موردی تحقیق و نیز تحلیل محتوای استقراییِ متن مصاحبههای انجام گرفته، درجهت تدقیق عوامل مؤثر در تداوم استفاده از نمونه موردی پژوهش، به تدوین شاخصهای تابآوری فضایی اثرگذار در بازار قیصریه اصفهان اقدام شده است. نتایج اجمالی این تحقیق حاکی از این است که ساخت انعطافپذیر و مستحکم بازار همراه با حفاظت و مرمت مستمر از آن در کنار وجود کاربریهای متنوع، هویت منحصر به فرد فضا، آسایش محیطی و زیبایی در فضا، امکان دسترسی به فضاها و کاربریهای مختلف از این فضا و سرانجام تعلق خاطر به مکان در بازار قیصریه اصفهان به تابآوری فضایی این فضای شهری تاریخی انجامیده است.
Resilience in urbanization is a novel concept that has been globally concerned since the early 1990s. At the beginning, this concept had merely an ecological viewpoint; however, over time it has gradually been developed, and the other aspects and issues in terms of urban societies such as social, economical and so on has been considered. One of the important aspects of resiliency is spatial resiliency that is the continuing of the existence of urban spaces while preserving their identity during different variations. In the historical study of urban spaces, their different degrees of life, in other words, the difference degree in their resiliency is concerned. Therefore, this question rises that what factors influence the resiliency of an urban space? On the other hand, one of the types of urban spaces that despite its various environmental changes and crises throughout its history has desirably continued its life is the traditional bazaar. So this question is posed that what factors have led to the resiliency of traditional bazaars over a long period of time?. In this regard, the present study aiming to answer the proposed questions, especially in the case study of the Qeisariye bazaar of Isfahan, attempts to address the factors that have caused this urban space being resilient. The methodology is qualitative based on considering case study and content analysis and descriptive-analytical approach. First, by using deductive reasoning method and referring to authentic resources, two social and physical factors are introduced as indicators of the conceptual model of spatial resilience. Then, the indicators of the spatial resilience model related to the Isfahan’s Qeisariye Bazaar were extracted by examining the case study of research and content analysis of the interviews concerning the reasons for using this place in order to scrutinize the effective factors in constant use of the case study. The brief results of this research indicate that the flexible and robust construction of the bazaar, with its constant protection and restoration along with diverse uses, unique identity of space, environmental comfort and beauty in the space, access to the various spaces and uses of this space, and belonging to the place in the Qeisariye Bazaar of Isfahan has led to the spatial evolution of this historical urban space.
http://www.bagh-sj.com/article_50517_96a7e51d63c01a62521d180c028c6318.pdf
تابآوری
تابآوری فضایی
بازارهای سنتی
بازار قیصریه اصفهان
Resilience
Spatial Resilience
The Traditional Bazaars
The Isfahan’s Qeisariye Bazaar
per
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
باغ نظر
1735-9635
2251-7197
2017-09-23
14
52
59
70
50518
Research Article
بازیابی الگوهای شکلدهنده به ساختار کالبدی شهر در راستای تبیین مفهوم ماشین شهرسازی
Retrieval of Models, Forming the Physical Structure of the City in Order to Explain the Concept of Urban Development Machine
ناجی پژمان ضیایی
naje.pezhman@gmail.com
1
محمد نقی زاده
dr_mnaghizadeh@yahoo.com
2
سید مصطفی مختاباد امرئی
mokhtabm@modares.ac.ir
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
کالبد و سازمان فضایی شهر، به مثابه نمود نهایی اندرکنش عوامل تأثیرگذار بر آن، بارزترین شاخصهای است که براساس آن قضاوت در مورد ویژگیهای فضای شهری در خصوص آن شکل میگیرد. اگرچه با پیشرفت دانش بشر، عناوین تأثیرگذار و علوم جدیدی در شکلگیری کالبد و سازمان فضایی شهرها دخیل شدهاند، با این حال در اکثر موارد برآیند عوامل مذکور به شکل ساختارهای فرمدهنده کالبدی غالب، نمود یافته و تجلی مییابند. هدف از این تحقیق بازیابی و دستهبندی تکنیکها، ابزارها یا رویکردهای جامع و فرایندمحوری است که به وسیله آنها از آغاز تمدن یونان تاکنون، یک بخش از مقتضیات خلق کانسپت شهری یا تمامی بخشهای آن مرتفع شده است. تعریف چهارچوب ساختاری ابزار فوق به همراه چیستی و چگونگی کاربرد آن در شرایط کنونی سؤالات اصلی این پژوهش بودهاند که با استفاده از روش توصیفی و همچنین تطبیق و تحلیل محتوای متون تخصصی، پس از بازیابی مفاهیم مشابه در حوزههای معماری، هنرهای تجسمی و فلسفه، پس از ایجاد یک نظام طبقهبندیشده از معنای مشترک مفاهیم مذکور، پاسخ داده شدهاند. تدوین یک نظام منسجم تحت عنوان ماشین شهرسازی و بررسی مزایای رویکرد مذکور در کنار معرفی رویکرد سنتز تکنولوژیکی، به عنوان ماشین شهرسازی معاصر از نتایج اصلی این تحقیق هستند.
Urban spatial structure and organization, as the appearance of the interaction of factors which affecting them, is a characteristic that judgment on the urban space specifications is conducted about it. Although with the advancement of human knowledge, impressive titles and modern sciences have been involved in the formation of urban spatial structure and organization, however, the resultant effect of these factors can be identified as forming skeletal structures. The aim of this study is the recovery and classification of techniques or process-centric approaches that urban concept has been created over time by them. In this regard, using the descriptive method and also comparison and analysis of specialized text contents, after recovery of the same concepts in architecture, visual arts and philosophy, the result of research led to the development of the new concept entitles as Urbanism machine. By definition of this new concept, the ability of thinking advantage addition and machinery production to urban planning and designing at different scales has been studied. Introducing the technological synthesis as a contemporary urban machine is another result of this study.
http://www.bagh-sj.com/article_50518_9b118d48e072176d409aad40f9c0183e.pdf
کالبد شهر
الگوی شکلدهنده
ماشین شهرسازی
بهروزبودن محصول
سنتز تکنولوژیکی
Urban physical structure
Physical Modeling
Urban development machine
Updated production
Technological Synthesis