ORIGINAL_ARTICLE
درآمدی بر نظریه نقش و جایگاه زبان های بومی در قرائت و درک فضا و محیط زیست انسانی؛ با تأکید بر زبان فارسی
مبحث رابطه زبان و ذهن از مدت ها قبل در جهان مطرح و نظریات متعدد و روبه تحولی در این حوزه مطرح بوده است؛ آنچه در این عرصه متأخر به حساب می آید نحوه ارتباط متقابل زبان و محیط زیست از طریق ارتباط بین زبان و ذهن و فرآیندهای تفکر است. در این میان، و در مورد خاص زبان فارسی و فرهنگ ایرانی، موضوع ما در این مقاله ارتباط مستقیم بین زبان و محیط زیست است. این ارتباط آن قدر مستحکم و عمیق است که هر فارسی زبانی برای درک، شناخت، ارزیابی و اظهار نظر در مورد محیط انسان ساخت یا طبیعی چاره ای ندارد جز یاری گرفتن از چارچوب و اجزای زبان فارسی. این بدین معنا است که زبان تنها یک وسیله ارتباطی نیست و نقش آن بسیار فراتر از این محدوده کوچک می رود. در این مقاله ضمن ارائه مستنداتی محکم در قالب روش تحلیل محتوا در مورد وجود غیر قابل انکار نقش زبان (در اینجا زبان فارسی) در فهم جهان اطراف، نشان داده شده است که وقتی ما در زبان فارسی به مفهومی اشاره می کنیم آن مفهوم ویژه این "جهان – زبان" خاص است و ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد. به زبان دیگر فهم ما از محیط از زبانمان نشأت می گیرد و در نتیجه زبان فارسی مرجع بسیار مهم و غیر قابل جانشینی برای دریافت و فهم ویژگی های خاص محیط زیست انسانی اصیل ایرانی است.
http://www.bagh-sj.com/article_43_e1c89e0000d165e90b9c6ee0e5e61e87.pdf
2008-11-01
3
16
زبان
فضای زیست
فرهنگ
معماری
شهرسازی
ادراک
شناخت
ناصر
براتی
nasserbarati1955@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ماهیت دیالکتیک آثار هنـری در آراء سنت آگوستین
اینکه هنر واجد حقیقت است یا نه، موضوعی است که پیشینه آن به دوران کهن رسیده، و امروزه نیز مناقشات متعددی پیرامون آن وجود دارد. در این میان، دیدگاه آگوستین، فیلسوف اواخر دوران باستان و اوایل قرون وسطی، در این باره هم پذیرش انسانی نسبت به هنرهای بازنمایانه و تجسمی را مدنظر قرار میدهد، و هم، راه را برای نقد و تفسیر آثار هنری بازمیکند. آگوستین هنرهای تجسمی را در پائینترین درجه قرار داده، و آنها را واجد کذب میداند. او با برگذشتن از افلاطون، بر این باور است که هنرهای بازنمودی درگیر نوعی «کذب اجتنابناپذیر» هستند؛ آنها به میل خود کذب نیستند، بلکه بنا بر ماهیت خود، نمیتوانند صادق باشند؛ در واقع، وجود یک اثر هنری در همین نیمه غیرحقیقی آن است، و اگر نتوانیم خود را با این کذب آشتی دهیم، به سلب تمامی هنر اقدام کردهایم. در این مقاله از این خصیصه به عنوان «ماهیت دیالکتیک آثار هنری» یاد شده است. به زعم نگارنده نظریه آگوستین نه تنها گامی در خور تأمل در تاریخ نظریه مدرن «خودپایندگی هنر» به شمار میرود، بلکه از آن مهم تر، وجه کاذب اثر هنری راه را برای تفسیر و دیالوگ با آن گشوده، و از آنجا که نمود اثر هنری را مد نظر قرار می¬دهد، گویی بر شرط وجودی اثر هنری، یعنی نمود آن، تأکید می¬کند.
http://www.bagh-sj.com/article_44_12ac108796957861c22470c6baba0303.pdf
2008-11-01
17
26
سنت آگوستین
ماهیت دیالکتیک آثار هنری
حقیقت در هنر
قرون وسطی
دوره باستان
عبدالرسول
چمانی
chamani.rasoul@gmail.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شهرسازی منظر :
رویکردی نوین درمعماری منظر و طراحی شهری
وجود مشکلات ناشی از رشد شهرنشینی سریع، بی توجهی به فضاهای باز، حومه های شهری و مسایلی نظیرآن بالاخص در شهرهای اروپایی و آمریکای شمالی موجبات بروز رویکردی جدید تحت عنوان شهرسازی منظر را فراهم آورد. از طرفی به دلیل تعامل و هم پوشانی های زیاد میان رشته های معماری منظر و طراحی شهری در دهه های اخیر و بی توجهی آنها به مسأله منظر و فضای باز به عنوان زیر ساخت اصلی شهر در مقابل رویکرد سنتی به معماری به مثابه عنصر اصلی ساخت شهر، بر رشد و تقویت ایده شهرسازی منظر در جوامع آکادمیک و حرفه ای جهان افزوده است. پژوهش حاضر با هدف شناخت ماهیت، پیشینه و برخی از مهم¬ترین تجارب صورت گرفته در این حوزه ضرورت پرداخت به این رویکرد را بالاخص در شرایط ایران متذکرمی شود. دراین راستا یافته های این نوشتار بر این نکته تأکید داردکه شهرسازی منظر به عنوان گرایشی جدید، مبانی نظری، اهداف و موضوعات خود را بیش از همه وامدار رشته های معماری منظر و طراحی شهری بوده و واجد ماهیتی میان رشته¬ای می باشد. منظر و فضای باز به عنوان عناصر اصلی ساخت شهر، تأکید مرکزی این رویکرد به شمار می روند. بررسی شرایط آکادمیک نیز نشان می دهد که دانشگاه¬های اندکی به برگزاری دوره های مستقل شهرسازی منظر می پردازند و عمدتاً واحدهای درسی تحت این عنوان در برنامه های درسی رشته های مرتبط به چشم می خورد.
http://www.bagh-sj.com/article_45_1acbd161e78a2724c1addff44e5dcae4.pdf
2008-11-01
27
36
شهرسازی منظر
معماری منظر
طراحی شهری
منظر
فضای باز
محسن
فیضی
mfaizi@iust.ac.ir
1
AUTHOR
سینا
رزاقی
sinarazzaghiasl@gmail.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحولات نوین در زیبایی شناسی تصویر متحرک :
تاثیرات فن آوری دیجیتالی بر تولید فیلم های داستانی انیمیشن از دهه 1980 به بعد*
انیمیشن از دهۀ 1980 تا کنون تغییرات و تحولات مهمی را پشت سر گذاشته است. در این دوران، هنر و صنعت انیمیشن سازی با ورود کامپیوتر به این عرصه، متحول شده است؛ و بدین ترتیب، ضروری است که برای این محدودۀ تاریخی، برگ جدیدی به تاریخچۀ انیمیشن سازی اضافه شود. این سالها دوران مهم و تأثیرگذاری برای انیمیشن بوده است. تغییرات در مدیریت شرکتها، بازنشسته شدن گروههای قدیمی و ورود و شکوفایی نسل جدید، همگی دست به دست هم داد تا تغییراتی اساسی در جریان تولیدات انیمیشن به وجود آید. در این دوره، دنیا با امکانات جدید هنر انیمیشن و قابلیتهایی که میتوانست با کمک تکنولوژی دیجیتال به دست آورد، کمکم آشنا شد و آن را وسعت داد؛ تا جایی که امروزه میتوان گفت، کمتر فیلم بلند، کوتاه و تجربی انیمیشن را میتوان یافت که از تکنولوژی کامپیوتری - دست کم در یکی از مراحل تولیدش- استفاده نکرده باشد. این مقاله به طور کلی به سه موضوع اصلی میپردازد. نخست به پیدایش انیمیشن کامپیوتری و ورودش به دنیای انیمیشن، تا تسخیر آن پرداخته شده است. سپس شرکتهای مطرح و جریان ساز در صنعت انیمیشن سازی جهان و تولیداتشان مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این قسمت تولیدات استودیوهای والت دیزنی (Walt Disney)، پیکسار (Pixar)، دریمورکز (DreamWorks)، آردمن (Aardman) و گیبلی (Ghibli) در سالهای پس از 1980 بر شمرده میشوند. در انتها، به جریان تولید انیمیشن در اروپا اشاره شده است و انیماتورهای مستقل برجسته و تأثیرگذار در عرصۀ این هنر معرفی شدهاند.
http://www.bagh-sj.com/article_46_aa63c70964a3bffe8457ca2550f06832.pdf
2008-11-01
37
48
هنرهفتم(سینما)
هنر هشتم (انیمیشن)
انیمیشن کامپیوتری
CGI (Computer Graphic Images - تصاویر گرافیک کامپیوتری)
انیمیشن دو بعدی
انیمیشن سه بعدی (کامپیوتری و خمیری)
انیمیشن روی طلق (cell animation) و فیلم زنده (live action)
عطاءالله
کوپال
atakoopal2000@yahoo.com
1
AUTHOR
شیوا
وزیری
shvazirus@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و بازشناسی صفۀ فرهاد تراش در بیستون: نمونه ای ساسانی از معماری منظر
فرهاد تراش صفحۀ تراشیدۀ عظیمی در سینۀ کوه بیستون است که می توان آن را با کتیبۀ داریوش بزرگ هخامنشی در کوه بیستون مقایسه کرد. به واسطۀ همین شباهت، شرق شناسانی چون جکسن، تامپسون، اردمان و هرتسفلد این صفحۀ سنگی را نقش برجسته- کتیبه ای ناتمام از عهد هخامنشی معرفی کرده اند. در دهۀ 1960م یک هیئت باستان شناسی آلمانی به سرپرستی هاینز لوشای و ولفرام کلایس آثار باستانی زیر دهکدۀ بیستون را کاوش کرده و در نتیجه بقایای معماری منسوب به عهد ساسانی از زیر خاک پدیدار شد که آن را یک کاخ معرفی کردند. با این حال باستان شناسان آلمانی نتوانستند رابطۀ این بقایای معماری را با صفۀ فرهاد تراش توضیح دهند. فقط بعدها والتر سالزمان پیشنهاد کرد که شاید صفحۀ فرهاد تراش نیز اثری ساسانی بوده و قصد داشته اند آثاری مشابه طاق بستان کرمانشاه در آنجا حجاری کنند. در این مقاله، نتایج تحقیقات هیئت معماری- باستان شناسی دانشگاه تهران در بررسی و مطالعۀ ناحیۀ بیستون و آثار فرهاد تراش در تابستان 1381 ه.ش منعکس شده است. بنابر نتایج این تحقیقات، ناحیۀ بیستون- کنگاور- کرمانشاه برای ییلاق سلاطین ساسانی دارای اهمیت بسیار بوده و آثار معماری یافته از زیر دهکدۀ بیستون در اصل بقایای یک سیستم آب نما و دسکره و شکارگاه سلطنتی از عهد ساسانی است که همراه با صفۀ فرهاد تراش در مجموع یکی از نمونه های بدیع معماری منظر در عهد ساسانی را شکل می داده است که دیگر نمونه های آن در کنگاور و طاق بستان مشاهده می شود.
http://www.bagh-sj.com/article_47_b1ce51b732533e07fa925dbaa6b17cf7.pdf
2008-11-01
49
68
عهد ساسانی
بیستون
فرهاد تراش
معماری منظر
باغ و دسکرۀ ایرانی
سید امیر
منصوری
seyedamir.mansouri@gmail.com
1
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
بهرام
آجورلو
ajorloo@tabriziau.ac.ir
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظریۀ فُرمال، اساسِ نقد، تفسیر و فهم آثار هنری
اساس نقد در هنرها (The Basis of Criticism in the Arts) با هر رویکردی، معطوف به شکل (فرم) اثر هنری است. شکل، اساس و اصلی است که اثر هنری را هستی می بخشد و آن را متعیّن می کند. هر اثر هنری شکل و فرم و ساختمانی است که هنرمند با شگرد ها و تمهیدات خلاقانه و با تخیل ابداعی¬اش آن را می آفریند. آفرینش اثر هنری در صورت یا فرم (شکل ) تحقق پیدا می کند و زیبایی، صورت تحقق یافته ای است که در اثر هنری عیان می شود.
هر گونه نقد و تفسیر اثر هنری از طریق ابژه ای که صورت بندی و ساختمان اثر هنری نامیده می شود، امکان پذیر خواهد شد. دریافت معنا یا محتوای اثر هنری، فهم و بازخوانی نیت مولف، ارجاع متن (بافتی از کلمات، اشکال و رنگ¬ها، حرکات و اصوات) به حوزه¬های روانشناختی، جامعه¬شناختی، تاریخی و اساطیری، از طریق فرم (شکل) و صورت مندی (formality) اثر هنری است. فرم، محل یا مکان تلاقی هنرمند با مخاطب و مخاطب با هنرمند است. اگر اثر هنری ابژه¬ای مستقل پنداشته شود و آزادانه در افق های تاریخی متفاوت مورد تفسیرهای متعدد قرار گیرد، آنچه که هر تفسیری را امکان¬پذیر می¬کند، نهایتاً فرم هنری است که ذاتِ آن، زیبایی بیان (expression) است. پرسش از اثر هنری می تواند جنبه های گوناگونی داشته باشد. همچون: اثر هنری چه می گوید؟ مقصود هنرمند از آفرینش اثر هنری چه بوده است؟ اثر هنری در زمان حال بیانگر چه معنایی است؟ اثر هنری چگونه قادر به انتقال افق تاریخی گذشته به دوران جدید است؟ هرگونه پاسخ به این قبیل پرسش ها منوط به شناخت دقیق و اصیل حوزه نقد و تحلیل صورت و ساخت اثر هنری است.
http://www.bagh-sj.com/article_48_62c5f21c02710507ab93e8be06bf8173.pdf
2008-11-01
69
88
فرم
فرمالیسم
نقد
بیان
ابداع
ساختگرایی
صورت مندی
هنر به مثابه شگرد
هنر به مثابه تکنیک
تفسیر
محتوا
علیرضا
نوروزی طلب
noroozi_110@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه بخشی از یافته های باستان شناسی مرتبط با هنر دوره هخامنشیان در مصر
موضوع این تحقیق بررسی هنر هخامنشیان در مصر بر اساس یافته های باستان شناسی ایرانی در این سرزمین و آثار مصری در ایران می باشد. در این پژوهش از روش کتابخانه ای وبررسی و مطالعه گزارش های پژوهش¬های میدانی استفاده شده است. برای فهم تأثیرات فرهنگی هنری و آگاهی از گستردگی روابط متقابل تمدن ایران و مصر لازم است یافته های باستان شناسی کاوش¬های علمی در ایران و مصر مورد مطالعه قرار گیرد تا براساس حجم داده¬های باستان شناسی به سطح وگستردگی روابط فرهنگی و هنری دو تمدن پی برده شود. براساس پژوهش¬ها تا به امروز می توان این آثار را در دو دسته طبقه بندی نمود. 1. یافته های باستان شناسی ایرانی در مصر. 2. یافته¬های باستان شناسی مصری در ایران. بعضی از نمونه های ایرانی در مصر عبارتند از:کتیبه های هخامنشی به خط هیروگلیف از وادی "حمامات" و کتیبه های آرامگاهی هخامنشی و پاپیروس¬های به خط آرامی از جزیره"الفانتین"و¬ همچنین¬ نقش¬برجسته-های هخامنشی¬ در شهر باستانی "ممفیس" بر روی دیوارهای معبد"هیبیس"و یادگارهای معماری هخامنشی در مصر شامل معبد هیبیس و آثار معماری هخامنشی در الفانتین وسنگ یادبودهای داریوش در کنار کانال سوئز و همچنین مهر های حکومتی هخامنشیان می¬شود. در ایران، مجسمه داریوش، اشیاء، آلات و ابزار کوچک به¬دست آمده از کاخ داریوش در شوش، مهره¬های سوسکی دشت قزوین، ظروف کتیبه دار هیروگلیفی و یافته های طلسمی و اعتقادی از تخت جمشید مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. تحلیل نتایج این مطالعه تطبیقی نشان می دهد، که تأثیر گذاری هنر و معماری مصر بر ایران بیشتر بوده است.
http://www.bagh-sj.com/article_49_e1efa8dae27bced03afc15b7c8a3236e.pdf
2008-11-01
89
104
مصر
ایران
هخامنشیان
ارتباط
کتیبه
نقش برجسته
داریوش اول
تأثیر و تأثر
رحیم
ولایتی
rahim.velayati@yahoo.de
1
AUTHOR