ORIGINAL_ARTICLE
باغ و باغ سازی در فرهنگ ایرانی و زبان فارسی
در این مقاله ضمن اشاره به اهمیت زبان در تولید، حفظ و تداوم فرهنگ و هویت در جامعه، به یکی از دست آوردهای زبان فارسی در انتقال یک حوزه معنایی و نظام مفهومی میپردازیم. این حوزه معنایی همانا بیان فرهنگی - مفهومی فضاهای سبز طراحی شده و ساخته شده توسط جامعه ایرانی در طول تاریخ است. برای نامیدن اینگونه فضاها در زبان فارسی از لغات متعددی استفاده می شده است. مجموعه این کلمات و معانی مرتبط با آنها یک انگاره ذهنی- فرهنگی را ترسیم و تصویر می کند که می توان آنرا الگوی فرهنگی – تاریخی باغسازی بومی و با هویت ایرانی دانست. الگویی که در ضمن، در طول زمان، متحول و متنوع شده ولی متاسفانه امروزه ما اطلاع زیادی از آن نداریم. در نهایت هدف این مقاله آن است که خواننده را با ارتباط متقابل و پویای فرهنگ - زبان- فضا، و این بار در رابطه با طراحی فضاهای سبز، در ایران آشنا نماید. از سوی دیگر این مقاله در صدد نشان دادن روش متفاوتی در تفسیر فضاهای انسان ساخت گذشته در ایران است. شاید این روش بتواند به شناخت برخی از ناشناخته های موجود در مورد فلسفه وجودی و تفسیر اینگونه فضاها کمک کرده و ما را در مورد پیوند بین گذشته، حال و آینده، در فرایندهای برنامه ریزی و طراحی های محیطی در ایران، یاری رساند.
http://www.bagh-sj.com/article_1386_79643956768f97822337861da3f3c3c4.pdf
2005-03-01
3
15
باغ. باغسازی. فرهنگ. زبان. فضای سبز. فارسی. معنا. الگوی ذهنی
ناصر
براتی
nasserbarati1955@yahoo.com
1
استادیار گروه شهرسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی
LEAD_AUTHOR
احمدی، بابک. 1380 ساختار و هرمنوتیک، گام نو.
1
انوری، حسن و دیگران. 1381، فرهنگ بزرگ سخن، انتشارات سخن، 1381.
2
اوشیدری، جهانگیر. 1371، دانشنامه مزد یسنا، انتشارات نشر مرکز.
3
براتی، ناصر و دیگران. 1380، اجزا و عناصر محیطی در زبان فارسی و مقایسه لغات نمونه در زبان های فارسی، انگلیسی و فرانسه، تحقیق منتشر نشده، مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی اسلامی- دانشکده هنرهای زیبا- دانشگاه تهران.
4
براتی، ناصر. 1381، ارتباط متقابل زبان و محیط: چالشی در مقابل تفکرات مدرن در مورد محیط زیست، فصنامه پژوهش، شماره پنجم، انتشارات جهاد دانشگاهی.
5
براتی، ناصر.1383، نگاهی نو به مفهوم خانه در زبان فارسی و فرهنگ ایرانی، فصلنامه خیال، شماره 10، انتشارات فرهنگستان هنر.
6
توسلی، محمود. 1374، مفهوم فضا در مسجد شیخ لطف الله و میدان نقش جهان، فصلنامه آبادی، شماره 19، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران.
7
جان، مک کواری، 1376، مارتین هایدگر، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، انتشارات گروس.
8
حقدار، علی اصغر . 1380، فراسوی پست مدرنیته: اندیشه شبکه ای، فلسفه سنتی و هویت ایرانی، انتشارات شفیعی.
9
دهخدا، علی اکبر. 1377، لغت نامه دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران، ( جلد 15-1).
10
شولتز، کریستیان نوربری. 1381، مفهوم سکونت: به سوی معماری تمثیلی، ترجمه محمود امیریاراحمدی، انتشارات آگاه.
11
عریان، سعید. 1371، متون پهلوی (ترجمه - آوا نوشت)، انتشارات کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
12
مرتضوی، شهرناز.1380، روان شناسی محیط و کاربرد آن، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
13
قیطوری، عامر. 1378، زبان، نشانه و معنا، نامه فرهنگ، شماره چهار.
14
نیلی پور. 1378 میزگرد، نامه فرهنگ، شماره چهار.
15
ویگوتسکی، ل. س. 1361، اندیشه و زبان، ترجمه الف صبوری، نشر اندیشمند.
16
هنریتا مور. 1378، پل ریکور:کنش،معناومتن،ترجمه نسیم مجیدی قهرودی،نامه فرهنگ،شماره چهار.
17
Barati، Nasser. et al. (1997). Language and Organization of the Built Environment، Environments، Vol. 25، No. 1، Canada.
18
ORIGINAL_ARTICLE
عناصر منظر در هنر ساسانی
هنر ساسانی هنر «ایرانی نو» است که سنتهای هخامنشی و پارتی را در خود جای میدهد. معماری ساسانی با گنبدهای عظیم آجری خودنمایی می کند در حالی که همواره در ارتباط با طبیعت و منظر بوده است. نقش برجسته های ساسانی اسناد مهم و معتبری از اوضاع سیاسی-مذهبی و اجتماهی در این عصر می باشد. این نقش برجسته ها معمولاً در مقابل سرابها و رودخانه ها برپا شده است و اکثراً در ناحیه فارس و سپس نزدیک شهر کرمانشاه در کنار جاده ابریشم دیده می شوند. مراسم تاج بخشی، جنگ، شکار و جشن از موضوعات عمده دیوارنگاره های ساسانی است که در این موضوعات عناصر منظر مانند: آب، کوه، درخت، انواع گیاهان و پرندگان نقش مهمی را به عهده دارند و از آنجا که منظره سازی ساسانیان بر مبنای تفکرات و اعتقادات ایشان ناشی از سه دین مزدیسنا، زرتشت و مهرپرستی است و در تمام این ادیان به خصوص زرتشت، اشارات بسیاری به طبیعت و آب و گیاهان شده، بنابراین طبیعت گرایی در آثار هنری آنها نقش اصلی را دارد. در این خصوص برخی از عناصر منظر در نقش برجسته های طاق بستان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، چراکه وجود تمامی این عناصر طبیعی و نمادین مانند کوه، برکهی آب، درخت و گیاهان، شکوفه های گل بر سر آناهیتا، قطرات آب روی لباس خسروپرویز و غیره در این نقش برجسته ها دارای بار فرهنگی و اعتقادی می باشند. هم چنین در این بررسی نقش و نگاره هایی مانند گل لوتوس (نیلوفر آبی)، درخت زندگی و پرندگان نمادشناسی شده است.
فرضیه: عناصر منظر در نقش برجسته های ساسانی جنبه نمادین داشته که براساس اعتقاد و تفکر ساسانیان شکل گرفته است.
http://www.bagh-sj.com/article_1387_95b2a6a76994bcc3fb4db714889cf59b.pdf
2005-03-01
16
24
منظر
نقش برجسته
طاق بستان
آناهیتا
آب
لوتوس
درخت زندگی و پرندگان
شهره
جوادی
shohreh.javadi@gmail.com
1
استادیار گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
عفت
بستار
2
پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
آورزمانی، فریدون. (1379). بررسی سکه های ساسانی. فروهر. تهران: انتشارات سمت.
1
پوپ، آرتور. (1370). معماری ایران. ترجمه غلام حسین صدری افشار. ج دوم. تهران: انتشارات فرهنگان.
2
جوادی، شهره. (1383). گزارش طرح پژوهشی نقش برجسته های ساسانی. دانشکده هنرهای زیبا. دانشگاه تهران.
3
سرفراز، علی اکبر. (1383). خاطرات حفاری و پژوهش های طاق بستان. پژوهشکده نظر.
4
کخ، هاید ماری. (1376). از زبان داریوش. ترجمه پرویز رجبی، چاپ اول. تهران: نشر کارنگ.
5
گزارش توجیهی قانون تعاریف و ضوابط کشوری. (1386). انتشارات وزارت کشور.
6
گیرشمن، رمان. (1370). هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی. ترجمه بهرام فره وشی. تهران، انتشارات معرفت.
7
مرزبان، پرویز. معروف حبیب. (1371). فرهنگ مصور هنرهای تجسمی، ویرایش دوم. تهران: سروش.
8
یاحقی، محمد جعفر. (1369). فرهنگ اساطیر، چاپ اول. تهران، انتشارات سروش.
9
هال، جیمز. (1380). فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی. چاپ اول. تهران، انتشارات فرهنگ معاصر.
10
هرمان، جورجینا. (1370). تجدید حیات هنر و تمدن در ایران باستان. ترجمه مهرداد وحدتی، ج اول. تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
11
مصاحبه و کاوشهای میدانی در طاق بستان همراه با آقایان دکتر سرفراز و فریدون آورزمانی. تابستان 1379.
12
Pope, A. U. (1938). A survey of Persian Art, volumeVII.
13
ORIGINAL_ARTICLE
روند طراحی و چگونگی بهره گیری از پوشش گیاهی در معماری منظر
طراحی منظر عمدتاً مربوط به طراحی مناطقی سرسبز می شود که به دلیل زیبایی و دلپذیری فضای خود و دخالتی که به سبب پوشش گیاهی شان در پاکیزگی هوا دارند مورد توجه عموم می باشند و توانسته که تا حدودی آرامش را به انسان تند خو و متشنج عصر صنعت وتکنولوژی بازگرداند. رسیدن به مبنا و الگویی برای طراحی فضای سبز آنهم در شهرهای بزرگ مسایل زیادی را پیش روی ما می نهد و مسلماً آشنایی با چگونگی طراحی باغ ها و فضاهای سبز در گذشته مفید خواهد بود، چرا که معتقدیم هر طرز تفکر درستی با شناخت صحیح به دست می آید.
http://www.bagh-sj.com/article_1388_b4a1bdc2de779e038c8a5bf5b684f4a8.pdf
2005-03-01
25
34
معماری منظر
روند طراحی
پوشش گیاهی
اجرای طرح منظر
مهدی
خاک زند
mkhakzand@iust.ac.ir
1
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
آ. گرانت، جان و ال. گرانت، کارول، 1374، طراحی مصور باغ و پارک، ترجمه: فاطمه آقابیگی، نشر سازمان پارکها و فضای سبز تهران
1
روحانی، غزاله، 1365، طراحی باغ و احداث فضای سبز، انتشارات پارت
2
صانعی، ؟،1371، مبانی طراحی فضای سبز از نظر نحوهء انتخاب، مجموعه مقالات سمینار فضای سبز، نشر سازمان پارکها و فضای سبز تهران
3
لقایی، حسنعلی، 1371، تحلیل و ارزیابی مناظر و اصول طراحی فضای سبز، مجموعه مقالات سمینار فضای سبز، نشر سازمان پارکها و فضای سبز تهران
4
مجنونیان، هنریک، 1374، مباحثی پیرامون پارکها، فضای سبز و تفرجگاهها، نشر سازمان پارکها و فضای سبز تهران
5
همامی، رویا، 1371، مبانی طراحی فضای سبز، مجموعه مقالات سمینار فضای سبز، نشر سازمان پارکها و فضای سبز تهران
6
Adrian Lisney and Ken Fieldhouse .1990. Landscape Design Guide, volume 1, soft landscape Gower Publishing Group, England.
7
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی سلیقه های زیبا شناسانه کاربران در انتخاب نوع گیاه و خصوصیات مربوط به آن به عنوان عنصری مهم در منظر
عناصر گیاهی زینتی، در محیط و منظر جنبه کاربردی بیش از زیبایی دارند. در اینگونه فضا باید در کنار مسائل زیبایی به جنبه های عملکردی گیاهان نیز توجه نمود. برخی گیاهان که دارای کیفیات خاص زیبا شناسانه و محرک حواس آدمی هستند، نقش کلیدی در این میان بازی می کنند. در تحقیقی سعی در برآورد نوع نگرش زیباشناسانه 450 نفر از کاربران فضای سبز به صورت آزمون نظرسنجی گردید، به نحوی که فضای طراحی شده در نهایت مطابق سلیقه و ذائقه کاربران باشد. از طرف دیگر با طرح این سوال که آیا اختلاف معنی داری بین پسران و دختران در معیارهای زیباشناسی پوشش گیاهی وجود دارد یا خیر، به بررسی اختلاف نظرات جنس مذکر و مؤنث در نوع مسائل زیباشناختی و همچنین نگرش دانشجویان و غیر دانشجویان، جهت کاربردی تر کردن فضای سبز برای اقشار مختلف جامعه پرداخته شد. با این کار می توان اصول طراحی را اولویت بندی و استاندارد سازی نمود. در این تحقیق، محوطه هشت دستگاه دانشکده کشاورزی کرج دانشگاه تهران با وسعت 7/1 هکتار به عنوان نمونه موردی در نظر گرفته شده که در قسمتی از آن، طراحی به صورت سه بعدی توسط نرم افزار3D-Studio MAX ver.6 صورت گرفت. تصاویر در اختیار 450 نفر از کاربران محیط قرار داده شده و از آنها نظر سنجی به عمل آمد. نظرسنجی های صورت گرفته توسط نرم افزار Spss ver.11 به روش کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان دهنده علاقه استفاده کنندگان فضا به وجود عواملی مانند سایه، فرمهای طبیعی، تراکم کاشت بالای گیاهان و رایحه گیاهان در فضا و اولویت بندی دیگر علایق بود با استفاده از نتایج اینگونه نظرسنجی ها می توان فضایی را طراحی کرد که علاوه بر رعایت اصول علمی، متناسب با انتظارات و فرهنگ بومی کاربران نیز باشد.
http://www.bagh-sj.com/article_1389_e6b39fb3d4197e6e75e574b8e4ec4bbf.pdf
2005-03-01
35
42
فضای سبز
منظر
زیبا شناسی
SPSS
3D-Studio MAX
محسن
کافی
mkafi@ut.ac.ir
1
استاد مهندسی فضای سبز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و عضو وابسته گروه معماری منظر دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و گروه معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
مرتضی
عسگرزاده
2
کارشناس ارشد فضای سبز دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران
AUTHOR
بهبهانی، هما،1372، معماری با طبیعت در گذر زمان، موسسه مطالعات محیط زیست دانشگاه تهران، تهران.
1
حکمتی،جمشید، 1375، طراحی باغ و پارک، مرکز نشر علوم کشاورزی، تهران.
2
دونالد، ویلبر، 1348، باغ های ایران و کوشک های آن، ترجمه مهین دخت صبا، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
3
سیروس صبری، رضا، 1382، منظر شهری، فصلنامه معماری ایران، دوره سوم، شماره 12و13، تهران.
4
کلیجی، هومن، 1382، معماری منظر و ابعاد کیفی زندگی اجتماعی، فصلنامه معماری ایران، دوره سوم، شماره 12و13، تهران.
5
پیر نیا، محمد کریم، 1369، شیوه های معماری ایرانی، نشر هنر اسلامی، تهران.
6
آریانپور، علیرضا، 1365، پژوهشی در شناخت باغهای ایرانی و باغهای تاریخی شیراز، ناشر فرهنگسرا، تهران.
7
کلارک، کنت، 1370، سیر منظره پردازی در هنر اروپا، ترجمه بهنام خاوران، نشر ترمه، تهران.
8
شاردن، جان، 1365، سیاحت نامه شاردن، جلد 8، انتشارات امیر کبیر، تهران.
9
آریانپور، علیرضا، 1365، پژوهشی در شناخت باغهای ایرانی و باغهای تاریخی شیراز، نشر فرهنگسرا، تهران.
10
استروناخ، دیوید، ١٣٧٩، باغ سلطنتی پاسارگاد (گزارشی از کاوشهای انجام شده توسط موسسه مطالعات ایرانی بریتانیا) از ١٩٦١ تا ١٩٦٣ ترجمه: دکتر حمید خطیبشهیدی، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران.
11
بهبهانی، هما و فرهاد ابوضیاء، 1374، طرح پژوهشی الفبای کالبد باغ ایرانی دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران.
12
تیتلی، نورام، ١٣٥٦، گیاهان و باغها در هنر ایران، ترجمه کلودکرباسی، مجله موزهها، شماره ٧ ، اداره کل موزه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
13
ORIGINAL_ARTICLE
چشمه عمارت عباس آباد
گرایش به آب و نوازش و ستایش آن و حتی به نوعی بازی با آب در دورههای مختلف به شکلهایگوناگون وجود داشته است، اما این امر در دوره صفویه با ساختن بناها، کاخها و باغهای باشکوه بسیارچشمگیر میشود. به ویژه جویها و فوارههای موجود در کاخها و باغهای این دوره میتواند علاقهپادشاهان صفوی و مردم این دوره را به آب و چشماندازهای آن به خوبی نمایان سازد. چشمه عمارتهای مختلفی از عهد صفویه برای ما به یادگار مانده است که برخی از آنها از نظر فنون علمی بسیارجالب توجه هستند. اغلب واژه چشمه عمارت، به بنایی که روی آب ساخته شده باشد اطلاق می شود. در حالی که معنای واقعی چشمه عمارت، بنایی است که در جوشش و جریان آب نقش داشته باشد. در میانبناهای مختلفی که به نام چشمه عمارت در ایران و کشورهای دیگر ساخته شده، چشمه عمارتعباسآباد بهشهر را میتوان چشمه عمارت واقعی دانست؛ چرا که این بنا در زیر آب قرار گرفته و در جوشش، جریان و فوران آب نقش اساسی داشته است. این بنا به همراه ملحقات خود همچون سد، اسکله، تنبوشه ها و بنای آلاچیق طبقه دوم آن در کنترل آب دریاچه، هدایت آب و ایجاد دهها فوارهدر نقاط مختلف باغ و مجموعه عباسآباد که تعداد آنها بنا بر گفتة جهانگردان به پانصد عدد میرسید، نقش تعیینکنندهای داشته است. ساخت این بنا به همراه ملحقات دیگر بیتردید به منظور دستیابی به یک هدف مشترک بوده، اما کارکرد شگفتآور آن که در جهان بینظیر است، نشاندهندة اندیشه و توانمندی دانشمندان ایرانیعهد صفوی است. در مقاله حاضر ویژگیهای این بنا، بخشهای مختلف آن و چگونگی کارکرد چشمة عمارتعباسآباد، بر اساس تحقیقات و کاوشهای میدانی که اینجانب در سال 1352در اینمجموعه به انجام رسانده ام، تدوین گشته است.
http://www.bagh-sj.com/article_1390_f00249e6f894f24f58f67ebf72fa81a7.pdf
2005-03-01
43
49
بهشهر
چشمه عمارت
چارطاقی
عباس آباد
علی اکبر
سرفراز
sarfaraz@nazar.ws
1
دکترای باستان شناسی و حفاظت آثار سنگی. امریکا و انگلستان
AUTHOR
زینب
آزمون
2
کارشناس باستان شناسی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه طبیعت در اشعار سهراب سپهری
سپهری هر چه در کشف و شهود خود پیش می رود، طبیعت برای وی عظیم تر و بزرگتر می گردد چنانچه منظومه های پایانی وی پر است از تصویر های تازه، گرایش، ستایش، احترام و پر شدن از طبیعت.اما در شعرهای دوره اول، طبیعت بکلی غایب است. شاعری که بعدها می گوید " صدای پر بلدرچین را،رنگ های شکم هوبره را، اثر پای بز کوهی" را می شناسد و خوب می داند "ریواس کجا می روید، کبک کی می خواند، باز کی می میرد" در سراسر مجموعه خوابها حتی از یک پرنده یا گیاه نام نمی برد. تنها پرنده ای که در این مجموعه است "مرغ افسانه" و تنها گیاه گل نیلوفر است که آن هم گیاه واقعی نیست. او پله های عرفان را با گذر از طبیعت طی می کند. خدای او لای شب بوها است پای آن کاج بلند، روی آکاهی آب، روی قانون گیاه. از اینرو هر چه مراحل بالاتری از عرفان را طی می کند، قداست طبیعت برای او بیشتر می گردد. تا جایی که طبیعت برای او آیه ای می گردد از پروردگار.
http://www.bagh-sj.com/article_1391_6eae87156b1f84fc71f8e55191bd192a.pdf
2005-03-01
55
68
سهراب سپهری
طبیعت
هشت کتاب
صدای پای آب
مسافر
عرفان
خدا
سیده ندا
قاضی زاده
ghazizadeh@ut.ac.ir
1
دانشکده معماری و شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
آشوری، داریوش، امامی، کریم 1371. پیامی در راه، مقالاتی از داریوش آشوری و دیگران، چاپ سوم، تهران، کتابخانه طهوری.
1
بزرگمهر، ناصر،1367، یادمان سهراب سپهری، تهران: دفتر آثار هنری.
2
شمیسا، سیروس، 1382، نگاهی به سهراب، صدای معاصر، تهران.
3
عابدی، کامیار،1375، از مصاحبت آفتاب، زندگی و شعر سهراب سپهری، نشر روایت.
4
منصوری، سید امیر،1383، تماشای صحرا، فصلنامه باغ نظر، شماره 1، پژوهشکده نظر.
5
وزیر نیا، سیما؛ ایراندوست، غزال، 1379، زیر سپهر آبی، تهران، نشر قطره.
6
وزیری، علینقی،1363،زیبایی شناسی در هنر و طبیعت، تهران.
7
وکیلی، شهره، 1378،حافظ، پدر- سهراب، پسر ساکنان کره عرش، نشر البرز.
8
ORIGINAL_ARTICLE
روند شکلگیری مجموعه باغهای تاریخی بهشهر
باغ ایرانی مظهر قدرتمند معنوی است. مفهوم مقدس گیاه در دوران قبل از اسلام و بعد از آن به نوعی باغها را تصویر بهشت بر زمین معرفی می کرده باعث شده که در جای جای این سرزمین ما شاهد باغهای زیبایی باشیم. یک نمونه از این باغهای زیبا مجموعه باغهای بهشهر در استان مازندران است. استانی که خود مجموعه ای از باغهای زیبای خداوند است. در این مقاله ابتدا این باغها از نظر تاریخی مورد مطالعه قرار گرفته شده اند و سپس بطور اجمالی تغییراتی که در هر دوره بر روی این باغها به وجود آمده مطرح شده است و در نهایت نقشه هایی برای سیستم آبرسانی و مجموعه باغها ارائه شده است.
http://www.bagh-sj.com/article_1488_307d697a0f4e297a638d8d0f1493eac4.pdf
2005-03-01
55
68
اشرف البلاد- باغ ایرانی- مجموع باغهای اشرف- صفوی
سلماز
مصباح نمینی
solmazmesbah@gmail.com
1
دانشکده معماری و شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
رابینو، ه. ل. 1365. مازندران و استرآباد، ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
1
ریاحی، وحید. 1380. مازندران، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
2
ستوده، منوچهر.1366. از آستارا تا استرآباد، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
3
طرح جامع بهشهر. 1351. شرکت مشاورین طرح و پژوهش.
4
ملگنوف، گریگوری.1364. سفرنامه ملگنوف به سواحل جنوبی دریای خزر، ترجمه و تکمیل مسعود گلزاری، تهران، دانشگاه تهران.
5
ویلبر، دونالد. 1348. باغهای ایران و کوشکهای آن، ترجمه مهین دخت صبا، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
6
ORIGINAL_ARTICLE
درآمدی بر شناخت معماری منظر
معماری منظر هنر و دانش جدیدی است که از همنشینی رشته های مختلف علم و هنر پدید آمده است. موفقیت آن در ساماندهی فضاهای بیرونی و توجه خاص به زیبایی فضا و ابعاد خاطره انگیز آن موقعیت ویژه ای برای آن در میان هنرهای رایج جهان کسب کرده است. در عین حال به دلیل آغاز دیر هنگام آن در جامعه ایران با نوعی سطحی نگری و بی مبالاتی در تعاریف علمی مواجه بوده است. منظر در تعریف امروز خود پدیده ای پویا شناخته می شود که محصول توامان عین و ذهن بوده و به صورت محسوس و بی واسطه ادراک می شود. معماری منظر در تولید محصولات خود وامدار هنرهای تجسمی، گیاهشناسی، جامعه و روانشناسی، تاریخ هنر، عمران و محیط زیست و تخصصهای دیگری است که حول محور طراحی فضای بیرونی وارد عمل می شوند. اهداف اصلی معماری منظر در سه زمینه زیبا شناسی، کارکردی و خوانا سازی محیط و فرهنگی - هویتی جمع بندی شده است. این مقاله تلاش دارد تا در دوره تاسیس رشته نوین معماری منظر از بد آموزی، بد فهمی و نقص در تعاریف مبنایی آن جلوگیری کند.
http://www.bagh-sj.com/article_1489_b0cb39679a6a616564c8b55c4cb21276.pdf
2005-03-01
69
78
معماری منظر- تئوری منظر- طراحی شهری- توسعه پایدار- میراث فرهنگی
سید امیر
منصوری
seyedamir.mansouri@gmail.com
1
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ترنر تام. 1376. شهر همچون چشم انداز. ترجمه فرشاد نوریان. شرکت پردازش و برنامه ریزی.
1
کلارک، کنت. 1370. سیر منظره پردازی در هنر اروپا. ترجمه بهنام خاوران. نشر ترمه.
2
ماتلاک، جان. 1379. آشنایی با طراحی محیط و منظر. سازمان پارکها و فضای سبز تهران.
3
منصوری، سید امیر. 1378. چشم اندازهای شهر ایرانی. مجله شهر نگار. شماره بهمن و اسفند.
4
منصوری، سید امیر. 1379. روش نقد معماری. مجله هنرهای زیبا. شماره 7.
5
منصوری، سید امیر. 1379. زیبایی شناسی منظره های شعر حافظ. گزارش طرح پژوهشی. دانشکده هنرهای زیبا- دانشگاه تهران.
6
Alexander، cristopher. 1977. A pattern language: Towns، Buildings، and Constructions. New York: oxford university press.
7
Anthos 2000. la revue suisse du paysage. Numero 3 (du theme) L'espace public.
8
Berque، Augustin. 1994. sous la direction، Cinq propoisitions pour une theorie du paysage. Champ Vallon. Paris.
9
Lassus Bernard. 1973. De l’ambiance au demesurable. In colloque d’esthetique appliquee a la creation du paysage urbain. Arc-et-Senans.
10
Lizet، B & Ravignan، F. 1987. Comprendre un paysage. Institut national de la recherche agronomique. Paris.
11
Moniteur 2002. numero special. Des projets du paysage urbain.
12
Rapoport، Amos. 1969. House form and culture. Englewood clifs.
13
Roger Alain. 1994. Histoire d’une passion theorique. in Cinq propositions pour une theorie du paysage. Champ Vallon. Paris.
14
Squares. 1992. Atrium.Urban architecture، European masters. 1991. Atrium.
15
ORIGINAL_ARTICLE
پزشکی در منظر سازی نوین: باغهای شفا بخش
باغهای شفابخش، از جمله مباحث جدیدی هستند که عمر آنها به بیشتر از 20 سال نمی رسد و در واقعی پلی هستند بین طراحی منظر نوین و علوم پزشکی. باغهای شفا بخش باغهایی هستند که فقط کارکرد زیبایی شناختی ندارند بلکه به خاطر ارتباطی که با کاربر برقرار می کنند باعث شفای بیماریهای جسمی و خصوصا روحی و روانی او شده و در مرتبه عالی تر از ایجاد بیماری در او جلوگیری می کنند. این باغها ابتدا برای مراکز درمانی و بیمارستانها تعریف شدند، اما دامنه آنها به اماکن عمومی و باغهای شخصی نیز کشیده شد. راز موفقیت باغهای شفابخش در کشش ذاتی انشان به سوی طبیعت است و مهمترین چیزی که این نوع باغ به یک شخص می بخشد، احساس حیات و آرامش است. برای اینکه باغی شفابخش نامیده شود یک سری مولفههایی باید در طراحی آن در تظر گرفته شود که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است.
http://www.bagh-sj.com/article_1490_91cfb6290e416d1d2c8ee49469ba2e88.pdf
2005-03-01
79
82
باغهای شفابخش
پزشکی و منظر سازی
فرضیه حیات دوستی(Biophilia)
درمان با طبیعت
علی
نیکبخت
anikbakht@cc.iut.ac.ir
1
گروه علوم باغبانی، دانشگاه صنعتی اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
Frumkin, H. American Journal or Preventive Medicine 2001.Beyond Toxicity: Human Health and the Natural Environment. 20(3). Elsevier Science Inc.
1
Marcus, C. C. and Marni B. 1995. Gardens in Healthcare Facilities: Uses, Therapeutic Benefits, and Design Recommendations. The Center for Health Design, Inc. CA.
2
Rawlings, R. 1998. Healing Gardens. Willow Creek Press. WI.
3
Ulrich, R. S. 1984. View through a Window May Influence Recovery From Surgery. Science, Vol. 224: 420-421.
4
Ulrich, R. S. 2002. Health benefits of gardens in hospitals. Plants for people international exhibition floriade
5
Wilson, E. O. 1984. Biophilia. HarvardUniversity Press.
6