ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد منظر در ایجاد سرزندگی خیابان ولیعصر با تأکید بر ایجاد حس مکان
یان مسئله : تفکرات مدرنیستی و جزءنگر در دهههای گذشته سبب شده تا شهر به مثابه موجودی زنده، شادابی و سرزندگی خود را از دست داده و خیابان، رکن اصلی تشکیل دهنده چارچوب و ساختار اصلی فرم شهرها و مقصد و تفرجگاه مردم قبل از این دوره، به مسیری ترافیکی سرشار از دود تنزل یابد. کلانشهر تهران از این قاعده مستثنی نبوده و نگاه کالبدی و دوقطبی (دوآلیسم دکارتی) باعث عدم ایجاد حس مکان و در نتیجه عدم شکلگیری فضاهای جمعی سرزنده شده است. متاسفانه در شهرسازی امروز به مقوله مکان یا اصلا توجه نمیشود یا اگر بخواهد مدنظر قرار گیرد، تنها به مثابه ابژهای صرف به آن نگاه میکند؛ ابژه برای سوژهای که در مقابل آن است، نه همراه آن. هدف : مطالعه حاضر با رویکردی منظرین و راهبردی کیفی- استنتاجی و از مورد پژوهی خیابان ولیعصر با هویت تاریخی و خاطره جمعی پررنگ در بین مردم قصد در تبیین مؤلفههای سرزندگی و رابطه آن با حس مکان در خیابان ولیعصر دارد.روش تحقیق : درگردآوری دادههای پژوهش از تکنیک نقشهبرداری رفتاری و پرسشنامه در باب تدقیق رابطه کیفیت فضایی، معنایی و حس مکان خیابان ولیعصر و میزان سرزندگی و از فرمول آزمون فریدمن و نرمافزار SPSS برای وزندهی به مؤلفههای ایجاد سرزندگی بهرهگیری شده است. در نتیجه مجموعهای از راهبردها و راهکارها در راستای احیاء منظر خیابان تاریخی – تفرجی ولیعصر در جهت افزایش سرزندگی، ایجاد و تقویت فعالیتهای اجتماعی و تداوم جریان خاطرات جمعی پیشنهاد شده است.
http://www.bagh-sj.com/article_54556_614b51de8192f2dc4c358d8ece0603c7.pdf
2017-12-22
5
16
سرزندگی
منظر
حسمکان
هویت
کلنگر
النا
مهربانی
elena.mehrabani@gmail.com
1
دانشجو
AUTHOR
سید امیر
منصوری
seyedamir.mansouri@gmail.com
2
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
شهره
جوادی
shohreh.javadi@gmail.com
3
استادیار گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
باقری، شیدا. 1385. عرصههای عمومی، عرصههای فراموش شدة شهر. در: هویت شهرهای جدید. تهران : شرکت عمران شهرهای جدید.
1
برک، آگوستین. 1387. منظر، مکان، تاریخ. ت : مریم منصوری. باغ نظر، (9) : 90-81.
2
پامیر، سای. 1389. آفریش مرکز شهری سرزنده. ت : بهزادفر، مصطفی و شکیبامنش، امیر. تهران : دانشگاه علم و صنعت ایران.
3
پاکزاد، جهانشاه. 1386. مبانی نظری و فرآیند طراحی شهری. تهران : انتشارات شهیدی.
4
جیکوبز، جین. 1386. مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکایی. ت : پارسی، حمیدرضا و افلاطونی، آرزو. تهران : انتشارات دانشگاه تهران.
5
دادپور، سارا. 1391. معیارهای سرزندگی شهری. جستارهای شهرسازی، (38) : 39-34.
6
فلاحت، محمد صادق. 1385. مفهوم حس مکان و عوامل شکل دهنده آن. مجله هنرهای زیبا، (23) : 66-57.
7
طباطبائی، احمد و همکاران. 1394. خیابان ولیعصر میراث معماری و شهرسازی تهران؛ هنر معماری قرن. تهران : معاونت برنامهریزی و توسعة سازمان زیباسازی شهر تهران.
8
گلگار، کوروش. 1386. مفهوم کیفیت سرزندگی در طراحی شهری. نشریه صفه، 16 (44) : 75-66.
9
گل، یان. 1392. شهر انسانی. ت : غفاری، علی غفاری و غفاری، لیلا. تهران : علم معمار.
10
لینچ، کوین. 1381. تئوری شکل شهر. ت : سید حسین بحرینی. تهران : انتشارات دانشگاه تهران.
11
مدنیپور، علی. 1379. طراحی فضای شهری، نگرشی بر فرآیندی اجنماعی و مکانی. ت : فرهاد مرتضایی. تهران : انتشارات شرکت پردازش و برنامهریزی شهری.
12
منصوری، امیر و فرزین، احمد علی. 1395. رویکرد منظرین در طراحی شهر. تهران : پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر.
13
منصوری، سید امیر. 1395. مؤلفههای منظرین سرزندگی. مصاحبه. پژوهشکده نظر.
14
منصوری، سید امیر. 1391. منظر شهرى، مؤلفههاى کمى و شاخصهاى هدایت و کنترل اسناد فنى. مجموعه مقالات همایش ملى منظر شهرى، جلد 3. تهران. تهران : سازمان زیباسازى تهران.
15
منصوری، سید امیر. 1389. چیستی منظر شهری؛ بررسی تاریخی تحولات مفهومی منظر شهری در ایران. مجله منظر، (9) :33-30.
16
منصوری، سید امیر. 1383. نقدی بربیانه همایش سیما و منظر شهری. باغ نظر، 1 (2) : 69-78
17
منصوری، مریم و آتشین بار، محمد. 1393. به سوی منظر فرهنگی در شهر، مجله منظر، (28) :17-12.
18
هایدگر، مارتین. 1385. هستی و زمان. ت : جمادی، سیاوش. تهران : ققنوس.
19
AARP. (2005). Livable communities: An Evaluation Guide, public policy institute. Washington: American institute of architects (AIA).
20
Bentley, I., et al. (1985). Responsive Environments: A Manual for Designers. London: The Architectural Press.
21
Cown, R. (2005). The dictionary of Urbanism. Tisbury: Streetwise press.
22
Cullen, G. (1961). Townscape. London: Architectural Press.
23
Gehl, J. (2006). Life, Spaces, Bulding; in Moor, M.and Rownald, J. Urban Design Futures. London: Routledge.
24
Jackson, J. ( 1994). A sense of place; a sense of time. New Haven: Yale University Press.
25
Landry, C. (2000). Urban Vitality: A New Source of Urban Competitiveness. Prince Claus Fund Journal, ARCHIS issue, Urban Vitality / Urban Heroes.
26
Lynch, K. (1998). Good City Form -Cambridge. Massachusetts and London: The MIT Press.
27
Salzano, T. (2007). Seven Aims for the Livable City “from “Making Cities Livable Goals. Available from: http://www.Livable Cities.org/Home>. Accessed 12,June,2017.
28
Lennard, H. L. (1997). Principles for the Livable City” in Lennard, S. H. S von UngernSternberg, H. L. Lennard, eds. Making Cities Livable. International Making Cities Livable Conferences. Gondolier Press: California, USA.
29
Lennard, S. H. C. & Lennard. H. (1984). Public Life in Urban Places. N.Y. South Hampton: Gondolier Press.
30
Montgomery, J. (1998). Making a city: Urbanity, vitality and urban Design. Urban Design, (1): 93-115.
31
Norberg-schilz, C. (1971). Existence, space and architecture. New York: Praeger.
32
Online Oxford English Dictionary. Oxford University Press. Available from: 12 January 2016.
33
Pretty, G., Chipuer, H. M. & Bramston, P. (2003). Sense of place among adolescence and adults in two rural Australian towns: The discriminating features of place attachment، sense of community and place dependence in Relation to place identity. Journal of Environmental Psychology, (23): 273–287.
34
Relph, E. (2009). A Pragmatic Sense of Place. Environmental and architectural Phenomenology, 20 (3): 24-31.
35
Shamai, S. (1991). Sense of place: an empirical measurement. Israel geoforum, (22): 347-358.
36
Stedman, R. (2002). Toward a social psychology of place: Predictive behavior from place-based cognitions, attitudes, and identity. Environmental Behavior, (34): 561-581.
37
Stefanovic, I. L. (1998). Phenomenological encounters with place: cavtat to square one. Journal of Environmental psychology , (18):31-44.
38
Tuan, Y. F. (1980). Rootedness versus Sense of Place. Landscape, (24): 3–8.
39
Zaidin, N. (2015). Place Attachment in Relation to Urban Street Vitality. International Transaction Journal of Engineering Management & Applied Sciences & Technologies, 7 (1): 9-20.
40
ORIGINAL_ARTICLE
معماری ایلخانی در بَسترة دو شهر تاریخی اسلامی اوجان و سلطانیه
در این مقاله مقایسه فضاهای شهری و یافتههای باستانشناسی شهر اوجان و شهر تاریخی سلطانیه و جزییات دادههای این دو شهر مورد مطالعه قرار گرفته است. ساختار اولیه شهر اوجان متعلق به سدههای5 تا 6 هجری و مصادف با دوره حکومت سلجوقیان در ایران بوده است و انتخاب این شهر به عنوان شهری حکومتیِ ایلخانان در سدههای 7 و 8 هجری موجب آبادانی و رونق آن را تا اواخر دوران صفوی فراهم آورد. شهر سلطانیه نیز که پایههای اولیه آن توسط ارغون (690-683 ه ق) نهاده شده بود به طور جد در زمان سلطان محمد خدابنده (716- 703 ه. ق) ساخته شده و به عنوان پایتخت ایلخانان انتخاب شده است. در این تحقیق مقایسه فضاهای شهری اوجان و سلطانیه براساس یافتههای باستانشناسی این دو شهر مسئله اصلی این مقاله است و علت ساخت سلطانیه براساس نقشه از پیش طراحی شده مورد بررسی قرار گرفته است و هدف از آن مستند نگاری شهرسازی آن دو شهر ایلخانی است. روش تحقیق در این مقاله بر پایه مطالعات کتابخانهای و نتایج پژوهشهای میدانی این دو شهر ایلخانی انجام شده و آگاهی ما را نسبت به تاریخ سیاسی- اجتماعی بافت فضاهای شهری و معماری و المانهای فرهنگی شهرهای اوجان و سلطانیه میافزاید.
http://www.bagh-sj.com/article_54559_2de325204610dc0d01f4b65112efbe8a.pdf
2017-12-22
17
28
اوجان
سلطانیه
سلجوقی
ایلخانی
معماری
رحیم
ولایتی
velayati@ut.ac.ir
1
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
AUTHOR
همایون
رضوان
homayonrezvan@yahoo.com
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
قادر
ابراهیمی
ebrahimiqader@gmail.com
3
دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
امیر احمدی، بهرام. 1370. اوجان(قسمت اول). رشد آموزش جغرافیا، (25 و 26) :53-49.
1
اشپولر، برتولد. 1384. تاریخ مغول در ایران. ت : میر آفتاب، محمود. تهران : نشر علمی فرهنگی.
2
اصفهانیان، داود و علیرضا خزائلی. 1381. شهرهای تازه بنیاد در دوره ایلخانی. نامه انجمن، (6) : 70-60.
3
اولیاء چلبی، محمد ظلی بن درویش. 1314. اولیاء چلبی سیاحتنامه سی. استانبول : اقدام مطبع سی.
4
ترابی طباطبائی، جمال. 1355. آثار باستانی آذربایجان، ج۲: آثار و ابنیه تاریخی شهرستانهای اردبیل، ارسباران، خلخال، سراب، مشکین شهر، مغان. تبریز : نشر ترابی طباطبایی.
5
توحیدی، فائق. 1378. فن و هنر سفالگری. تهران : انتشارات سمت.
6
پاکزاد، جهانشاه. 1392. تاریخ شهر و شهر نشینی در ایران از آغاز تا دوران قاجار. چاپ دوم. تهران : انتشارات آرمانشهر.
7
حسینی، غیاث الدین (خواند میر). 1333. حبیب السیر فی اخبار افراد بشر. ج 4. تصحیح محمد دبیر سیاقی. با مقدمه جلال الدین همایی. تهران : نشر خیام.
8
رضوان، همایون وکریمیان،حسن. 1396. سلطانیه : ظهور وسقوط یک پایتخت. تهران : نشر جهاد دانشگاهی.
9
کامبخش فرد، سیف الله.1380. آثار تاریخی ایران. تهران : نشرمؤسسه تعاون سازمان میراث فرهنگی.
10
کینژاد، محمدعلی و بلالی اسکویی، آزیتا.1390. بازآفرینی ربع رشیدی براساس متون تاریخی. تهران : نشر متن.
11
کیانی، محمد یوسف. 1365. نظری اجمالی به شهر و شهر نشینی در ایران. تهران : انتشارات ارشاد اسلامی.
12
کیانی، محمدیوسف. 1393. تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی. تهران : انتشارات سمت.
13
گروبه، ارنست ج. 1384. سفال اسلامی، جلد هفتم از گزیده ده جلدی مجموعه هنرهای اسلامی. گردآوری ناصر خلیلی. ت : حائری، فرناز. تهران : نشر کارنگ.
14
طالب نیا، پویا و نجفی، ارض اله. 1394. عوامل شکلگیری وعناصر شهرهای دوره ایلخانی. همایش ملی معماری وشهرسازی بومی ایران. یزد : ۱۳ اسفند ۱۳۹۴، موسسه معماری و شهرسازی سفیران مهرازی با مکاری دانشگاه علم و هنر یزد.
15
لسترنج، گی. 1377. جغرافیای تاریخی سرزمینهای خلافت شرقی. ت : عرفان، محمود. تهران : نشر علمی و فرهنگی.
16
مستوفی،حمدالله. 1336. نزهه القلوب. به کوشش محمد دبیر سیاقی. تهران : طهوری.
17
مستوفی، حمدالله. 1362. نزهه القلوب. به اهتمام و تصحیح گای لیسترانج. تهران : نشر دنیای کتاب.
18
مطراقچی، نصوح. 1379. بیان منازل. ترجمه و تعلیق رحیم رئیسنیا. تهران : سازمان میراث فرهنگی کشور.
19
همدانی، خواجه رشیدالدین فضل الله. 1388. تاریخ مبارک غازانی. به تصحیح کارل یان. تهران : نشر پرسش.
20
ولایتی، رحیم. 1394. مکانیابی شهر ایلخانی اوجان براساس منابع تاریخی وبررسیهای باستانشناختی (مطالعه محوطه های کوللر ودالی درسی در شهرستان بستانآباد). مجله باغ نظر، (34 ) :92-83.
21
ولایتی، رحیم. 1395-1385. گزارش بررسی باستانشناسی منطقه بستانآباد (چهار مرحله). با همکاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی و دانشگاه تهران.
22
ولایتی، رحیم. 1396. گزارش کاوش وگمانه زنی به منظور تعیین عرصه وحریم شهر تاریخی اوجان- آذربایجان شرقی.
23
ویلسن آلن، جیمز. 1383. سفالگری اسلامی، مجموعه آثار هنراسلامی. ج8. ت : شایسته فر، مهناز. چاپ اول. تهران : انتشارات موسسه مطالعات هنر اسلامی.
24
وصاف الحضره (فضل الله شیرازی). 1338. تاریخ وصاف : در احوال سلاطین مغول. تهران : نشر ابن سینا.
25
نقرهکار وهمکاران. 1391. سازمان فضایی شهرهای ابواب البر دوره ایلخانی. مطالعات معماری ایران، (2) : 63-47.
26
Fehervari, G. (1973). Islamic pottery A comprehensive staudy based on the Barlow collection. London: Faber And faber limited.
27
Fehervavri, G. (2000). Ceramics of the Islamic world, in the Tareq Rajab museum. London- new york: l.B Tauris Publishers.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تبارشناسی پارکهای معاصر تهران و بررسی زمینههای شکلدهنده به آنها
بیان مسئلهدر زندگی نوین، پارکها به عنوان عمده ترین فضای شهری، نقش مهمی در زندگی اجتماعی شهرنشینان دارند. تحولات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی اخیر، رویکردهای گوناگونی در تجربه صدسال پارکسازی درنظام شهرسازی و مدیریت شهری نوین ایجاد کرد. برای شناخت پارکهای هر دوره باید ریشۀ خصلتهای آن را در زمینههای زمانه آن جستجو کرد. کشف نحوه تأثیر اندیشهها و الگووارههای فکری حاکم بر طراحی پارکهای معاصر از زمان پهلوی تا کنون بر کالبد پارکها سوال اصلی است که یافتن پاسخ آن میتواند برای هر تصمیم گیری معاصر راهگشا باشد.هدفاین تحقیق با مشخصکردن عوامل تأثیرگذار و بررسی فراز و فرود آنها و تحلیل شیوه تأثیرگذاری آنها در کالبد پارک راهنمای خوبی برای مدیران شهری، برنامهریزان و طراحان پارکها در آینده خواهد بود و میتواند مبنایی برای تصمیمسازی در این حوزه تلقی شود.روش تحقیقروش تحقیق به صورت تطبیقی و تحلیلی در بستر تاریخپژوهی معاصر و مصداقپژوهی است. شهر تهران به دلیل داشتن محوریت درتحولات، بستر مکانی این پژوهش انتخاب شده است. دراین تحقیق، پنج رویکرد و دوره متمایز پارکسازی (یک دوره پهلوی وچهار دوره جمهوری اسلامی) معرفی و پارکهای کلیدی و مورد توجه الگویی آنها به عنوان مبنا در نظر گرفته شده اند. در ابتدا تحولات کالبد پارکها بررسی شده و سپس متغیرهای زمینهای (مبانی اجتماعی،سیاسی و اقتصادی و فرهنگی) دورههای مختلف به صورت تطبیقی مورد بررسی قرارگرفته و چگونگی سازگاری تحولات کالبد پارکها با 4متغیر زمینه ذکر شده، مشخص میشود.نتیجهگیریدر روند بررسیها، تمایزات کالبدی قابل توجهی بر پارکها با تفاوت در سطح و نوع زیباییشناسی و فرهنگ بهره برداری آنها قابل تشخیص است. پارکسازی اولیه مانند پارک شهر بیشتر جنبۀ اقلیمی و خنککنندگی با تأکید بر الگوی باستانگرایی مدنظر بوده است. طراحی پارکهای پهلوی دوم، ارگانیک و بیشتر جنبه تفرجی و روابط جدید اجتماعی داشته است. در پارکسازی اوایل انقلاب به جنبه خدماتی و کارکردی پارک و در ادامه در پارکهایی مانند : پارک گفتگو توجه به ابعاد فرهنگی بیشتر شده و سپس به جذابیت بصری پارکها اهمیت داده شده است. پس از آن، پارکهای عظیمی در جنوب شهر درجهت عدالتمحوری ایجاد شد. به این ترتیب اولویت اصلی در سیر تحولات گونهها، حساسیتهای اقلیم و کارکرد، فرهنگ، زیباییشناسی و عدالت اجتماعی بوده است. با اینحال زمینهها و شرایط گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عوامل مستقیم و تأثیرگذاری هستند که الگوی پارک در هر دوره را مستقیماًً تحت تأثیر قرار میدهند. و قبض و بسطی شامل سادگی پس از اوایل انقلاب و تجمل گرایی بعد از آن در سیر تحول پارکسازی ایران بر این مبنا قابل تفسیر است.
http://www.bagh-sj.com/article_54560_1c083c92cfe87471b0b3e4901747b108.pdf
2017-12-22
29
46
پارک
گونه شناسی
اقتصاد
اجتماع
فرهنگ و سیاست ایران
مهدی
حمزه نژاد
hamzenejad@iust.ac.ir
1
دکتری معماری، استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و صنعت تهران. ایران
AUTHOR
فاطمه
گرجی
f.gorji88@yahoo.com
2
دانشگاه علم و صنعت ایران
LEAD_AUTHOR
آصفی، مازیار و ایمانی، الناز. 1393. ریشه یابی و شناخت عوامل دگرگون ساز روح معماری گذشته ایران در گذر زمان، اصالت گذشته، تازگی اکنون. هویت شهر، 8 (19) : 76-63.
1
باقری دولت آبادی، علی و ابراهیمی، حسین. 1395. توسعه محوری در دولت سازندگی و الزامات آن برای سیاست خارجی ایران.دولت پژوهی، 2(6): 133-173.
2
بلاغی حسینی، سید حجت. 1386.گزیده تاریخ تهران. چاپ اول. تهران : انتشارات مازیار.
3
بهبهانی،هما. 1385. پارک شهر از بدو تأسیس تا به امروز. مجموعه مقالات علمی و تخصصی فضای سبز: سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران، (3) : 25-22.
4
بییر، آن آر. و هیگنیز ،کاترین. 1381. برنامه ریزی محیطی برای توسعه زمین، ت: سیدحسین بحرینی و کیوان کریمی. تهران: دانشگاه تهران.
5
تیبالدز، فرانسیس. 1383. شهرسازی شهروندگرا. ت: محمد احمدی نژاد. نشر خاک.
6
دادگر، یدالله. 1377. تحلیلی کلی بر اقتصاد ایران پس از انقلاب و دورنمای آینده آن (در پرتو اندیشه امام خمینی قدس سره)، نامه مفید، (15). قابل دسترس در: http://www.hawzah.net/fa/Article/View/79751/
7
دیوسالار،شاپور.کلایه،سعید محمود.1392. بررسی تحولات معماری و شهرسازی تهران و عوامل مؤثر بر آن. سازمان زیباسازی شر تهران. قابل دسترس در: html5156http://zibasazi.ir/fa/commentarticle/item/
8
راجرز، ریچارد.1387. عینیت در معماری. ت: امیر اعلا عدیلی. تهران : انتشارات همام.
9
حبیب, فرح.،اعتصام، ایرج و قدوسیفر، سیدهادی. 1392. تبارشناسی پارکهای شهری دوره پهلوی اول، نمونه موردی: باغ ملی تهران. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 6(11) :73-61.
10
سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران. 1380. اطلاعات مربوط به مساحت و تعداد پارکهای تهران.
11
سلطان زاده، حسین. 1382. از باغ تا پارک. نامه انسانشناسی،2(4):113-91.
12
سلطانی، مهرداد. 1386. شکل گیری بوستانهای شهری دوره معاصر:گذر از مفهوم باغ به پارک. فصلنامه باغ نظر، 4(8):58-48.
13
سلطانی،علی و نامداریان، احمدعلی. 1389. ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮی ﻓﻀﺎی ﺷﻬﺮی. نشریه هویت شهر،4(7):123-130.
14
شادی طلب، ژاله. 1381. ابعاد اجتماعی در مدیریت جنگل. مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، 10(37): 193-220
15
شهری،جعفر. 1370.گوشهای از تاریخ اجتماعی تهران قدیم. تهران : انتشارات معین.
16
فوزی، یحیی. 1384. تحولات سیاسی اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی در ایران،ج 2. تهران : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره.
17
صالحی فرد و همکاران. 1389. تحلیلی بر ابعاد اجتماعی فضاهای سبز شهری با تاکید بر دیدگاه شهروندان(مطالعه موردی :کلانشهر مشهد). فضای جغرافیایی،10(29) :93 -51.
18
ضابطیان، الهام، خدایی، زهرا. 1388. رویکرد مشارکتی و اجتماعی محور در ایجاد فضاهای امن شهری. فصلنامه مدیریت شهری،1(3) :171-157.
19
گروتر،یورگکورت. 1393. زیبایی شناسی در معماری. ت : پاکزاد، جهانشاه و همایون، عبدالرضا. تهران : دانشگاه شهید بهشتی.
20
مجلسی کوپایی، ابوذر و همکاران. 1392. ویژگیهای نخستین پارک تهران:پارک امین الدوله. باغ نظر،10(25) :3-16
21
معماریان، غلامحسین. 1392. سیری در مبانی نظری معماری. تهران: سروش دانش، با همکاری نشر معمار.
22
منصوری،سید امیر. 1389. درآمد چهارنسل متوالی پارکهای شهری. مجله منظر،2(10) : 5-4.
23
نعیما ،غلامرضا. 1385. باغهای ایران که ایران چو باغی است خرم بهار.تهران : پیام.
24
نیلی، مسعود. 1376. اقتصاد ایران. تهران : موسسه عالی پژوهش و برنامه ریزی اقتصادی.
25
معاونت نظارت راهبردی دفتر نظام فنی اجرایی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور. 1389. ضوابط طراحی فضاهای سبز شهری تجدید نظر اول سایت اندیشه سیاسی. پایگاه پرسمان دانشجویی : . 2533http://www.siasi.porsemani.ir/node/
26
Fiske, J. (1993). Power Plays, Power Works. Newyork:Verso.
27
Gul, A & Gezer, & Kane, B.(2006). Multi-criteria analysis for locating new urban forests:An example from Isparta, Turkey. Journal of Urban Forestry & Urban Greening, (5):57–71.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بازتعریف بدن در هنر فمینیستی (دهه 1960 و 1970)
در زمان معاصر، "بدن" در مرکز توجه همه امور زندگی انسان قرار گرفته و از جمله موضوعاتی است که به طور عمده مورد بازاندیشیِ انتقادی واقع شده است. عرصه هنر معاصر نیز طی چند دهة اخیر، شاهد تحول و تقویت کنشهای اجرایی و آثار با محوریت بدن بوده است. حضور بدن در این آثار، به طور غالب در تقابل با گفتمان زیباییشناسی غرب تا پایان دوره هنر مدرن قرار میگیرد. هنر فمینیستی که در اواخر دهه 1960و در میان همهمة جنبشهای اجتماعی ضد جنگ، مدنی و فمینیستی سربرآورد به عنوان یکی از مهمترین خاستگاههای این تحول و تغییر موضعِ بدن در هنر معاصر به شمار میآید. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه آثار هنر بدن فمینیستی دهه 1960 و 70 و بررسی زمینة فکری و اجتماعی آنها، به عنوان یکی از خاستگاههای مهمِ تحول معانی و جایگاه بدن در هنر معاصرغرب است. مفروض پژوهش، تحول معانی و جایگاه بدن در پیوند با تغییرصورتبندی اجتماعی و زیر ساختهای نظری در آثار هنر فمینیستی است که نمایانگر موضعی متقابل با بازنماییهای سنتی (و مدرن) هنر غرب از بدن است. در جستجوی این مسئله، ابتدا مقولات کلیدی در حوزة نظری براساس آرای نظریهپردازان پساساختارگرا (و فمینیست)، به عنوان گرایشهای نظری هم زمان، مورد واکاوی قرار گرفته، و بر این مبنا تحول جایگاه و حضور بدن در آثار منتخب هنر فمینیستی، نسبت به دورههای پیشین، مورد تشریح و تحلیل قرار گرفته است. محتوای پژوهش حاضر، کیفی است و براساس روش شناسی توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری کتابخانهای صورت گرفته است.نتایج یافتهها حاکی از آن است که نمایش و حضور بدن در آثار هنر فمینیستی (دهه 1960 و 70) در تقابل با هنجارهای زیباشناختی از بدن در هنر غرب تا پایان دوره مدرنیسمِ هنری است. بدن در این آثار به مثابه عاملیتی فعال و پویا، در تعامل با مخاطب و مسایل اجتماعی، با تأکید بر فرایند و نه محصول نهایی، نمودار میشود. از این منظر مهمترین تحول در تغییر جایگاه بدن در آثار هنرمندان فمینیست، فرایند استحاله جایگاه پیکرة سنتی، از ابژه نگاه و تصویر استعاری به سوژه خودآگاه و حاضر در پیوند با مقولات هویتی است.
http://www.bagh-sj.com/article_54555_108ebc5658f03c16ed7db213cb212e95.pdf
2017-12-22
47
58
بدن
هنر معاصر
هنر فمینیستی
پساساختارگرایی
مژگان
ارباب زاده
m.arbabzadeh@gmail.com
1
مربی / دانشگاه آزاداسلامی واحد کرمان
AUTHOR
عفت السادات
افضل طوسی
afzaltousi@alzahra.ac.ir
2
Associated proffessor
AUTHOR
فاطمه
کاتب
nfkateb@gmail.com
3
دانشیار گروه پژوهش هنر / دانشگاه الزهرا
AUTHOR
ابوالقاسم
دادور
ghadadvar@yahoo.com
4
دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا
AUTHOR
آرچر، مایکل. 1388. هنر بعد از 1960. ت : یوسفی،کتایون. تهران : انتشارات حرفه هنرمند.
1
اسکات آلن. 1388. فرهنگ سیاسی و جنبشهای اجتماعی. ت : رامین کریمیان، تهران : نشرآگه.
2
بروتون دیوید. 1392. جامعهشناسی بدن. ت : فکوهی، ناصر. تهران : نشرثالث.
3
پریموزیک،دنیل تامس. 1388. مرلوپونتی فلسفه و معنا. ت : ابوالقاسمی، محمدرضا. تهران : نشر مرکز.
4
تانگ، رزمری. 1387. درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی. نجم عراقی، منیژه. تهران : نشرنی.
5
دریفوس هیوبرت، پل رابینو. 1391. میشل فوکو فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک. ت : بشریه، حسین. تهران : نشر نی.
6
کریستوا، ژولیا و دانا دیل، ال. 1389. تن بیگانه. ت : پارسا، مهرداد. تهران : انتشارات رخ داد نو.
7
کهون لارنس.1392. از مدرنیسم تا پست مدرنیسم. ت : رشیدیان، عبدالکریم. چاپ دهم. تهران : نشرنی.
8
مرلو پونتی موریس. 1391. جهان ادراک. جابرالنصار، فرزاد. تهران : نشر ققنوس.
9
مک دانل، دیان.1380. مقدمهای بر نظریههای گفتمان. ت : نوذری، حسینعلی. تهران : انتشارات فرهنگ گفتمان.
10
ناکلین، لیندا. 1390. بدن تکه تکه شده قطعه به مثابه استعارهای از مدرنیته. ت : اخگر، مجید. تهران : انتشارات حرفه هنرمند.
11
Butler, J. (1997). Subjection, Resistance, Resignification. In The Psychic Life of Power. California: Stanford University Press.
12
Butler, J. (1993). Bodies That Matter: on the Discursive limits of sex. London and New York: Routledge.
13
Butler, J. (2006). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. London and New York: Routledge
14
Jones, A. (1998). Body art / Performing the subject. Minneapolis: Minnesota University press.
15
Lack, J. (2016). helena almedia portugal artist. www.thegardian.com/artanddesign/2009/oct/07/helena-almedia-portugal-artist. accessed Nevember 3, 2016.
16
Nochlin, L. (1989). Why have there been no great woman artists. In Nochlin. Women, Art, and Power, 1989. New York: Harper & Row; Reprint edition.
17
O’Reilly, S. (2009). The body in contemporary art. London: Thames & Hudson.
18
Schleuning, N. (2013). Artpolitik: Social Anarchist Aesthetics in an Age of Fragmentation. New York: Autonomedia
19
Zurakhinsky, M. (2015). Movement feminist art. http://www.theartstory.org/movement-feminist-art.htm. accessed Nevember 1, 2016.
20
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی دو حکایت با درونمایه جدال از سعدی و بازنمود آنها در دو نگاره از کمالالدین بهزاد و رضا عباسی با نظر به مبانی بینامتنیت
نگارگری و ادبیات بهعنوان دو گنجینه اصلی هنر ایرانی در طول تاریخ پیوندی قوی داشتهاند و شناخت هرچه بهتر آنها موجب ارتقای سطح فرهنگی و هویتی ایرانی-اسلامی خواهد شد. با توجه دقیق به وضع موجود و پژوهشهای قابلدسترس، میتوان دریافت که انتخاب موضوعی واحد در هر دو حوزه، مقولهای است که کمتر به آن پرداختهشده است. ضرورت این تحقیق دستیابی به شناخت عمیق در راستای شفافسازی روابط پنهان بین دو مقوله نگارگری و ادبیات و درک روابط انسانی و اجتماعی حاکم بر فضای روحی هنرمندان این دو حوزه است. لذا این پژوهش با مطالعه موردی و تطبیقی دو نگاره، "مجادلهای در حضور قاضی" و "جدال سعدی با مدعی" از دو نگارگر بنام ایران، کمالالدین بهزاد و رضا عباسی با موضوع واحد "جدال" که هر دو بازتابی از داستانهای سعدی شیرازی با عناوین ذکرشده است، سعی در بررسی این فرضیه دارد که با توجه به تقدم زمانی نگاره جدال کمالالدین بهزاد، امکان الگوگیری رضاعباسی از کمالالدین بهزاد در هر دو مرحله انتخاب موضوع اثر و نیز نحوه بازتاب وجود دارد. مهمترین هدف پژوهشحاضر، تحلیل تأثیرگذاریها و تأثیرپذیریهای دو نگاره و تبیین میزان موفقیت هر نگاره در بازنمود درونمایه حکایت مربوط به هر اثر، در کنار نوآوریها و ترفندهای هنری برآمده از روحیات و مهارتهای هریک از آنها است. همچنین ازجمله اهداف ویژه میتوان به مستندنگاری دقیق نمونههای مورد مطالعه و تحلیل ویژگیهای اصلی دو اثر نگارگری بر مبنای نحوه بازنمود هر نگاره اشاره کرد. مراحل مذکور زمینهساز پاسخ به این پرسشاصلی است که : "از میان دو نگاره متعلق به کمالالدین بهزاد و رضاعباسی، کدامیک میزان بیشتری از تناسب با متن حکایت مرجع و نوآوری را در اثر خویش بهکاربردهاند؟" پژوهش فرضیه محور حاضر با روش توصیفی– تحلیلی و با رویکرد تطبیقی با نظر به مبانی بینامتنیت به انجام رسیده است یافتههای پژوهش حاضر گویای آن است که هر دو هنرمند میزان قابلتوجه و تقریباً برابری از نوآوری و همچنین تعهد نسبت به داستان مرجع را در آثار خویش بهکاربردهاند، لیکن براساس مشخصههای اصلی، نگاره رضا عباسی بازتاب رساتری از داستان مربوط به نگاره خود را دارد. لازم به ذکر است که یافتههای پژوهش همچنین مبین اثبات بخشی از فرضیه و رد قسمتی از آن بوده و بهنوعی امکان الگوگیری رضا عباسی از نگاره کمالالدین بهزاد برای خلق نگاره خود را کمرنگ میداند.
http://www.bagh-sj.com/article_54558_3fdf1356bc0974160acf520de4f9e06b.pdf
2017-12-22
59
70
نگارگری
ادبیات
سعدی
کمالالدین بهزاد
رضا عباسی
جدال
بینامتنیت
محی الدین
آقاداودی
negareh.esf@gmail.com
1
پژوهشگر دکتری دانشگاه شاهد، تهران
AUTHOR
مهدی
دوازده امامی
m.12emami@aui.ac.ir
2
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان
AUTHOR
محسن
محمدی فشارکی
fesharaki311@yahoo.com
3
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
آژند، یعقوب. 1389. نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران). چاپ اول. تهران: انتشارات سمت.
1
اردلان جوان، سید علی. 1388. ادبیات و نقاشی دو جلوه از یک حقیقت، مجله مشکوه، (102) : 104-96.
2
آفرین، فریده. 1392. نگره مؤلفو آثار کمال الدین بهزاد و رضا عباسی، نشریه باغ نظر، 10(25) : 100-89.
3
الهامی، فاطمه. 1388. نگاهی به جدال سعدی با مدعی گدایی یا پادشاهی. فصلنامه رشد آموزش زبان و ادب فارسی، (92) : 18-15.
4
بهاری، عباد ا... . 1385. رضا عباسی، مجموعه مقالات نگارگری مکتب اصفهان. تهران : انتشارات فرهنگستان هنر.
5
جوانی، اصغر. 1385. بنیانهای مکتب نقاشی اصفهان. چاپ اول. تهران: فرهنگستان هنر.
6
حسینی، مریم. 1383. تحلیل ساختاری حکایت جدال سعدی با مدعی در بیان توانگری و درویشی. دوفصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، (3) : 79- 69.
7
خداپرستی، فرجالله. 1376. فرهنگ واژگان مترادف و متضاد زبان فارسی. چاپ اول. شیراز : دانشنامة فارس.
8
خواندمیر، غیاثالدین بن همامالدین. 1333. حبیب السیر فی اخبار افراد بشر. چاپ اول. جلد سوم. تهران : انتشارات خیام.
9
دهخدا، علیاکبر. 1392. لغتنامه دهخدا. www.vajehyab.com. بازیابی شده در تاریخ 18/7/94.
10
راکسبرگ، دیوید.جی و پزشکی خراسانی، مریم. 1382. کمالالدین بهزاد و نقش او در نگارگری ایرانی. فصلنامه هنر و معماری، (57) ، 121- 102.
11
سعدی (مصلح ابن عبدالله). 1390. گلستان سعدی، به کوشش مظاهر مصفا. چاپ اول. تهران: انتشارات زرین و سیمین.
12
سعدی (مصلح ابن عبدالله). 1390. بوستان سعدی، به کوشش مظاهر مصفا. . چاپ اول. تهران: انتشارات زرین و سیمین.
13
سودآور، ابوالعلاء. 1380. هنر دربارهای ایران. ت : ناهید محمد شمیرانی. چاپ اول. تهران : انتشارات کارنگ.
14
شیرازی، علیاصغر. 1385. کمالالدین بهزاد بزرگترین نقاش دنیای اسلام، دوفصلنامه هنر و معماری، مدرس هنر، (1) : 28- 9.
15
طباطبائی، صالح. 1388. مجموعه مقالات نگارگری ایرانی اسلامی در نظر و عمل. چاپ اول. تهران : فرهنگستان هنر.
16
عابدی، کامیار. 1391. جدال با سعدی در عصر تجدد. چاپ اول. شیراز: انتشارات دانشنامه فارسی با همکاری مرکز سعدی شناسی.
17
خواجه احمد عطاری، علیرضا. 1385. مطالعة تطبیقی آثار سه هنرمند مکتب نگارگری اصفهان. گردهمایی مکتب اصفهان (مجموعه مقالات نگارگری (جلد اول). تهران : انتشارات فرهنگستان هنر، 209-181.
18
علی مدد، منا. 1391. جدالی با جدال با سعدی. (نقدی بر کتاب جدال با سعدی در عصر تجدد). کتاب ماه هنر، (70) : 45-39.
19
عمید، حسن. 1371. فرهنگ فارسی عمید. چاپ دوم. تهران: انتشارات امیرکبیر.
20
فاضل، سیده آیین و چیتسازیان، امیرحسین. 1391. رویکردی جامعهشناختی بر زندگی رضا عباسی (با بررسی برخی تکنگارهها)، فصلنامه نگره، (24)، 50-36
21
قمی، قاضی احمد. 1366. گلستان هنر، تصحیح احمد سهیلی خوانساری. چاپ اول. تهران: انتشارات منوچهری.
22
قمی اویلی، مصطفی و شیخ مهدی، علی. 1390. پژوهشی پیرامون نسخه مصور بوستان سعدی (مکتب هرات). کتابداری، آرشیو و نسخه پژوهی. کتاب ماه هنر، (154)، 90-101.
23
کنبی، شیلا. 1384. رضا عباسی، اصلاحگر سرکش. ت : یعقوب آژند. چاپ اول. تهران: فرهنگستان هنر.
24
کنبی، شیلا. 1391. نقاشی ایرانی. ت : مهدی حسینی. چاپ پنجم. تهران: انتشارات دانشگاه هنر تهران.
25
کنگرانی، منیژه. 1388. بیش متنیت روشی برای مطالعات تطبیقی هنر. مجموعه مقالات هنر تطبیقی. تهران: فرهنگستان هنر.
26
گرجی، مصطفی. 1383. تحلیل گفتمان حکایت جدال سعدی و مدعی با نظر به مؤلفههای گفتوگو. دو فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، (2) : 88-75.
27
معین، محمد. 1388. فرهنگ معین. به همت جعفر شهیدی. چاپ بیست و ششم. تهران : انتشارات امیرکبیر.
28
مقدم اشرفی. مختار وفنا. 1367. همگامی نقاشی با ادبیات در ایران (از سده ششم تا یازدهم هجری قمری). ت : رویین پاکباز. چاپ اول. تهران : انتشارات نگاه.
29
منشی، اسکندر بیک. 1350. تاریخ عالمآرای عباسی. به کوشش ایرج افشار. نوبت دوم. تهران : انتشارات امیرکبیر.
30
مولوی ناقچی، اصغر و شمسآبادی، حسین. 1392. پیوند میان شعر و هنر نقاشی. نشریه مطالعات ادبیات تطبیقی، (27) : 170-155.
31
نامورمطلق، بهمن. 1387. در جستوجوی متن پنهان (مطالعه بینامتنی نگاره یوسف و زلیخا). مجموعه مقالات همایش بینالمللی کمالالدین بهزاد. تهران : فرهنگستان هنر.
32
نامور مطلق، بهمن. 1388. ارتباط متنها براساس هم حضوری. مجموعه مقالات هنر تطبیقی، تهران: فرهنگستان هنر.
33
نامورمطلق، بهمن. 1390. درآمدی بر بینامتنیت: نظریهها و کاربردها، چاپ اول. تهران : انتشارات سخن.
34
نجفی، سیدمحمدباقر. 1368. آثار ایران در مصر. چاپ اول. تهران: آکادمی علوم اسلامی.
35
همایون کاتوزیان، محمدعلی. 1381. جدلهای سعدی. نشریه بخارا، (23) : 312-301.
36
Bahari, E. (1997). Bihzad Master of Persian Peinting. I.B. London: UK: Tauris Publishers.
37
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد قوانین ادراک دیداری گشتالت در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی نمونه موردی : بیلبوردهای تجاری تهران در سال
بیان مسئله : نظریة گشتالت از جمله نظریههای تأثیرگذار در قرن بیستم در حوزه هنرهای تجسمی است که فرآیند ادراک بصری را به نوعی معطوف به رویت یکپارچه و تمامیت اثر هنری کرده؛ قوانین ویژه ادراک دیداری را طرح می افکند؛ بنا به همراستایی هدف ارتباط بصری و اثربخشی ماندگار بر ذهن مخاطب، کاربرد این اصول در طراحی گرافیک، بهویژه بیلبوردهای تبلیغاتی تجاری ضروری مینماید. از طرفی در سالهای اخیر با آمار قابل توجه طراحی بیلبورد در شهر تهران مواجه هستیم؛ که ظاهراً هدفی جز اثربخشی ماندگار در ذهن مخاطب ندارند. در این راستا با هدف مطالعه ویژگیها و کیفیات بصری، نحوه و چگونگی کاربرد قوانین ادراک دیداری گشتالت در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی تهران، این پرسش مطرح میشود که به چه میزان قوانین ادراک دیداری گشتالت در نوشتهها و تصاویر گرافیکی بیلبوردهای تجاری تهران بهکار رفته است؟ سؤالات فرعی دیگری برای پاسخگویی به این پرسش مطرح میشود: اصول طراحی گرافیک تصاویر و بیلبوردهای تبلیغاتی کدامند؟ و روابط قوانین گشتالت با این اصول چگونه است؟ ضرورت و اهمیت رعایت قوانین مربوطه در طراحی گرافیک بیلبوردها چیست؟
روش تحقیق : به منظور تحلیل نمونههای موردی از روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از قوانین گشتالت بهرهگیری شد. روش پژوهش آزمون نظریه است که بر 150 نمونه از بیلبوردهای تجاری سطح شهر تهران در سال 1394 صورت پذیرفت. روش گردآوری مطالب با استفاده از منابع مکتوب و پایگاه دادههای علمی، تحلیل و تطبیق مباحث با روش دلفی انجام گرفت.
یافتههای تحقیق مبین آن است که در طراحی نوشتهها و تصاویر بیلبوردهای تهران، هر یک از قوانین به میزانی بهکار رفته است. مهمترین اصول و کیفیات بصری در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی با ضریب همبستگی درونی، آلفای کرونباخ796/0، مطابق با هویت بصری و تعریف قوانین ادراک دیداری گشتالت و اصول طراحی گرافیک، در یک دسته از قوانین گشتالت جای دارد که میتوان به ارتباط متعامل و دوسویة این دو پیبرد و در هر قانون از برخی اصول طراحی و بالعکس بهره گرفت.
http://www.bagh-sj.com/article_54561_0acd3577e7e7e62e18c435e08d7502b1.pdf
2017-12-22
71
86
قوانین ادراک دیداری گشتالت
اصول طراحی گرافیک
بیلبورد تبلیغاتی
سحر
اتحادمحکم
sahar.etehad53@gmail.com
1
دانشگاه هنر اصفهان
AUTHOR
افسانه
ناظری
a.nazeri@aui.ac.ir
2
عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان
AUTHOR
یاسر
سبحانی فرد
sobhanifard@gmail.com
3
دانشکده مهندسی پیشرفت،دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، میدان رسالت،خ هنگام، خ دانشگاه، دانشکده صنایع، گروه مدیریت و مهندسی کسب و کار
AUTHOR
سالار
فرامرزی
s.faramarzi@edu.ui.ac.ir
4
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
AUTHOR
آرنهایم، رودلف. 1386. هنر و ادراک بصری. ت : مجید اخگر، تهران : نشر سمت.
1
احمدی، تقی. مهندسی تبلیغات شهری (مهندسی تبلیغات شهری). تهران : موسسه انتشارات فرازاندیش سبز.
2
افشارمهاجر، کامران و هاجر سلیمی نمین. 1388. کاربرد نظریه ادراک دیداری گشتالت در صفحه آرایی کتابهای درسی. نشریه هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، (40) : 33-40.
3
داندیس، ا. دونیس. 1371. مبادی سواد بصری. ت: سپهر، مسعود. چاپ دوم. تهران : نشر سروش.
4
برونو، فرانک. 1386. فرهنگ توصیفی روانشناسی، ت : فرزانه طاهری. تهران : نشر رشد.
5
رمضانی، جاوید، روشنفکر، مریم. 1391. چرا؟ چگونه؟ طراحی گرافیک با رویکرد گشتالتی. تهران : نشر اشجع.
6
رضازاده، طاهر. 1387. کاربرد نظریه گشتالت در هنر و طراحی. مجله آیینة خیال، (9) : 37-31.
7
شاپوریان، رضا. 1386. اصول کلی روانشناسی گشتالت. تهران : نشر رشد.
8
شهیدی، محمدشریف.، بمانیان، محمدرضا و مهرزاد یالپانیان. 1387. نقش پژوهش در فرایند آموزش طراحی معماری. نشریة هویت، 2 (2) : 92-81.
9
صادقی، هادی. 1394. سخنرانی با عنوان ساماندهی ابزارهای تبلیغات محیطی، اولین همایش ملی تبلیغات محیطی. تهران : دانشگاه علم و فرهنگ.
10
صداقت، نفیسه. 1390. تبلیغات محیطی رسانهای جدید در گرافیک محیطی، رشد آموزش هنر، (25) : 36-34.
11
فرهنگ بروکهاوس آلمانی- فارسی. 1375. ت:خشایار قائم مقامی، تهران: نشر کانون، ص 780.
12
کپس، جئورگی. 1382. زبان تصویر. ت: فیروزه مهاجر، تهران: نشر سروش.
13
نظرزاده، رسول. 1382. سیری در پدیدارشناسی نظریة دریافت مخاطب. فارابی، 13 (2) : 190-173.
14
هرگنهان، السون.1382. نظریههای یادگیری. ت: علی اکبر سیف. ویرایش ششم. چاپ ششم. تهران: نشر دوران.
15
Aumont, J. (2008). L’image. Paris: Armand Collin Press.
16
Balkafl, E., et al. (2005). An evaluative study of billboard and advertisement attention-perception and criteria’s design. The Third International Symposium of Interactive Media Design. Proceeding of the 3rd International Symposium of Interactive Media. Turkey: Yeditepe University.
17
Behrens, R. (2004). Art, Design and Gestalt Theory. Tehran: Leonardo Online on-line.
18
Bhargava, M., et. al. (199). Improving the effectiveness of outdoor advertising. Journal of Advertising Research, 34(2): 46-55.
19
Blasko, V. (1985). A Content Analysis of The Creative Characteristics of Outdoor Advertising. National Vs. Regional differences in proceedings of the 1985 Conference of The American Academy of Advertising, Nancy Stephens, Eds. Temp, AZ.
20
Dontha, N., et. al. (1993). Factors influencing recall of outdoor advertising. Journal of Advertising Research, 33 (3): 64-72.
21
Douglas Porteous, J. (2003). Environmental Aesthetics. Newyork: Taylor & Francis Library.
22
Gordon, I. (2004). Theories of Visual Perception, Third Editio. NewYork: Taylor & Francis Group.
23
Habibullah, K. (2016). Billboard Advertising and Customer Attention: A Pakistani Perspective. International Journal of Scientific and Research Publications, 6 (3): 502- 506.
24
Hossain, j & Nizamani, F. (2011). Factors effecting consumer atention in billboards advertising. South Asia Journal of Management Sciences, 5 (2): 60-64.
25
Joly, M. (2008). L’image et les signes. Paris: Armand Collin,.
26
Kelly, L.D. & Jugenheimer, D.W. (2015). Advertising Media Planning: A Brand Management Approach. Fourth addition. London: Routledge.
27
Kohler, W. (1970). The Definitive Statement of The Gestalt Theory. Newyork: Norton Company Ltd.
28
Meurs, L. V & Aristoff, M. (2009). What makes outdoor Advertising Work? Journal of advertising research, 49(1): 82-92.
29
Resnik, A & Stern, B. L. 1977. An analysis of information content in television advertising.Journal of Marketing, 41 (1):. 50 – 53.
30
Resnik, A & Stern, B. L. (1991). Information content II television advertising. Journal of Advertising Research, 31 (3): 36-46.
31
Sissors, J.Z. & Baron, R.B. (2002). Advertising Media Planning. Newyork: MC.Ceraw-Hill.
32
Taylor, C. R. (1997). A Technology Who’s Time Has Come or the Same Old Litter on a Stick? An Analysis of Changeable Message Billboards. Journal of Public Policy and Marketing, 16(2): 179-186.
33
Taylor, C.R et. al. (2006). Use and Effectiveness of Billboard Perspectives from Selective-Perception Theory and Retail- Gravity Models. Journal of Advertising, 35 (4): 21-34.
34
Thomas, A. (2015). THE ECONOMICS OF SUCCESSFUL BILLBOARD ADVERTISING, California Polytechnic State University, San Luis Obispo, College of Liberal Arts, and Graphic Communication Department.
35
Vanden Bergh, B. G & Katz, H. 1999, Advertising Principles: Choice, Challenge, Change, IL: NTC Press, Lincolnwood.
36
Werthiemer, M. 1923, ‘Investigation in Gestalt Theory II. Lows of Organizations’, Psychology Research.Vol. 4, pp. 301-350.
37
Wertheimer, M. (1938). Laws of organization in perceptual forms. In W. D. Ellis (Ed.), a source book of Gestalt psychology. London: Routledge.
38
Woodside, A. (1990). Outdoor Advertising as Experiments. Journal of the Academy of Marketing Science, 18(3):
39
223-229.
40