قرن هجدهم عصر شکوفایی علم و فلسفه و از سوی دیگر رونق نقاشی در عالم هنر غرب به شمار میآید. در هر نقطه از اروپا، فلاسفه، شعرا، نجبا و سیاسیون تمایل خود را به ایجاد باغهای زیبا نشان میدهند. اما تنها در انگلستان استیل جدید پیدایش مناظر بدیع از طریق نقاشی به وجود میآید. این باغهای جدید برخلاف باغهای فرانسه، سمبل بینظمی در باغهای جهان شمرده میشوند. تبعات این تحول عظیم در هنر باغسازی جهان تاکنون ادامه دارد. با توجه به این اهمیت، علل ایجاد این باغها و منابع الهام آنها سؤالات این تحقیق هستند. آیا تنها علل سیاسی در این تحول عظیم نقش داشتهاند؟ یا اینکه دلایل دیگری نیز تأثیرگذار هستند؟ حقیقت انکارناپذیر این است که در طراحی فضای سبز انگلستان قرن هجدهم، انقلابی به وقوع پیوست که تأثیرات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و هنری در حرکتی یکپارچه، این تحول را رقم زدند. باغ انگلیسی برخلاف نظریههایی که آن را بدعتی در ساختار باغسازی جهان میخوانند، نوعی بازگشت به دنیای زیبای کهن داشت. در حقیقت این باغ ترکیبی از نقاشی، شعر، خیال و شکلهای دیگر از اغراقهای شخصی بود که عمق ریشه آن تحت تأثیر ادبیات نئوگوتیک قرار داشت. باغسازی انگلیسی، رمانتیسیسم، باغ منظری، هنر رمانسک، باغسازی قرن هجدهم.