پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963581920120301Influence of ideas and ideals on Persian garden structures
Case study: “Pasargad Garden” from Achaemenid period and “Fin Garden” from Islamic periodبررسی تطبیقی تأثیر ایدههای معنوی در شکل باغ مطالعه موردی باغ پاسارگاد از دوره هخامنشی و باغ فین از دوره اسلامی716FAراضیه لبیبزادهمهدی حمزهنژاد0000-0001-8742-927Xمحمدعلی خان محمدیJournal Article20120310According to common belief, the Persian garden has always had a fixed identity throughout history. Nevertheless, more accurate studies have shown fundamental differences between the first Iranian garden (Pasargad garden) and gardens of the Islamic period. It seems that these differences are rooted in the beliefs and aspirations of people who had built them. The current research will try to address those differences in terms of their nature and the ideas they are based on. It will also deal with theoretical principles that lead to these differences.
The objective of this research is to show that the gardens are mostly meant to represent the ideas and beliefs of people more than showing the geographical and historical varieties. The research will also try to show how the core structures of gardens have changed as a result of a change in religious beliefs that include ideals and aspirations of people.
To attain those objectives, the researchers have employed the phenomenology method (sample to concept) to investigate the differences between Pasargad garden and gardens of the Islamic era. They have also tried to identify the roots of differences between the structures of gardens according to the beliefs of their architects before and after the advent of Islam.
According to results of this research, the most important differences are: 1- Organized divisions in the garden plan 2- Symbolized movement of water and 3- Slope designs of the terrain and the positioning of the pavilion.
Although terrain conditions are very important in the designing of gardens but water paths design, palace position and landscapes can be conscious, symbolic and concept-based. In three above factors, the factor of concept has a higher importance.
It seems that the differences between garden structures are symbolic aspects and are rooted in ideal paradise patterns of each religion. This research has tried to recognize many of those differences by considering the notion of “the ideal human relationship with nature” in the beliefs of Islam and Zoroastrianism.براساس اندیشه رایج، باغ ایرانی در سراسر تاریخ یک هویت ثابت و تداومیافته دارد، ولی بررسیهای دقیقتر تمایزات کالبدی بارزی را بین نخستین باغهای ایرانی (باغ پاسارگاد) و باغهای دوران اسلامی نشان میدهد. به نظر میرسد این تفاوتها ریشه در اندیشهها و آرمانهای پشتوانه آنها داشته باشد. این تحقیق درصدد بررسی این تفاوتها در کالبد و اندیشه و نیز تحقیق در مبانی متفاوت نظری عامل این تمایزات کالبدی است. هدف این تحقیق آن است که نشان دهد باغها پیش از آنکه تجلی اقلیم و ادوار تاریخی باشند، جلوه اندیشهها و باورهای آدمیان بوده و ساختار کالبدی باغها با تغییر اندیشه دینی (آرمانها و باورها) دچار تحولات شگرف شده است. برای دستیابی به هدف فوق، با بهرهگیری از روش پدیدارشناسانه (مصداق به مفهوم) تمایزات باغ پاسارگاد با باغهای دوران اسلامی مورد بررسی قرار میگیرد و تلاش میشود تا با استناد به اندیشههای فکری دو مکتب پیش و پس از اسلام، ریشه این تفاوتها تبیین شود. براساس یافتههای این تحقیق مهمترن تمایزات کالبدی : 1) سازماندهی تقسیمات در پلان باغ، 2) نمادپردازی حرکت آب و 3) شیببندی زمین و مکانیابی کوشک قابل معرفی است. درطراحی باغ اگرچه شرایط زمین بسیار تعیینکننده است، ولی طراحی مسیرهای آب، جایگاه کوشک و چشماندازها میتواند کاملاً آگاهانه، نمادین و معناگرا باشد. در سه مقوله فوق عامل معناگرا نقش بارزتری نسبت به عامل زمینهای دارد. به نظر میرسد این تمایزات کاملاً جنبه نمادپردازانه داشته و ریشه در الگوهای بهشت آرمانی در هر مکتب دارند. در این تحقیق تلاش شد تا بخش قابلملاحظهای از این تفاوتها با بهرهگیری از «توصیف رابطه آرمانی انسان با طبیعت» در باورهای دو مکتب، مورد شناسایی قرار گیرند.http://www.bagh-sj.com/article_716_e776bcae95f24e76e0957033d2b2bb3d.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963581920120301Traditional city structures from perspective of Islamic notionsکنکاشی در باب شکل شهر سنتی از منظر اندیشه اسلامی717FAیداله احمدی دیسفانیمحمد علیآبادیJournal Article20120310The purpose of this article is studying the city schema from the perspective of Islamic notions. The main question is what are the traditional schematic components and non-schematic components in the construction of a city in the Muslim world. The practical method is like the one used by Muslim scholars in their researches. Thus, the source documents in the research are Quran, narratives and scientists’ views which have been used as basic knowledge and the widely accepted rational arguments
and inferences. The results demonstrate that in a traditional city structure there is a multifaceted relationship between all components. Such a structure is earthly and heavenly; in other words, the earth is the shadow of the sky. The purpose of the traditional city structure is to develop the appropriate ground for the guidance of mankind to perfection which is absolute
submission. It is through such submission that the individual finds peace of heart and the necessary ground would be developed for the emergence of justice. Traditional city structures are changing continuously in accordance with changes in the nature and the development of new needs. While having diversity, it has unity. On the other hand, the interconnection between the components has caused the elements of nature to be used in the traditional city structure properly and as much as necessary. Since the purpose of the traditional city structure is human being and human being has spirit and body, such a structure is shaped according to human being and his physical and spiritual needs. Accordingly, before establishing the city, the traditional human being must be created. Therefore, the objective in the traditional structure is beyond just establishing the framework of the city.هدف مقاله جستاری در باب شکل شهر از منظر اندیشه اسلامی است. سؤال اصلی مقاله این است که چه مؤلفههای شکلی و غیر شکلی بر شهر سنتی حاکم است؟ روش کار به مانند روش اندیشمندان اسلامی در تحقیق است. از این رو استناد اصلی در تحقیق، قرآن و روایات و نظر اندیشمندان است که به عنوان معارف پایه و مقبولات در استدلال منطقی و استنتاج سود برده شده است. نتایج، بیانگر آنست که شهر سنتی دارای ارتباطی همهجانبه، زمینی و آسمانی است؛ یعنی زمین، سایه آسمان است. هدف از شهر سنتی، ایجاد بستر مناسب برای هدایت انسان به کمال یعنی همان بندگی است. در سایه بندگی، آرامش قلبی و امنیت برقرار میشود و بستر لازم برای ظهور عدالت به وجود میآید. شکل شهر سنتی به تبعیت از نظم طبیعت و به وجود آمدن نیازهای جدید دایم در حال تغییر و در عین گوناگونی دارای وحدت است. از سویی دیگر مسئولیتپذیری اجزا نسبت به هم باعث شده از طبیعت در شهر سنتی به اندازه و به جا استفاده شود. از آنجایی که هدف شهر سنتی انسان است و انسان دارای روح و جسم است؛ شهر سنتی نیز متناسب با انسان و نیازهای جسمانی و روحانی او شکل میگیرد و بنابراین قبل از برپایی شهر سنتی، بایستی انسان سنتی برپا شود. از این رو هدف در شهر سنتی برپایی کالبد شهر به تنهایی نیست.http://www.bagh-sj.com/article_717_6c604d8627efc0786625b0d78ebe8c4a.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963581920120301Investigating the Development of Design Principles of Playground Areas for Children by Focusing on Age Group (5-12)
(Case Study: Rasht)تدوین اصول طراحی فضاهای بازی کودکان با تأکید برگروه سنی 5 تا 12 سال* مطالعه موردی : رشت718FAحمیدرضا ابراهیمیعضو هیئت علمی دانشگاه تهران.نوید سعیدی رضوانیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.آرزو معانی منجیلیکارشناس ارشد شهرسازی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزونJournal Article20120310Urban design in Iran does not have a long history and the designing playgrounds for children, particularly in age group (5-12), have been less prioritized. In Iran’s old cities, due to the identity and emotional attachment of inhabitants and their adaptation to traditional communities, children may easily find their needed area for playing. Today, urbanism has caused spatial limitations for children and this has resulted in a completely different way of their game from the former generation. The popularity of computer games among more than 80% of children today testifies to this fact. Therefore, it is necessary to develop urban solutions for the present cities in order to allocate appropriate areas to this age class. By adapting the current principles and criteria in designing playground areas, the present article has compared these two subjects and through proving
some hypotheses, it deemed children’s expectations about playgrounds today to be higher than traditional swings and slides and it observed this to require revision while it has been influenced by the technique of designing playground areas and matrix environment through type of houses in order to confirm on the way of neighborhood’s design and its impact on children’s
playing behaviors and their physical activities. It has tried to propose new principles toward designing playgrounds for children, especially age group (5-12); a type of approach that benefits the designs of contemporary playground areas as its ultimate objective and based on identifying children’s needs and interests. The article is also meant to improve the quality
for children’s games in urban areas for further presence of children in order to create qualitative game opportunities via a conscious process.در کشور ما طراحی شهری به مفهوم امروزی، سابقه چندان طولانی ندارد و در این بین طراحی فضاهای بازی کودکان خصوصاً گروه سنی 5 تا 12 سال هم اولویت کمتری را داشته است. در شهرسازی سنتی ما به دلیل هویتمندی و احساس تعلق ساکنین به فضا و سازگارتر بودن آن با جوامع سنتی، کودکان به راحتی میتوانستند فضای مورد نیاز خود را برای بازی بیابند. امروزه افزاش شهرنشینی و تغییر نحوه زندگی محدودیتهای فضای و زمانی بیشتری را برای کودکان و بازی آنها ایجاد کرده که موجب شده تا روش بازی آنها کاملاً متفاوت از نسل قبل شود. رواج بازیهای کامپیوتری بین بیش از 80 درصد کودکان امروز، ان مسئله را ثابت و لزوم راه حلهای شهرسازانه را در شهرهای معاصر برای اختصاص فضای مناسب برای ان قشر سنی ایجاب میکند. ان مقاله با تحلیل و ارزابی دو محله گلسار و دروازه لاکان در شهر رشت به عنوان دو محله جدید و قدیمی با استفاده از اصول و معیارهای جاری در طراحی فضاهای بازی به مقاسه این دو پرداخته و با اثبات فرضیاتی که انتظارات کودکان امروز از فضای بازی را فراتر از تاب و سرسرههای سنتی دانسته و آن را نیازمند بازنگری میبیند و تأثیر محیط کالبدی را روی رفتارهای بازی کودکان و فعالیت فیزکی آنها تأیید میکند، سعی در ارایه اصول و نگرشی نو در باب طراحی فضاهای بازی کودکان خصوصاً گروه سنی 5 تا 12 سال دارد. نگرشی که طراحی زمینهای بازی معاصر را بر اساس شناخت نیاز کودکان امروز و ارتقای کیفیت محیط شهری هدف غایی خود قرار میدهد تا فرصتهای بازی کیفی را از طریق فرایند آگاهانه ایجاد کند.http://www.bagh-sj.com/article_718_8e70aed4117132be1d913e46653832bf.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963581920120301The sacred tree, the Talking tree and formation of Wak Wak motifدرخت مقدس، درخت سخنگو و روند شکلگیری نقش واق719FAعلیرضا طاهریدکتری تاریخ هنر، دانشیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20120310In some communities, tree had been revered and worshiped. Tree in its oldest vision is a giant cosmic tree, which is the symbol of the universe and Creation. With regards to the close relationship between the tree and human life, many communities have attributed a sense of sanctity to the tree.
The relationship between the man, the tree and its holiness was in a way that people in some communities believed man was born from the tree. This belief affected a part of the ritual, magic and aesthetic ceremonies of some nations. On the other hand, in some images, this is the tree which has grown out of the human body.
The Talking tree and Wak Wak tree are instances of legendary trees which have entered into the Islamic art and culture.
The different forms of illustrations of Wak Wak which have been drawn by Iranian painters depict the blend of the decorative and imaginative compositions in a beautiful manner. In this article, we aim to find out answers to the following questions:
1 – What is the similarity between the tree and the man in the beliefs and legends of different nations?
2 - What is the relationship between the sacred tree, the tree of life, Talking tree, and Wak Wak’s forms?
Hypothesis: The common capabilities of man and tree can be mentioned as fertility, growth and procreation. Tree has been posed as a symbol of fertility and procreation besides the man, thus there exists a close relationship between these two creatures, which has led to the creation of extraordinary myths.
With regard to this issue, the sacred tree, the tree of life, the talking tree and the Wak Wak tree with the human and animal fruits have resulted into the formation of Wak Wak through a process.
This research aims to understand the relationship between the tree and human thoughts as well as the public beliefs reflected in fictions and various forms of arts.
It may be interesting to note that few studies have been carried out in this field in Iran and they mostly described Wak Wak’s forms.در برخی جوامع، درخت مورد احترام و پرستش واقع میشده است. درخت در کهنترین تصویرش، درخت کیهانی غول پیکری است که رمز کیهان و آفرینش است. با توجه به ارتباط تنگاتنگ درخت با زندگی بشر، بسیاری از جوامع حالتی از قداست را برای درخت قایل بودند. رابطه انسان و درخت و قدسیت آن به گونهای درآمد که زایش انسان را از درخت تصور کردند و این اعتقاد بخشی از مراسم آیینی، جادویی و هنری برخی از اقوام را تحت تأثیر قرار داد. از سوی دیگر، در برخی از تصاویر این درخت است که از بدن انسان روییده است.
درخت سخنگو و درخت واق واق از نمونه درختان افسانهای هستند که در فرهنگ و هنر اسلامی وارد شدهاند. اشکال واق واق که توسط نگارگران ایرانی ارائه شدهاند، اختلاط و امتزاج ترکیبهای تزیینی و تخیلی را به نحو زیبایی به نمایش گذاشتهاند. در این مقاله سعی خواهد شد پاسخهایی برای این سؤالات یافته شود :
1. نقطه مشترک درخت و انسان، در اعتقادات و افسانههای ملل چیست؟
2. چه ارتباطی بین درخت مقدس، درخت زندگی، درخت سخنگو و نقوش واق وجود دارد؟
فرضیات مطرح : از قابلیتهای مشترک بین درخت و انسان میتوان باروری، نمو و زایش را عنوان کرد. درخت به مثابه نماد باروری و زایش در کنار انسان مطرح بوده، بنابراین یک ارتباط تنگاتنگی بین این دو موجود وجود دارد که منجر به خلق افسانههای خارقالعادهای شده است. درخت مقدس، درخت زندگی، درخت سخنگو و درخت واق واق با میوههای انسانی و حیوانی نیز با توجه به این موضوع به وجود آمده و در فرایندی منجر به شکلگیری نقش واق شدهاند.
از اهداف این تحقیق شناخت ارتباط درخت و انسان در تفکرات و باورهای عامه منعکس در ادبیات داستانی و آثار هنری است. در این رابطه تحقیقات نادری در ایران صورت پذیرفته و بیشتر به مبحث نقش واق پرداخته شده است.http://www.bagh-sj.com/article_719_2e2fc255a177ec469539ed96c97fc967.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963581920120301Transformation Process of "Nefar" in Vernacular Architecture of Mazandaranروند تحولات نفار در معماری بومی مازندران720FAزهرا رفیعیکارشناس ارشد معماری. مدرس مؤسسه آموزش عالی طبری، بابل، ایرانJournal Article20120310In north of Iran, a style of architecture has formed over time which is specific to the culture and the weather conditions of that region. This style of architecture is the result of the extrovert nature of the locals and is deeply rooted in Islam as well as the Persian civilization. Sagha nefar is a type of Nefar which takes its name from Hazrat Abolfazl, the half-brother of the Imam of Shia faith – Imam Hossein – both martyred at the hands of Omavid Caliph Yazid along with their companions in the battle of Karbala back in 680 AD.
The current article deals with the history of Nefars and their development into Sagha nefar in Mazandaran over the years. It will also bring into the spotlight the religious beliefs of the people of Mazandaran, particularly the rituals related to Moharram
mourning period, and their role in designing the architecture of Sagha nefars.
This style of architecture was developed by villagers who have tried to preserve it so far. Nefar is in fact completely indigenous
to Iran’s Mazandaran Province and it is the only style of architecture which has been developed to pay tribute to one single religious figure i.e. Hazrat Abolfazl. It has been for the purpose of preserving the religious values attributed to the Day of Ashura – when Imam Hossein and his companions were martyred in the battle of Karbala – that Nefars have been constructed in Mazandaran.
The hypothesis of the article is that Sagha nefars comprise an important part of the history of the Persian architecture that have been kept out of academic spotlight as the result of a lack of related researchers. The present article tries to study this style of structures and dig into the roots of their architectural designs. It is expected that the findings of this research will help highlight the indigenous characteristics of Mazandaran inhabitants. A further expectation is to use the findings of the research to better preserve these structures against damage.در منطقه شمال ایران با توجه به فرهنگ و شرایط خاص آب و هوایی این ناحیه که تا حدی با سایر نواحی ایران تفاوت دارد، در طول زمان، معماری خاصی شکل گرفته که برخاسته از فرهنگ برونگرا با ریشههای ایرانی و اسلامی بوده است. سقانفار، نوعی نفار است که به نام حضرت ابوالفضل، ساقی لب تشنگان کربلا بنا شده است.
مبحث اصلی این مقاله با توجه به پژوهشهای میدانی مطالعه و شناخت نفارها و سیر تکاملی آن به سقانفار، و شناخت معماری بومی مازندران و انعکاس اعتقادات و باورهای آئینی و مذهبی مردمان بومی مازندران در معماری سقانفارها و تکایا به دنبال آن در آداب و رسوم ماه محرم است.
این گونه معماری توسط روستاییان ابداع و کامل شد و توسط آنها نیز مراقبت و حفاظت شده و میشود. معماری سقانفارها، جزیی از معماری بومی و روستایی این منطقه محسوب میشود و تنها گونه معماری است که برای یک شخص "حضرت ابوالفضل" ساخته شده و در جهت حفاظت و پاسداری از فرهنگ ارزشمند" عاشورا" رواج یافته است.
فرضیه مقاله این است که سقانفارها، حلقهای از تاریخ معماری ایران است که به دلیل عدم مطالعات و پژوهشهای مناسب و کامل مغفول ماندهاند. این مقاله سعی دارد با شناخت این نوع بناها و کشف ریشههای معماری آنها، بتواند کمکی باشد در راستای شناخت اصالتهای بومی و استفاده از آنها در بازپیرایی معماری معاصر از آفتهایی که از جوانب مختلف بدان وارد میشود.http://www.bagh-sj.com/article_720_daed81ae1a6b39d5bb6fff7af04273a1.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963581920120301Symbolic Elements in Persian Paintingبررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران721FAاصغر کفشچیان مقدمدکتری هنرهای تجسمی، استادیار دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایرانمریم یاحقیکارشناس ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20120310Developments in the Persian painting enjoy a relative continuity and progression despite historic interruptions and the influence of foreign cultures, and many visual and thematic commonalities are observed in the works of different ages of the Persian painting. Symbolism as one of the tools of visual expression and a representation of concepts has brought many works of the Persian panting together both in terms of form and concept. Therefore, a survey on the symbolic elements and semiotics in the Persian painting is considerable with regards to the status of the symbols and the method of their application in various eras. Evaluation of the various symbolic elements through their categorization into geometrical, composed and natural symbols has prepared the ground for a better and more accurate process of studying the function of the elements, the symbolic setting and symbolism in general in the Persian paintings. The symbolic elements as representations of exalted and remote concepts and have evident and remarkable manifestations which have often maintained their connections with tangible reality. The Persian artist has exposed symbolic paintings with different functions, sometimes through a completely immaterial and abstract method, sometimes inspired by the reality, sometimes by exaggerating the actual characteristics and sometimes by composing different characteristics, which have facilitated the bounds and relations with intangible concepts and meanings in the picture setting by means of symbolic composition. In fact, the Persian painter in various eras uses the valuable background of Persian poem and literature as well as deep concepts of Iranian Wisdom and Islamic Mysticism, not to represent the tangible nature but to express the symbolic significance. Therefore, innovation and application of the symbolic elements in the visual language of the Persian painting in various eras have gone through a complementary process in terms of form and content.به رغم گسستهای تاریخی و نفوذ فرهنگهای بیگانه، تحولات نگارگری ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی فراوانی در آثار دورههای مختلف مشاهده میشود. نمادگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بیان تصویری و انتقال مفاهیم، آثار زیادی از نگارگری ایرانی را در صورت و معنا به هم نزدیک کرده است. بنابراین، بررسی عناصر نمادین و نمادشناسی در نگارگری ایران، با توجه به جایگاه نمادها و چگونگی کاربرد آنها در دورههای مختلف قابل ملاحظه است. در این نوشتار بررسی انواع عناصر نمادین براساس طبقهبندی نمادهای هندسی، تلفیقی و طبیعی، روند شناخت عمیق تری را از عملکرد عناصر و نمادگرایی در آثار نگارگری ایران فراهم ساخته است. عناصر نمادین به عنوان نمایندههایی از مفاهیم والا و دور از دسترس، در نگارگری ایران جلوههای بارز و چشمگیری دارد و اغلب به صور گوناگون، رشتههای ارتباطی خود را با واقعیت ملموس حفظ کرده است. هنرمند ایرانی در فضایی نمادین به آفرینش میپردازد؛ بر این اساس، گاهی به شیوة کاملاً مجرد و انتزاعی، گاه ملهم از واقعیت و گاهی با اغراق در ویژگیهای واقعی و زمانی با ترکیب ویژگیهای مختلف، نقوش خاصی را با عملکردهای متفاوت به منصة ظهور رسانده است؛ که در فضای نگارهها با چیدمانهای نمادین، پیوند و ارتباط با معناها و مفاهیم نامحسوس را فراهم ساختهاند. در واقع، نگارگر ایرانی با بهرهگرفتن از بستر ارزشمند شعر و ادب فارسی و همچنین مفاهیم عمیق حکمت ایرانی و عرفان اسلامی، نه در پی بازنمایی طبیعت ملموس، بلکه به فرانمایی جلوههای نمادین پرداخته است. با بررسی طبقهبندی نمادها در این نوشتار میتوان به این نتیجه اذعان داشت که ابداع و استفاده از عناصر نمادین در دورههای مختلف نگارگری ایران، صورت مستقلی نداشته بلکه روند تکاملی را در صورت و محتوا طی کرده است.http://www.bagh-sj.com/article_721_a0b5c07262a23bd90ca60beecd884e7a.pdfپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963581920120301Julian; A new fire temple from Sassanid era in Abdananجولیان : آتشکده نویافته ساسانی در آبدانان ایلام722FAیعقوب محمدیفردکتری باستان شناسی-دوران تاریخی / دانشیار گروه باستانشناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان،ایرانعباس مترجمدکتری رشته باستان شناسیـ پیش از تاریخ /استادیار گروه باستانشناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20120310The highland county of Abdanan, located in south of Ilam province, Kabir-Kuh, covers north of this region like a wall. In 2001, a team from the Archaeological Expedition Department of Bu-Ali Sina University conducted a regional survey at this area. Totally, 51 sites were discovered during this survey, through which Julian is one of the most remarkable ones. The newly-found Julian Chahar-Taqi is a fire temple belonging to the Sassanid era. Like many other fire temples of that time, Julian was built with pieces of stone and plaster. This Chahar-Taqi, as the remaining part of the heart of a larger structure, consists of four stone walls of different sizes surrounded by a round passageway. This article seeks to describe this Chahar-Taqi as a fire temple and show its similarities with other similar structures (fire-temples) in Iran. Considering its vast area and specific architectural characteristics, the discovered fire temple of Julian could be studied and discussed from different points of view. However, it is important to note that the study of Julian is in its preliminary basis, and the above subjects are particularly the results of the writer’s field research. More details about the structure and the city of Julian can only be obtained by future surveys and excavations.
It is worth mentioning that the fire of Adoran was praised in Julian fire temple. Preliminary studies enabled us to classify this structure along with some other discovered and excavated fire temples in Iran such as Mil-Milgah, Shian, Negar, Farashband, etc. Also, it may be worth to look at the significant influence of the construction plans for fire temples of this period, especially the ones that were built in the last years of the Sassanids. Examples of such fire temples include Takht-e Soleymān fire temple, which is one of the most important official temples of the Sassanid era.
By Zoroaster’s teachings, the only people allowed to enter the sacred fire temples were high-ranking Moubads (The Magi or the Zoroastrian priests). Beh-Dins, Moubads, and common worshippers would gather in passageways and in front of entrances, watching the ceremony held by the Moubad from apart. Our knowledge about the details of this ritual and the involved processes are based on common Zoroastrian ritual traditions. Even though such ceremonies of today have lost the magnificence of the Sassanid era but there might not be any major difference because of the fact that Zoroastrians always try to preserve the original tenets of their rituals.
Another point about Julian is that it was occupied during the first centuries after the advent of Islam. This is mostly evident through discovered archeological signs specially clay pot pieces. However, it is not clearly understood whether the fire temple were still used, abandoned, or changed during the Islamic era. In addition, the discovery of significant archeological structures belonging to the Sassanid and the early Islamic eras in Pishkouh and Posht-e Kouh regions shows that Lorestan and Ilam provinces may include important clues to describe and analyze this fire temple and most others discovered in Western Iranتاکنون منطقه زاگرس مرکزی و به طور اخص استانهای ایلام و لرستان از منظرگاه مطالعات باستانشناسی در دوران تاریخی مورد مطالعه جدی قرار نگرفته است. در جریان بررسی باستانشناسانه شهرستان آبدانان از مناطق جنوب استان ایلام و در حاشیه جنوبی کبیر کوه، تعداد51 محوطه و اثر باستانی از دورههای مختلف تاریخی توسط نگارندگان این مقاله شناسایی شد. یکی از مهمترین این کشفیات، محوطهای وسیع بهنام «جولیان» است. که در طی بررسیهای باستانشناسی، بقایای یک شهر با آثار دوره ساسانی و صدر اسلام که در این محل شناسایی و مستندسازی شد. در مرکز این محوطه عظیم تاریخی و مخروبه، بقایای یک چهارطاقی دیده میشود که به صورت ویژهای قابل بحث است. بنای این آتشکده از گونه آتشکدههایی با دالان طواف در اطراف است که پیرامون آن، راهروهایی وجود دارد. پیشتر نمونههایی از این آتشکده در غرب ایران از جمله در شیان و میل میلگه در اسلام آباد غرب و همچنین در دیگر مناطق ایران از جمله آتشکده نگار کرمان و فراشبند فارس دیده میشود. علاوه بر اینها، تخت سلیمان آتشکده دیگری با این سبک معماری است که از جمله مهمترین آتشکدههای شناخته شده در جهان بهشمار میآید. در این مقاله آتشکده نویافته جولیان برای نخستین بار، معرفی و با دیگر نمونههای مشابه سنجیده و تحلیل شده است. اهمیت موضوع در این است که پلان این آتشکده، موضوع پرچالش نحوه عملکرد این آتشکدهها را مجدداً در معرض نقد صاحبنظران خواهد گذاشت.http://www.bagh-sj.com/article_722_e1a187203ea457162e98d55c1a644e38.pdf