پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963571520110301A Study of the Collage Method in Landscape Architecture Educationبررسی تأثیر آموزش طراحی منظر به شیوه تکهانگاری3128FAعلی اصغر ادیبیاستادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانمهرداد کریمی مشاورعضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0001-5536-2138Journal Article20110215The methods used to educate landscape architecture are as varied as designing techniques from the one hand and education methods from the other. The fact that students often lack a firm artistic basis to build on when they take on landscape architecture courses makes the education process more difficult. This necessitates an analysis into the methods used to educate landscape architecture and their effects on students. In this paper, we will introduce and analyze two basic approaches known as the systematic and the intuitive approaches. The collage method will be studied within the framework of the intuitive approach. To conduct this study we have analyzed the education process and final productions of a group of students taking their first course in landscape architecture in Tehran University’s faculty of architecture. These students worked with the collage method. To analyze the results we studied views expressed by the students themselves about the pros and cons of this method. Finally, we concluded that the collage method is an efficient method of education as it encourages creativity by boosting self-confidence.آموزش طراحی معماری منظر میتواند به شیوههای متفاوتی انجام پذیرد. دلیل این امر از یک سو تنوع در روشهای طراحی و از سوی دیگر تنوع در روشهای آموزش است. از طرف دیگر میتوان به این موارد، عدم شکلگیری زیربنای هنری دانشجویان پیش از ورود به گرایش طراحی منظر و نوع یادگیری دانشجویان را نیز اضافه نمود که موجب پیچیدگی بیش از حد آموزش طراحی منظر میگردد. از این رو نیاز است تا به گونهای تأثیر روشهای طراحی و همچنین روشهای آموزش آن بر دانشجویان معماری منظر بررسی گردد تا بتوان بر اساس روشی که متناسب با اهداف تعریف شده برای طراحی معماری منظر است، عمل نمود. در این نوشتار، "رویکرد سیستماتیک" و "رویکرد شهودی" ، به عنوان چارچوبهای نظری برای آموزش طراحی معرفی میگردند که شیوه طراحی"تکه انگاری" به عنوان روشی از چارچوب نظری "رویکرد شهودی" مورد بررسی قرارمیگیرد. روش انجام این تحقیق بررسی روند و محصول نهایی دانشجویان گروه معماری منظر دانشگاه تهران، دانشکده معماری، در ترم یک میباشد که با شیوه تکهانگاری به طراحی پرداختهاند. برای تحلیل نتایج نیز به بررسی نظر دانشجویان در مورد مزایا و معایب این شیوه پرداخته شده است. در نهایت بر اساس نتایجی که در این نوشتار به دست آمد مشخص گردید که شیوه تکهانگاری به عنوان شیوهای برای شکوفاسازی خلاقیت از طریق ایجاد اعتماد به نفس و همچنین ایجاد جرقههای ذهنی میتواند در طراحی کاربرد داشته باشد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963571520110301Utilization of Earth Mass in World Vernacular Architecture: As a Technique of Passive Cooling in the Buildingsچگونگی بهرهگیری از توده زمین در معماری بومی جهان؛13269FAزهرا برزگر مروستیدانشجوی دکتری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایرانسید مجید مفیدیعضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایرانJournal Article20110215The issue of thermal comfort, especially cooling, is highly significant due to the role that it plays in sustaining the environment and climate. Indeed, thermal comfort is the main constituent of vernacular architecture in all regions. Shelter as a man-made development, has taken climate into consideration in the form of passive cooling and heating throughout history. In spite of its significance, the issue of climate has been ignored in the past century. It can be argued that the purpose of construction is livelihood. In an urban context, thermal comfort comes alongside architectural development. In this paper, the indigenous architecture of different regions has been analyzed and the physical features of earth in arid and tropical climates have been compared with one another. By considering the climatic classification, and in order to achieve appropriate techniques for cooling by passive means by using the earth mass, several vernacular architectural structures have been examined.مقوله آسایش گرمایی و بطور خاص سرمایش از جمله مقولاتی است که به جهت نقشی که در مطلوب سازی محیط و بوم دارد، حائز اهمیت فراوان است. در واقع آسایش گرمایی عامل اصلی شکلدهنده معماری هر منطقه است. در یک سکونتگاه انسانی (به عنوان یک پدیده انسانساخت) توجه به اقلیم با مکانیزمهای سرمایش، گرمایش موجب افزایش احساس، آرامش، و ارتقای سطح زندگی و نهایتأ پایداری میگردد. علیرغم اهمیت این موضوع، در دوران اخیر موضوع توجه به اقلیم نادیده گرفته شده است. در واقع باید گفت در سالهای اخیر، ساختن برای ساختن و نه ساختن برای زیستن مجالی را برای توجه به مقولاتی مهم و عمیق همچون آسایش حرارتی، بدنه معماری، در معماری و شهرسازی باقی نگذاشته است. در مقاله حاضر به بررسی معماری بومی مناطق مختلف پرداخته و با درنظرگرفتن پهنهبندی اقلیمی در دو اقلیم گرم و خشک و مرطوب، شاخصه نحوه ارتباط بنا با زمین را با هم مقایسه نموده تا راهکارهای مناسب سرمایش در بدنه معماری و یا همان اصطلاح سرمایش ایستا (passive cooling) بدست آید. در اینجا تکنیک موردنظر (سرمایش از طریق توده حرارتی زمین) و فواید و راههای استفاده از این تکنیک با توجه به نمونههای معماری بومی بازنگری میشود.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963571520110301Picture Interpretation and How to Attain Pleasure from a Textتأویل عکس، و چگونگیِ تحقق لذتِ متن در مخاطب273610FAمحمد حسنپوردانشگاه سیستان و بلوچستان. دانشکده هنر، گروه صنایع دستی0000-0002-1087-3994علیرضا نوروزی طلباستادیار دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20110215The creation of a text could be the result of a desire for pleasure. This pleasure is felt both by the author of a text as he creates it and by his unknown reader. Pleasure may be the truth latent within a text, one which both the reader and author observe with satisfaction as part of the beauty of the text. Gadamer, a prominent contemporary philosopher regards truth and beauty as two indivisible factors within a text and particularly within a work of art. He believes pleasure is attained once the truth latent within a text is exposed. A photograph or picture, just like a pleasurable text, exposes its truth to that special spectator that manages to see that truth. Roland Barthes analyzes the pleasure attained from a photograph in his book Camera Lucida, devoted entirely to photography. Studium and punctum, two elements resulting in visual pleasure in a photograph were first introduced in Camera Lucida. These concepts can also be used to analyze pictorial (virtual) texts.خَلقِ متن میتواند در پیِ خواستِ لذّت نیز باشد. لذّتی که پدید آورنده¬ی متن، در حینِ آفرینشِ متن، آن را تجربه میکند؛ و لذّتی هم، که خواننده¬ی ناشناخته¬ی متن، در قرائتِ متن، آن را کشف میکند. لذّتِ متن، شاید حقیقتِ نهفته در هستیِ متن باشد، که مخاطب – چه خواننده¬ی نامعلومِ آن، و چه مؤلف به سانِ مخاطب اولیهاش – آن را در زیباییِ متن، مشاهده، و از چنین دریافتی، حظّ میبرد. گادامر، از بزرگترین فلاسفه¬ی معاصر، حقیقت و زیبایی را دو عنصرِ تفکیک ناپذیر در هر متن و به ویژه در اثر هنری دانسته، و دریافتِ لذت را، منوط به آشکارگیِ حقیقتی میداند که در متن نهفته است. عکس، به مثابه متنی لذّت آفرین، آشکارگیِ حقیقتِ خود را در برابر مخاطبِ ویژه¬ی خویش، به نحوی منحصر به فرد، آشکار میکند. رولان بارت، لذّتِ عکس را در اتاقِ روشن – کتابی که منحصراً درباره¬ی عکاسی نوشت – میکاود. استودیوم و پونکتوم، دو عنصرِ حظّ بصری، در عکس، که اولین بار در اتاق روشن مطرح میشوند، میتوانند به سایر متونِ تصویری (تجسمی) نیز، قابلِ بسط باشند.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963571520110301Poetic Structure in a Work of Artفضاسازی شاعرانه در اثر هنری375011FAفرشاد فرشته حکمتاستادیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20110215In the history of filmmaking, poetic films have always employed words and images to create a metaphorical and unfamiliar atmosphere conveying a deconstructive, extraordinary and abnormal sense that mold into dream-like scenes. Poetic films employ a metaphorical language, ambiguous images and complicated narrative structures to force their viewers to dig deeper into everyday experiences and to analyze the phenomena around them. Poetic films are avant-garde and experimental. They do not strictly abide by a particular genre but freely employ elements of various genres to accomplish aesthetic brilliance and a new visual language. These films are full of dramatic atmospheres, clear-cut shots and fluid camera moves. Editing is usually unconventional and a great deal of attention is paid to the structural aspects of images and the graphic effects of lighting, colors etc. Poetic cinema is full of questions, metaphorical concepts and hidden messages that can only be deciphered with knowledge of semiotics.در طول تاریخ سینمای مستند و داستانی ایران و جهان، فضاسازی شاعرانه به وسیلۀ زبان و بیان تصویری که منجر به پیدایش فیلم شاعرانه شده است، برخوردار از زبان استعاری، آشناییزدایی، ساختارشکنی، خرق عادت و هنجارگریزی برای آفرینش اثری رویاگونه بوده است. فیلم شاعرانه با بکارگیری زبان رمزی و تمثیلی، ایجاد ایهام در تصاویر و پیچیدگی در ساختار روایت، در تلاش است تا از سطح تجربیات روزمره زندگی، فراتر رود و تماشاگرانش را به اندیشیدن و تحلیل پدیدههای پیرامونشان وادار کند. فیلم شاعرانه، فیلمی آوانگارد و تجربهگراست که رعایت هیچ قاعده و قالبی را در حیطه سبکها و ژانرهای هنری برنمیتابد و آزادانه از بسیاری از سبکها بهره میگیرد تا به زیباییشناسی و زبان بصری تازهایی دست یابد. ایجاد فضاهای دراماتیک، دقت فراوان در ترکیببندی نماها، حرکات روان و سیال دوربین، تدوین غیر متعارف، توجه دقیق به جنبههای تجسمی تصویر و عناصر گرافیکی نور، رنگ، حجم، بافت پلانها و... از ویژگیهای مشترک فیلمهای شاعرانهاند. سینمای شاعرانه، سینمایی پرسشگر و پرسشآفرین است. سینمایی که برای درک مفاهیم استعاری و خوانش رمزهای نهفته در تصاویر آن به دانش نشانه شناسی نیازمندیم.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963571520110301Causes of Appearance of Iran’s Historical Gardensعلل پیدایش باغهای تاریخی ایران516212FAحشمت الله متدیناستادیار/ دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20110215In the wide territory of Iran, there are gardens that are considered as valuable examples, from the point of view of art and architecture and popularized Iranian landscape design in other countries and especially in Islamic ones. Many books and papers were written about these gardens but not much talk about the reasons of appearance of the gardens that were mostly in hot and dry continents. Was the only purpose of design of these beautiful gardens, just a shelter from the heat? Are gardens, symbol of thoughts of their period? What were the reasons to build these masterpieces of landscape architecture? We can say that governor’s thoughts in different time periods strongly influenced every aspect of architecture, including garden design. Elements such as religion, recreation, government and politics were the main causes of these designs.در سرزمین پهناور ایران باغهایی وجود دارند که از نقطه نظر هنر و معماری نمونههای با ارزشی تلقی شده و باعث ترویج هنر باغ سازی ایرانی در دیگر سرزمینها و به خصوص سرزمینهای اسلامی شدهاند. بسیاری از کتب در خصوص باغهای رسمی ایران نوشتهها و توصیفاتی را به رشته تحریر درآوردهاند. اما در لابهلای کتب و مقالات ارایه شده کمتر به چرایی پدید آمدن این باغها که اغلب در اقلیم گرم و خشک ایران به وجود آمده، توجه شده است. آیا تنها دلیل ساخت این باغهای زیبا، گریز از گرمای طاقتفرسا بوده و یا اینکه باید به دنبال دلایل دیگری بود. سؤال اصلی این تحقیق علل ایجاد باغهای تاریخی ایران است. آیا باغها سمبل تفکر دوران خویشند؟ آیا دستور ایجاد باغها علل متفاوت دارد؟ سعی در دستهبندی علل پیدایش این نمونهها از طریق کنکاش در متون قدیم و جدید ضمن پیدا نمودن نقاط کور موجودیت، گامی هرچند کوچک جهت شناخت سیر تحول هنر باغسازی این خطه میباشد. با مطالعه انجام شده بایسـتی اذعان نمود که همواره روحیه سلاطـین و امرا در ایجـاد این باغها به عنوان اندیشه دوران تأثیر بسزائی داشته است. اما در میان مجموعه عوامل شکلدهنده باغها عللی همچون ثمره داشتن و ایجاد چشماندازهای زیبا را میتوان از علل عمومی و بعضاً مشترک در بسیاری از باغهای تاریخی دانست. در حالیکه به تبع سلایق هر دوره بعضی مواقع دلیل اصلی ایجاد باغ عاملی مذهبی، گاهی تفریحی و در بسیاری مواقع علتی سیاسی – حکومتی داشته است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963571520110301An Analysis of Factors Contributing to the Formation of Landscapes Ensuring Sustainable Environments A Case Study of the River Khoshk in Shirazتبیین و ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر ارتقای نقش منظر در پایداری محیط بررسی موردی رودخانه خشک شیراز637813FAسید امیر منصوریاستادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانامین حبیبیپژوهشگر دکتری معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20110215Landscapes contribute to the formation of local cultures and are a basic component of a country’s natural and cultural heritage. They help solidify a region’s identity and play an important part in people’s lives in urban areas and in the countryside and in wealthy and deprived neighborhoods. Landscapes play a vital role in personal and social developments. Thus, the entire society has a duty to properly protect and manage them. However, only a handful of scientific researches have been conducted about the role of landscapes and their role in sustaining natural environments. A large number of theorists believe in the relationship between humans and nature and ways to preserve and use this relationship in prepared environments but there has rarely been a scientific research to reiterate this necessity. This paper aims at studying the role of landscapes in creating a constructive relationship between people and natural environments as a key factor contributing to development. As a case study, we have looked into the river Khoshk in Shiraz with a three-dimensional approach focused on the river, the city and the people. The overall aim is to integrate this approach into a decision-making system, allowing us to identify factors contributing to the formation of a landscape that can help sustain the environment around the river Khoshk.منظر، شالودهای است که به یکپارچگی هویت منطقهای میانجامد و بخش مهمی از کیفیت زندگی مردم در سراسر دنیاست : در فضاهای شهری، حومهها، روستاها، فضاهایی با کیفیت بالا و حتی فضاهای بیکیفیت... مؤلفهای است محوری در توسعه فردی و اجتماعی... بنابراین محافظت، مدیریت و برنامهریزی صحیح منظر مسئولیتی مهم برای تمام اقشار جامعه است. با این وجود پژوهشهای سازمانیافته اندکی در رابطه با نقش منظر و ارتباط آن با پایداری محیطی وجود دارد. بسیاری از نظریهپردازان به ارتباط انسان و طبیعت و لزوم حفظ و بهرهگیری از این تماس در محیطهای ساخته شده اعتقاد دارند اما این نظریهها در بیشتر موارد بر دیدگاهی هنجاری نسبت به زندگی انسان تأکید ورزیده و کمتر به عنوان یک پژوهش و یک ضرورت در قالب تحقیقات سازمان یافته پرداخته شده است. از این رو نقش منظر برای یافتن منطق سازنده ارتباط بین انسان و محیط طبیعی در تعیین خط مشی توسعه مسئله اساسی است که در این پژوهش به آن پرداخته میشود. در چارچوب این مقاله یک روش شناختی برای شناسایی عوامل مؤثر در ارزیابی نقش منظر بر روند تعادلبخشی به محیط و پایداری توسعه رودخانه خشک شیراز به عنوان رودی فصلی به کار گرفته شده است. این روش بر مبنای سه مؤلفة رودخانه، شهر و مردم بنا میشود. هدف کلی قرار دادن این روش شناختی در یک نظام تصمیمگیری است تا ابعاد و مؤلفههای مختلف مؤثر در ارتقای نقش منظر در پایداری محیط رودخانه خشک را درک کرده و بر مبنای ارزشهای مرجع عملکرد آنها را مقایسه و اثرات آن را تحلیل کنیم.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-963571520110301The Demon House Square Dome, a Newly-Discovered Sassanian Fire Templeچهارتاقی خانه دیو، آتشکدهای نو یافته از دوره ساسانی799214FAحسن هاشمی زرجآبادعضو هیئت علمی دانشگاه بیرجندفرهنگ خادمی ندوشندانشیار گروه باستان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.سید مهدی موسوی کوهپرعضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرسجواد نیستانیاستادیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20110215Fire temples and square domes are undoubtedly of special importance in archeological studies into the religious aspects of the Sassanian era. As Zoroastrian monotheists, Sassanians considered fire as sacred and over five centuries their kings built a large number of fire temples and square domes across the Persian Empire. The newly-discovered square dome called Demon House is one of the most important square domes of the Sassanian era. Citing Pahlavi texts and Avesta, both foreign researchers and Iranian archeologists have introduced it as one of the three major fire temples of the Sassanian age known as Azar-Barzin-Mehr. Though archeological excavations at the site of this dome did not provide enough evidence to prove that claim, studies show it was the nucleus of a greater structure that used to be made up of four stone pillars, a circumambulation corridor, Padiav, a fire-place platform and a waiting room. The location of the square dome in a small stone mound among the heights of Rivand is quite unique and of extraordinary importance in studying Sassanian fire temples. Considering the significance of fire temples in religious studies pertaining to the Sassanian era and since the aforementioned structure had not been subject to any archeological excavation before, an Iranian-Polish archeological team studied the demon house square dome for the first time over two seasons. This paper has introduced the architectural elements discovered in the Demon House square dome and as part of a greater archeological study into religious structures in the Sassanian ear provides some notes about the significance and position of the Azar-Barzin-Mehr fire temple based on Pahlavi texts.بدون تردید در مطالعات باستان¬شناسی مذهبی عصر ساسانی، آتشکدهها و چهارتاقی¬ها از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. آتش که در تعالیم دین زرتشت از عناصر مقدس و مورد احترام یکتا¬پرستان زرتشتی بود، در مدت نزدیک به پنج قرن حکومت ساسانی با احداث آتشکدهها و چارطاقی¬ها در سراسر امپراطوری تقدس ویژه¬ای یافت. چارطاقی نو یافته خانه دیو از جمله چهارتاقی¬های ارزشمند عصر ساسانی است که برخی محققین خارجی و باستان¬شناسان ایرانی به استناد متون پهلوی بندهشن و یشت-های اوستا آن را به عنوان آتشکده آذر برزین مهر- یکی از سه آتشکده شاخص دورة ساسانی- معرفی نمودهاند. اگر چه در پژوهش¬های باستان-شناختی انجام شده در این بنا مدرک معتبری در تأیید این مسئله بدست نیامد، لیکن مطالعه انجام شده در این بنا بیانگر آن است که این چهارتاقی، هسته اصلی باقیمانده از بنای بزرگتری است؛ متشکل از چهار جرز سنگی، راهروی طواف، پادیاو، بقایای سکوی آتشدان، اتاق انتظار، که با توجه به موقعیت قرارگیری چهارتاقی در یک پشته سنگی کم¬وسعت و در بین کوههای سر به فلک کشیده ریوند در نوع خود منحصر به فرد بوده و از اهمیت فوق¬العاده¬ای در شناخت آتشکدههای ساسانی برخوردار است. نظر به اهمیّت موضوع و جایگاه آتشکدهها در مطالعات مذهبی عصر ساسانی و به ویژه از آن جهت که این بنا تاکنون به طور علمی از منظر باستان شناختی مورد کاوش قرار نگرفته بود؛ هیأت باستان شناسی ایران – لهستان برای نخستین بار طی دو فصل به مطالعه و کاوش در چارطاقی خانه دیو پرداخت. در این راستا مقالة پیش رو با هدف تکمیل مطالعات باستان¬شناختی بناهای مذهبی عصر ساسانی بر مبنای دادههای باستان¬شناختی ضمن معرفی عناصر و فضاهای معماری مکشوفه چهارتاقی خانه دیو، نکاتی را نیز بر مبنای متون پهلوی در خصوص اهمیت و جایگاه آتشکده آذربرزین مهر ارائه مینماید.