پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156120180622The Relationship between the Dweller and the Dwelling Revisitedجستار در چگونگی پیوند ساکن و مسکن5166385910.22034/bagh.2018.63859FAمهشید کریمیدانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه هنر اصفهان.عیسی حجتعضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانبهروز شهبازی چگنیعضو هیأت علمی (مربی) دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20180619The houses of the modern and postmodern era have failed to provide a "friendly haven" for their dwellers. Some evidence shows that they even promote a sense of alienation and detachment among the dwellers. Available studies show that this problem could be related to a variety of factors such as the lack of harmony between the dwelling and the existential aspects of human being, the lack of meanings associated with such aspects and, the passivity of the dwellers. <br />Accordingly, the main question of this paper is how the dweller and dwelling are associated. To this end, this research aims at characterizing the house that encourages human to discover its hidden dimensions. Such a house promotes a reciprocal interaction with its dweller and it is like a mirror through which the dwellers can see themselves and reflect on what has been talked about. <br />This article argues that "the legibility of dwelling" and "the dweller’s interpretation of meanings" are helpful to establish the relationship between the dweller and the dwelling. The relevant studies and theories on th <br /> e topic were collected and analyzed to explore "the exchange of meaning between the dweller/dwelling". This study is an attempt to identify the factors contributing the relationship between the dweller and the dwelling. In this regard, based on the degree of legibility and meaning exchange, we proposed several levels of relationship between the dweller/dwelling:"Signification", "Meaning made by the dwellers" and "Meaning generated by the dwelling’". Finally, the characteristics of a dwelling which interacts with the dweller are introduced and categorized as "readable and familiar dwelling", "thought-provoking and imaginative dwelling" and "transcendental dwelling".خانههای دوران مدرن و پس از آن، غالباً نتوانستند نقش «مأمنی محبوب» را برای ساکنانشان ایفا کنند و حتی نوعی بیگانگی و عدم تعلق خاطر، برای ساکنانشان فراهم کردند. به نظر بسیاری از صاحبنظران، این مسئله از عدم هماهنگی مسکن با ابعاد مختلف وجودی انسان و پس از آن، فقدان معانیِ مرتبط با این ابعاد و در نتیجه منفعل بودن ساکن نشأت میگیرد. <br />در این راستا مقاله حاضر، چگونگی پیوند ساکن و مسکن را پرسش اصلی خود قرار داده و در جهت دستیابی به این مهم، به جای مسکن ابژکتیو، در پی خانهای است که ذهن انسان را برای کشف ابعاد پنهان خود به جستجو و کاوش بکشاند. ضمن آن که در تعاملِ دو سویه با ساکن خویش قرار گیرد و همچون آیینهای باشد که ساکنین بتوانند خود را در آن ببینند و با آن به گفتگو بنشینند.<br />به منظور دستیابی به این اهداف، نوشتار حاضر توجه به «خوانشپذیری مسکن» و «معنای استنباطی ساکنین» را در این زمینه راهگشا میداند. از اینرو در قالب تحقیقی از نوع کیفی و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای و تحلیل دیدگاهها و نظریههای مرتبط، ابتدا به بررسی «بدهبستان معنا بین ساکن و مسکن» میپردازد. پس از آن با بررسی ابعاد مختلف آن سعی میکند عواملی را که در شکلگیری پیوند میان ساکن و مسکن نقش دارند، شناسایی کند؛ از آنجهت که خوانشپذیری مسکن و معنای استنباطی ساکن را در این پیوند، حائز اهمیت میداند. در این رابطه، براساس کیفیت خوانش و بدهبستان معنا، مراتبی از ارتباط میان ساکن و مسکن در قالب «معناداری»، «معناسازی ساکن» و «معناسازی مسکن» ارایه میشود. سرانجام ویژگیهای مسکنی که در تعامل با ساکن قرار میگیرد، براساس مراتبِ مذکور در سه مرتبة «مسکن خوانا و آشنا»، «مسکن پرسش انگیز و خیالین» و «مسکن متعالی» معرفی میشود.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156120180622A Critique on André Godard’s Historiography Considering the Fields of his Historiographyنقدی بر تاریخنگاری آندره گدار با نگاهی به زمینههای تاریخنگاری او17246386010.22034/bagh.2018.63860FAسودابه ادیب زادهفارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مطالعات معماری دانشگاه هنر اصفهانمحسن عباسی هرفتهاستادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد، ایران.احمد امین پوراستادیارو عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20180619Architectural historiography is one of the most important areas in architecture, and the main problem is that in Iran, it is not considered by domestic historians as it should; on the other hand, the existing historiographical works, which are mainly the result of the work of Western historians, are less criticized and their strengths and weaknesses are unclear. Therefore, in this research, as one of the historians influencing the history of Iranian architecture, Andre Godard’s historiographical works will be criticized and investigated. These works used as a reliable source for the study of Iranian architecture have not been reread and criticized, its criticizing is necessary. It is not clear that what aspects of the Iranian architecture is investigated by the historian based on his particular attitude and his historiography method and which aspects are neglected. Therefore their review clarifies the existing defects, on the one hand, and on the other hand, it can be a guide for mapping the history of Iranian architecture by Iranian historians. <br />The objective of this research is to criticize and investigate Andre Godard’s historiography considering the fields and context of his historiography and how to reflect these fields in his historiography works. In this research, extraction of data from the written works of Godard’s historiography is a large part of the research process, and therefore the grounded theory that is a theory derived from the data collected and analyzed systematically during the research process was selected as the method of this research. The results of this study indicated that Andre Godard influenced by the fields of his era has investigated the historiography of Iranian architecture with a particular attitude which affected type of his recognition from Iranian architecture and in general, he can be introduced as a partial thinking historian, product-centered and regardless of the influential fields in architecture, Physics-centered, regardless of architectural aspects.تاریخنگاری معماری از حوزههای با اهمیت در معماری است و مسئله اصلی آن است که در ایران چنان که باید مورد توجه تاریخنگاران داخلی قرار نگرفته است. از سویی دیگر آثار تاریخنگاری موجود که عمدتاً حاصل کار تاریخنگاران غربی است، کمتر مورد نقد واقع شده و نقاط ضعف و قوت آنها مشخص نیست. لذا در این پژوهش به نقد و بررسی آثار تاریخنگاری آندره گدار به عنوان یکی از تاریخنگاران تأثیرگذار در حوزة تاریخ معماری ایران پرداخته میشود. ضرورت این نقد از آن جهت است که این آثار در حالی به عنوان منبعی معتبر برای مطالعة معماری ایران مورد استفاده قرار میگیرند که مورد بازخوانی و نقد واقع نشدهاند. بنابراین مشخص نیست که تاریخنگار مبتنی بر نگرش خاص خود و روش تاریخنگاریاش به چه وجوهی از معماری ایران با چه کیفیتی پرداخته، از کدام وجوه غافل مانده و بررسی آنها از سویی نقایص موجود را روشن میکند، نیز از سویی دیگر میتواند راهنمایی باشد برای نگاشت تاریخ معماری ایران توسط تاریخنگاران ایرانی. هدف از این پژوهش نقد و بررسی تاریخنگاری آندره گدار به عنوان یکی از تاریخنگاران تأثیرگذار در حوزه تاریخنگاری معماری ایران با توجه به زمینهها و بستر تاریخنگاری او و نحوة انعکاس این زمینهها در آثار تاریخنگاری اوست. در این پژوهش استخراج دادهها از آثار مکتوب تاریخنگاری گدار، بخش بزرگی از فرآیند پژوهش است و بنابراین نظریه زمینهای که نظریهای برگرفته از دادههایی است که در طی فرایند پژوهش به صورت نظاممند گردآوری و تحلیل شدهاند؛ به عنوان روش این پژوهش انتخاب شد. نتایج حاصل بیانگر آن بود که آندره گدار تحت تأثیر زمینههای زمانه خود با نگرشی خاص به تاریخنگاری معماری ایران پرداخته که در نوع شناخت او از معماری ایران تأثیر گذار بوده است و به طور کلی میتوان او را تاریخنگاری جزیینگر، محصول محور و بی توجه به زمینههای تأثیر گذار در معماری، کالبد محور و بی توجه به وجوه معمارانه معرفی کرد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156120180622Urban design principles of the squares in the first Pahlavi period revisitedبازشناسی اصول طراحی شهری میادین شکل گرفته در دوره پهلوی اول25386386110.22034/bagh.2018.63861FAهدا میرمظفریگروه طراحی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، ایران.اکبر عبداله زاده طرفعضو هیات علمی دانشگاه آزاد تبریز0000000210782961Journal Article20180619Every generation occupies the city and its spaces in a different manner. Drawing upon its technical knowledge and the features of its period, each generation creates private and public spaces. Any intervention in the urban spaces requires a better understanding of the cities and their stories throughout the history. In late Qajar and early Pahlavi era, the developments in the West in some way paralleled the changes in urban design methods in the East. The prevalent method in the West was used in combination with traditional methods. Over time, such practices in the first Pahlavi era resulted in a historical disconnection between the local principles and methods of urban design. The purpose of the present research is to understand how the principles of urban design and its related fields have contributed to the formation of the squares during the first Pahlavi era. This research is interpretive and historical in nature. Data were collected through library research and field study. The samples of this research consisted of 28 squares formed in the first Pahlavi period (1921-1941) in the major cities of Iran. For this purpose, the key factors in the formation of new urban spaces in the first Pahlavi period were investigated. The factors included urban renewal, lifestyle, socio-cultural elements and technology; then the language of the urban design principles was developed based on Carmona’s urban design dimensions. The results showed that the design language was influenced by the factors contributing to the formation of urban spaces and reflected the changes in its creating factors. In fact, the differences in the changes occurred were unassociated with evolutions and prior historical changes and resulted in the urban spaces with a new design language which was different from the one used in a prior urban design. However, such differences were somehow reflected in the designs of the squares before the first Pahlavi era.هر نسلی در زندگی خود به شیوه یا شیوههایی در شهر و فضاهای آن تصرف میکند و با دانش فنی و تاریخی از یک طرف و تحولات مربوط به زمان خود از طرف دیگر به تولید فضاهای عمومی و خصوصی میپردازد؛ هرگونه مداخله در فضاهای شهری گذشته نیازمند شناخت بیشتر شهرها و سرگذشت آنها در طول تاریخ است. در اواخر دورۀ قاجار و اوایل دورۀ پهلوی اول به موازات تحولات واقع در غرب، استفاده از روشهای طراحی شهریِ متداول در غرب در ترکیب با روشهای سنتی رواج یافت و به مرور زمان در دورۀ پهلوی اول انقطاعی تاریخی در اصول و روشهای بومی طراحی شهری صورت گرفت. هدف پژوهش بازشناسی اصول طراحی شهری و زمینههای مرتبط با آنها در شکلگیری میادین دورۀ پهلوی اول است. راهبرد این پژوهش تفسیری-تاریخی بوده و روش گردآوری دادهها ترکیبی از روشهای کتابخانهای و میدانی است. جامعۀ آماری این پژوهش میادین ساخته شده در دورۀ پهلوی اول (1320-1300) است؛ و نمونۀ آماری 28 میدان از میادین شکل گرفته در دورۀ پهلوی اول در شهرهای مهم ایران است. در این ارتباط ابتدا زمینههای مؤثر در شکلگیری فضاهای جدید شهری در دورۀ پهلوی اول مورد بررسی قرار گرفت که عبارتند از زمینههای نوسازی شهری، سبک زندگی، اجتماعی-فرهنگی و تکنولوژی. سپس زبان اصول طراحی شهری براساس ابعاد طراحی شهری کرمونا تدوین شد. نتایج نشان میدهد که زبان طراحی در ارتباط با ابعاد مورد نظر در شکلگیری فضاهای شهری همگام با تحولات رخ داده در زمینههای شکل دهندۀ آن مرتبط است. در واقع تفاوت تحولات رخ داده، و البته گسسته با تحولات تاریخی پیشتر از آن، موجب تحولات عمده در شکلگیری فضاهای شهری با زبان طراحی جدید شده و به گسست زبان طراحی شهری در دوران پیشتر از خود منجر شده است. البته این گسست نه به طور کامل بلکه میتوان تا حدودی زبان طراحی شهری قبل از دورۀ پهلوی اول را در طراحی جدارههای میدان هنوز مشاهده کرد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156120180622Developing a Conceptual Model for Promoting Coherence and Interactivity in Historical Neighborhoods (A Case Study of Historical Fabrics in Neighborhoods of Kerman City, District 1)ارایة الگوی مفهومی از معیارهای انسجام و امتزاج در بافت محلات تاریخی با یکدیگر (نمونه موردی : محلات بافت تاریخی کرمان، منطقه 1)39526386410.22034/bagh.2018.63864FAنسرین محمدی زادهگروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.حمید ماجدیریاست دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتزهراسادات سعیده زرآبادیگروه معماری و شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران. ایرانJournal Article20180619Coherence and interactivity are considerable features of historical fabrics that can lead to formation of an integrated city known as a dynamic system. During historical epochs of time, the city was recognized as an integrated whole which comprised a wide range of structures form internal neighborhood structures to communicative and interconnected neighborhood structures in terms of a whole unit known as the city. <br />Statement of the problem: The lack of criteria for formulating neighborhoods coherence in new urban development and the emergence of segregated and discrete grains, as well as ignoring the neighborhood connections in major urban planning regulations are the main studied problems in this paper; since numerous research have focused on urban coherence in neighborhood scale, disregarding of the neighborhood interconnectivity. Moreover, urban coherence can be studied ubiquitously in geometric, physical, functional and social aspects that are all reflected in this paper regarding the functional and structural coherence and interactivity. <br />Research aim: This study aims at scrutinizing the criteria for coherence and complexity in neighborhood connective structures in order to achieve a conceptual model explaining neighborhood coherence and provide a flexible model for neighborhood adjacencies. <br />Research method: Having analyzed the contents that are related to urban coherence and unity, this paper adopts the qualitative research method in order to explain the relation of these contents to the realities of the existing fabrics. The decision-making process in this exploratory-explanatory research is completed using comparative analysis. The intellectual basis of the research is also founded on the basis of content analysis and deductive reasoning. In addition, ANP model has been adopted in the practical stages of this research. Therefore, 18 residential districts have been chosen to be evaluated and ranked according to a formulated check list. Finally, the proposed conceptual model is tested in District 1 of Kerman city according to the mentioned model. <br />Conclusion: The studies of this research reveal that if the 5 indicators of spatial organization, continuity, physic, sociability, and meaning of neighborhoods are combined with 11 indicators of spatial coherence, a matrix will be formed that can offer a coherent network of neighborhoods through the interaction of the indicator <span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><br /></span></span>انسجام و امتزاج از ویژگیهای بافتهای تاریخی بوده که منجر به شکلگیری کلیتی یکپارچه از شهر تحت عنوان سیستمی پویا شده است. شهر در گذشته دارای کلیتی واحد بوده که این کلیت از ساختار درونی محلات تا ساختار ارتباطی و هم پیوندی محله با پیرامون خود را شامل بوده به گونهای که کلیتی واحد به نام شهر را شکل میداده است.
<span lang="AR-YE"> بیان مسئله :</span> مسئله موجود از بین رفتن معیارهای انسجام محلات با هم در توسعههای جدید شهری و پیدایش اجزایی جدا و منفک تحت عنوان محلات است، و اینکه در طرح توسعههای جدید شهری، ارتباط محلات با یکدیگر در قالب طرحهای فرادست شهری مد نظر قرار گرفته نشده است و همواره نگاه به محلات در پژوهشهای متعدد، نگاه درونگرایی بوده و پیوند مابین محلهای را در بر نگرفته است. انسجام در زمینه های مختلفی همچون هندسی و کالبدی، کارکردی و از جمله انسجام اجتماعی قابل بررسی بوده، که در این تحقیق تمرکز بر روی انسجام و امتزاج ساختاری و کارکردی است.
<span lang="AR-YE">هدف تحقیق : </span>هدف تحقیق، بررسی معیارهای انسجام و پیچیدگی در ساختار ارتباطی محلات با یکدیگر و همچنین ارایه الگویی مفهومی انسجام محلات با هم بوده که بتواند الگویی منعطف را برای همجواری محلات فراهم کند.
<span lang="AR-YE">روش تحقیق</span> : روش تحقیق، به صورت کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوای متون مرتبط با انسجام و کلیت شهری انجام یافته و ارتباط محتوایی با واقعیتهای موجود بافت تشریح شده است. پژوهش از نوع اکتشافی-تبیینی بوده و در فرآیند تصمیمسازی آن، از مقایسه تحلیلی استفاده شده است. تحلیل محتوا و استدلال قیاسی روش اصلی در ایجاد پایههای فکری تحقیق است. پژوهش در بعد عملی، از مدل<span lang="EN-GB">ANP</span><span lang="AR-YE"> استفاده شده است. برای این منظور 18 محله تاریخی مورد مشاهده میدانی قرار گرفته و متناسب با چک لیستهای تنظیم شده، امتیازدهی شدهاند و الگوی مفهومی پیشنهاد شده در منطقه 1 کرمان با استفاده از مدل مذکور به آزمون گذارده میشود.</span>
<span lang="AR-YE">نتیجهگیری : </span>با توجه به مطالعات مشخص شد که 5 شاخصه اصلی هر محله شامل سازمان فضایی، پیوستگی، کالبد، اجتماع پذیری و معنا، اگر در تعامل با 11 شاخصه انسجام فضایی قرار گیرد؛ ماتریسی را شکل میدهد که از کنش و بر هم کنش هر یک از مؤلفههای آن با یکدیگر زمینه شکلگیری شبکه منسجم محلات به وجود خواهد آمد.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156120180622A Theoretical Approach to Restoration of Zoroastrian’s Tower of Silence (Dakhma) in Iran (A Case study of Zoroastrian’s tower of silence of Kerman)راهبردی نظری برای باززندهسازی دخمههای زرتشتیان در ایران (نمونۀ موردی : دخمۀ زرتشتیان کرمان)53646386510.22034/bagh.2018.63865FAزینب رئوفیمربی، عضو هیات علمی، بخش مرمت بناهای تاریخی، دانشکده ی هنر و معماری صبا، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران.0000-0003-1107-9407منصور خواجه پورمربی، عضو هیات علمی بخش مرمت بناهای تاریخی، دانشکده ی هنر و معماری صبا، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران0000-0002-4488-2725Journal Article20180619The Zoroastrian’s tower of silence (Dakhma) in Kerman, is one of the most valuable religious monuments of Kerman and its history dates back to 1233-1261S.H. <br />Alongside, there is the main and older Dakhma that probably belongs to Sassanians. Since about 1320 S.H. that Zoroastrians burial tradition was changed because of the social and hygienic reasons, it was disused and now, is in undesirable condition. <br />On the base of contemporary theory of conservation, one of the best ways to conservation of architectural heritage is regeneration and rehabilitation and put them into consideration if possible. <br />There is three basic method to conserve an architectural monument based on contemporary and classical theories: the first one is protective preservation with focus on maintenance of physical conditions of monument in present situation and prevents it from changes; the second is restoration in old usage for continuity, and the third one is revitalization and rehabilitation with new usage that is relevance to the authenticity and identity. <br />Each of above methods will follow different problems that are depended on the type of monument and various values and conditions of physical and nonphysical status of the building. <br />At first, in this paper, the information of Dakhma gathered for the field study and then analyzed in qualitative research and deductive reasoning to find the best intervention in the monument. <br />In the end, according to the result of subject value essay and at the other hand, the needs of stakeholders, the third method as giving a new usage with emphasize the authenticity and identity of the subject regeneration it, is resulted.دخمة زرتشتیان کرمان یکی از آثار معماری بسیار ارزشمند آیینی در مجاورت شهر کرمان است که قدمت آن به سالهای 1233 تا 1261 هجری شمسی میرسد. در کنار آن دخمة قدیمیتر و اصلی قرار گرفته که تاریخ ساخت آن به احتمال بسیار مربوط به دوران ساسانی است. از حدود سالهای 1320هـ.ش که شیوة دفن زرتشتیان به دلایل بهداشتی و اجتماعی تغییر کرد، این دخمه نیز متروکه شده و به مرور زمان در وضعیت حفاظتی نامطلوبی قرار گرفته است. بر مبنای نظریات حفاظت معاصر، همواره یکی از بهترین راهحلهای حفاظت میراث معماری، در صورت امکان بازگرداندن آنها به زندگی معاصر و مورد توجه قرار دادن آنهاست. برای حفاظت از یک اثر معماری بر مبنای تئوریهای کلاسیک و معاصر سه راه حل عمده وجود دارد : اول حفاظت پیشگیرانه با تمرکز بر حفظ وضعیت کالبدی بنا در وضع موجود و جلوگیری از تغییر و تأثیر عوامل مخل بر آن، دوم حفاظت در قالب باززندهسازی و ارایة کاربری قبلی اثر در جهت تداوم حیات آن و سوم حفاظت در قالب باززندهسازی و ارایة کاربری جدید و مرتبط با اصالت و هویت بنا. هر یک از روشهای فوق مسایل و مشکلاتی را در پی خواهد داشت که بسته به بنایی که در آن به کار گرفته میشود متفاوت است و مستقیماً به ارزشهای مختلف و شرایط و ویژگیهای کالبدی و غیر کالبدی بنا بستگی دارد. هدف از این پژوهش بررسی روشهای فوق و دستیابی به روش مداخلهای مناسب برای حفاظت دخمة زرتشتیان کرمان است که بتواند همزمان به بیشترین مقدار ممکن هم ارزشهای بنا را حفظ کرده و هم به نیاز مخاطبین پاسخگو باشد. روش تحقیق در این مقاله پژوهش موردی است. ابتدا اطلاعات مربوط به ارزشهای دخمة زرتشتیان کرمان با استفاده از روش میدانی و مطالعات اسنادی گردآوری شده و پس از آن این ارزشها با استفاده از روش تحلیل کیفی در جهت دستیابی به روش مناسب برخورد با اثر تحلیل و بررسی و بر پایة استدلال منطقی نتیجهگیری شده است. در پایان و با توجه به بررسی ارزشهاى گوناگون اثر از یک سو و نیازهای ذینفعان از سوی دیگر و همچنین بررسی هر یک از سه روش مذکور در بازگرداندن اثر به زندگی معاصر و قدرت هر یک در انتقال و حفظ ارزشها و همچنین پاسخگویی به نیازهای ذینفعان، راه حل سوم، یعنی بازگرداندن آن به زندگی معاصر با ارایة یک کاربری جدید و با توجه و تأکید بر اصالت و هویت اثر نتیجهگیری شده است.پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرباغ نظر1735-9635156120180622The study of Mir Ali Tabrizi’s Orthography, Based on the version of Khusraw va Shirin by Nizami (Protected in Freer Gallery 808 A.H-1406 A.D)قواعد رسمالخط میرعلی تبریزی براساس نسخه خسرو و شیرین نظامی (محفوظ در گالری فریر - 808 هجری قمری)65766426010.22034/bagh.2018.64260FAفاطمه شه کلاهیکارشناس ارشد دانشگاه شیرازJournal Article20180619Mir Ali ibn Hasan Tabrizi known as "Qudwat al-Kuttab Moala", one of the greatest calligraphers of the Timurid era and the composer of Nastaliq script, established a distinct rule and form for this writing style for the first time. The only credible signed work of Mir Ali is a version of Nizami’s Khusraw u Shirin (808A.H-1406A.D) in Freer gallery of art which is of great importance in terms of writing and orthography. Accordingly, the subject of this article is investigating the Mir Ali Tabrizi’s orthography, based on this manuscript. <br />This study aims at identifying the style and rules used in Mir Ali’s calligraphy as the primary samples of Nastaliq. Also, it is tried to answer these questions: 1. How is the good-formation in Mir Ali Tabrizi’s writing? 2. How is the good-establishment in Mir Ali’s Nastaliq writing style? <br />This study was carried out through a descriptive-analytical method and the data collection methods were a library (written documents) and field (direct observation). <br />Good-formation in Mir Ali’s writing shows that elongations follow certain and relatively stable rules and are often short and sharp. The form and proportions of the second movement of the circles are similarly repeated in all letters. Dots have the same slope, with no sharp corners and less wide than the pen’s width. Good-establishment in Mir Ali’s writing appears as at least one elongation in most hemistiches and the elimination of the final letters and some essential dots of the letters. Adding some dots follow the old tradition of writing, and joining some letters likely influenced by the Taliq script. Diacritic and decorative motions are limited to a few instances.میرعلی بن حسن تبریزی ملقب به «قُدوَهالکُتابمُعَلی» از بزرگترین خوشنویسان عصر تیموری برای نخستینبار خوشنویسی نستعلیق را تحت قاعده و هیئتی متمایز درآورد. تنها اثر مرقومِ موثق میرعلی، نسخه خسرو و شیرین نظامی بهتاریخ 808هـ.ق/1406م محفوظ در گالری هنری فریر است که از منظر شیوه کتابت و رسمالخط اهمیت شایان توجهی دارد. برهمین اساس، موضوع این مقاله بررسی رسمالخط میرعلی تبریزی با تکیه بر این نسخه خطی است.<br /> هدف از انجام این مقاله شناخت شیوه و قواعد بهکار رفته در خط میرعلی بهعنوان نمونههای اولیه خوشنویسی نستعلیق است. همچنین در اینراستا سعی شده است تا به این سؤالها پاسخ داده شود : 1. حُسنتشکیل در رسمالخط میرعلی تبریزی چگونه است؟؛ 2. قواعد حسنوضع در شیوه کتابت نستعلیق میرعلی چگونه است؟<br /> این پژوهش بهروش توصیفی-تحلیلی انجام پذیرفته و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای(اسناد مکتوب) و میدانی(مشاهده مستقیم) است.<br /> حُسنتشکیل در نگارش میرعلی نشان میدهد که کشیدگیها از قواعد معین و نسبتاً ثابتی تبعیت میکنند و غالباً کوتاه، تند و تیز هستند. فرم و تناسبات حرکتِ دومِ دوایر در تمام حروف بهطور مشابه تکرار شده است. نقطهها با شیبی یکسان، بدون گوشههای تیز و عرضِ کمتر از پهنای قلم اجرا شدهاند. حُسنوضع در کتابت میرعلی بهصورت حداقل یک کشیدگی در اکثر مصرعها و حذف حروف پایانی و برخی نقاط ضروری حروف ظاهر میشود. افزودن نقطه بهپیروی از سنت قدیم کتابت است و اتصال برخی از حروف احتمالاً تحت تأثیر خط تعلیق بوده است. اعرابگذاری و حرکات تزیینی به چند مورد جزئی محدود شده است.