زیبایی شناسی ماشین در هنر آوانگارد روس بر مبنای نظریات مارکس

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

1 ندارد

2 دانشکده الزهراؤ

چکیده

چکیده
آراءِ مارکس و خوانش های صورت گرفته از آن در جریان انقلاب 1917 ، در گشودن درهای هنر روسیه به سوی ماشین مؤثر
بودند. ساختار هنر آوانگارد روس که همزمان با جنبش های انقلاب کمونیستی 1905 بود، از فلسفة عملی مارکس نشأت
می گرفت. در همین راستا بود که مکاتبی چون فوتوریسم روسی، کانستراکتیویسم و پروداکتیویسم پاگرفتند که حضور
عناصر ماشینی در وجوه مختلف آنها از ویژگی های مشترکشان است. این عناصر که به نحوی بازنمایاننده عصر سیستم های
غول آسای خودکار هستند، توجه مارکس را نیز در نگارش فلسفه اجتماعی بسیار به خود معطوف داشته بود. اکنون این
پرسش مطرح می شود که چگونه می توان به تبیین زیبایی شناسی ماشین در هنر آوانگارد روس بر پایة آراءِ مارکس پرداخت.
فرضیه غالب در این پژوهش مبتنی است بر در نظر داشتن انقلاب کمونیستی-مارکسیستی پرولتاریای روسیه به عنوان
یکی از مهم ترین سرچشم ههای ورود ماشین به عرصة هنر و ظهور مؤلفه های جدید زیبایی شناسی. در این جستار با در نظر
داشتن آثار هنری آوانگاردهای روس و نوشت ههای به جا مانده از آنها، روشن خواهد شد که مؤلفه های زیبایی شناسانة ماشین
در هنر آوانگارد روس بر پایة نظریات مارکس مبنی بر شکست انحصار ماشین در دستان سرمایه، آگاهی پرولتاریا از وضع
موجود، به چالش کشیدن طبقة حاکم، خروج پرولتاریا از حالتی منفعلانه در برابر سرمایه داری و همچنین لزوم پیشبرد
جامعة کمونیستی، استوار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Explanation of the Machine Aesthetics in Russian Avant-garde Art Based on Marx’s Ideas

نویسندگان [English]

  • marzieh aalee koloogani 1
  • Parissa Shad Ghazvini 2
چکیده [English]

Abstract
The main issue of this paper is to find the theoretical foundations of the presence of Machine in the works
of Russian Avant-garde artists, or to provide an explanation for the Machine aesthetics; this will be
carried out by tracing those foundations in the ideas of Karl Marx. During the 1917 revolution, Marx’s
ideas were effective in opening Russian art’s doors toward the Machine. According to the hypothesis of
this study, the Avant-garde artists chose different ways to express their ideology to be in step with the
revolution; thus the application of the Machine and displaying its features, was one of the most prominent
characteristics of their works. It was in the same direction that certain artistic schools such as Russian
Futurism, Constructivism, and Productivism Emerged, and the presence of Machine elements was their
common feature. These elements that somehow represented the era of giant automatic systems highly
attracted Marx’s attention in writing his social philosophy. Thus, the Russian Avant-garde art’s structure,
has its origin in Marx’s practical philosophy. The question is how these Russian Avant-garde artists,
saw themselves along with the revolutionaries and in the same line with the workers. In this context, and
considering the existing documents and evidences, it will be clear that one of the key components of the
emergence of the Machine into the realm of art was the annihilation of the social contradictions intended
by Marx, namely, the contrast between the progress of science and the human welfare that should have
been brought by it, and the difficult conditions which the masses were actually struggling with. The artists
believed that in this manner, the Machine was no longer in the hands of Capitalists exclusively; instead, by
fitting in the comprehensive realm of art, it could have belonged to the individuals. Breaking with tradition,
and what Marx had recommended for raising the level of the proletariat’s consciousness are among other
key components. According to Marx, this could accelerate criticizing the existing situation, by expanding
creativity and the spirit of inquiry toward a dynamic critical culture. The last component is to display
the nature and manner of production, after the revolution; it aims to create the construction flow, and to
encourage the proletariat to strengthen their society and to progress it through industrial development

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords The Avant-garde Art
  • The Machine Aesthetics
  • Marx’s Theory
  • The Proletariat
  • capitalism
اینگولد، تیم. 1373 . ابزارها، ذهن ها، ماشین ها. ت : محسن ثلاثی. نشریة علوم اجتماعی : مطالعات جامعه شناختی، 7.
بشیریه، حسین. 1389 . اندیشه های مارکسیستی: تاریخ اندیش ههای سیاسی در قرن بیستم. چاپ نهم. تهران : نشر نی.
سیم،استوارت. 1389 . مارکسیسم و زیبایی شناسی، مجموعه مقالات فلسفه هنر و زیبایی شناسی. ت:  مشیت علایی. تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
قانع بصیری، محسن. 1389 . نگاهی انتقادی به اندیش ههای مارکس در زمینة سرمایه و تکنولوژی. چاپ اول. تهران : نشر پایان.
لیفشیتز، میخاییل. 1385 . فلسفه هنر از دیدگاه مارکس. ت: مجید مددی. چاپ دوم. تهران : نشر آگاه.
مارکس، کارل. 1385 . سرمایه)کاپیتال( تحلیل نقادانة تولید کاپیتالیستی.  جلد اول. ت : جمشید هادیان. استکهلم : انتشارات نسیم.
مایاکوفسکی، ولادیمیر. 1356 . ابر شلوارپوش. ت : مدیا کاشیگر. چاپ پنجم. تهران : نشر مینا.
لینتن، نوربرت 1383 . هنر مدرن. ت : علی رامین. چاپ دوم. تهران : نشر نی.
هایدگر، مارتین و همکاران. 1393 . فلسفة تکنولوژی.  گردآوری و ترجمه : شاپور اعتماد. چاپ پنجم. تهران : نشر مرکز.
Bowlt, J. (1976). The Document of 20th Century Art: Russian Art of the Avant-garede. Robert Motherwell (General Editor). New York: Viking Press
Bruno. U. A. (2009). The Bolshviks: The Intellectual and Polotical History of the Triumph of Communism in Russia. Cambridge: Harvard University Press.
Buck, S. (2000). Revolutionary art: The bolshevik experience. New York: MIT Press.
Groys, B. (1992). The Total Art of Stalinism: Avant-garde, Aesthetics, Dictatorship and Beyond. Translated By Charles Rougle, New Jersey: Princeton University Press.
Mitcham, C. (1994). Thinking through Technology: The Path between Engineering and Philosophy. Chicago: The University of Chicago Press.
Rose, M. A. (1986). Marx’s Lost Aesthetic: Karl Marx and The Visual Arts. New York: Cambridge University Press.
Rutsky, R. L, (1999). High Têchne: Art and Technology from the Machino Aesthetic to the Posthuman. London: University of Minnesota Press.
Salter, P. (2010). Technology and the Transformation of Performance. Cambridge: Massachausetts Institute of Technology.
Stites, R. (1989). Revolutionary Dreams: Utopian Vision and Experiment Life in the Russian Revolution. NewYork: Oxford University Press.
Strassheim, L. A. (1996). The Machine in Early Twentieth Century Art. California: University Dominguez Hills Press.
Todorov, T. & Goldhammer, A. (2007). Avant-gardes as a Totalitarianism.American Academy of Arts & Science: MIT press.
Daedalus, 1(136): 51-66. • Vaingurt, J. (2013). Wonderland of Avan-garde: Technology and The Arts in Russia of 1920th. Evanston: Northwestern University Press.
Vermass, P., et al. (2011). A Philosophy of Technology: From Technical Artefacts to Sociotechnical System. California: Morgan and Claypool Publishers.
Wainwright, O. (7 october 2014). Russia’s Stege Revolution: When Theatre Was a Hotbed for Impossibly Space-Age Design. Available from: http://www.theguardian.com/artanddesign/2014/oct/15/russian-theatre-design-revolution-avantgarde-v-and-a.
Wendling, Amy. E. (2009). Karl Marx on Tehnology and Alienation. New York: Creighton University, Palgruve Macmillian.